Evenementen worden geladen

« Alle evenementen

  • Dit evenement is geweest.

Kleuteruniversiteit inspiratiedag Leiden 20 mei 2017

mei 20 @ 09:00 - 15:00

| €135

11/03/2017: Sorry, we zitten vol! We kunnen helaas geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren. Houd de website in de gaten voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst!

Op zaterdag 20 mei 2017 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.

Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden op een locatie waar we eerder zijn geweest, Auris de Weerklank , een school voor speciaal onderwijs cluster 2 in Leiden. We hebben weer een leuk programma voor je:



Programma en dagindeling

08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
13:55 – 14:55 – lezing van Steven Pont over het zelfbeeld van kinderen
15:00 – afsluiting

Steven Pont is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut en is bekend van TV en radio.
Hij schrijft boeken en columns over o.a. opvoeding en heeft de gave om mensen op een heldere manier bewust te maken van gedrag en sociale gebeurtenissen.



Welke workshops zijn er?

Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:


themaalgemeen150

Workshop A – Goed(koop) Onderwijs (door Bianca Oldenbeuving – JufBianca.nl)

Goed(koop) onderwijs bestaat uit activiteiten die uit te voeren zijn met goedkoop of zelfs gratis materialen. Zo wil Bianca Oldenbeuving van JufBianca.nl laten zien dat ook met een krap budget en zonder mooie (maar ook dure) ontwikkelingsmaterialen, je toch goed onderwijs kunt geven. Het materiaal maakt niet dat het onderwijs goed is, dat doet de leerkracht! Je gaat naar huis met allerlei activiteiten die je maandag direct toe kunt passen in je klas.


themaalgemeen150

Workshop B – Uitdagende opdrachten bij ontwikkelingsmaterialen (door Cora Hansen – SlimmeKleuters.nl)

Ben je op zoek naar uitdagende ontwikkelingsmaterialen? Het goede nieuws is dat je ze al in huis hebt! Door gebruik te maken van de hogere denkniveaus kun je de materialen zo inzetten, dat ze ook voor Slimme Kleuters interessant zijn én blijven.

In deze workshop ga je aan de slag met de Taxonomie van Bloom. Je krijgt uitdagende ideeën aangereikt én je gaat zelf aan de slag om uitdagende activiteiten te bedenken!

Cora Hansen staat 2 dagen in de week voor een kleutergroep en geeft daarnaast wekelijks trainingen over het herkennen en begeleiden van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en is eigenaar van de website www.slimmekleuters.nl .


Workshop C – Tijd voor Spel (door Andrea Heyboer – Onderwijszaken.nl)

In deze workshop gaan we heel praktisch aan de slag met projecten van de Kleuteruniversiteit. We koppelen de inhoud en doelen die in deze thema’s centraal staan aan SPEL/spelend leren in de hoeken. We beginnen met zelf ervaren, inspiratie opdoen en het delen van ideeën. We bespreken de verschillende fases in de spelontwikkeling van kinderen, de opbouw van ‘spelend leren’ in een thema en de kenmerken van een goed ingerichte themahoek. Met deze informatie werken we -aan de hand van een thema van de Kleuteruniversiteit- aan verschillende spelideeën en ontwerpen we een bijpassend spelverhaal.

Deze workshop wordt gegeven door Andrea Heyboer, jonge kind specialist van ONDERWIJSZAKEN. Andrea werkt al jaren samen met leerkrachten van de groepen 1/2 en 3 aan goed onderwijs voor het jonge kind, met daarin een belangrijke rol voor ‘spelend leren’. Haar expertise ligt op het gebied van SPEL (spelontwikkeling, observeren van spel en spelbegeleiding) en ‘Onderzoekend en Ontwerpend Spelen en Leren’. Zie voor meer informatie de website onderwijszaken.nl of op Facebook (ONDERWIJSZAKEN).


Workshop D – Vouwinspiratie (door Janet de Vink – De Vouwjuf)

Fröbel zorgde er in de 19e eeuw al voor dat er gevouwen werd volgens een doorgaande lijn. “Als je iets nog niet beheerst, kun je immers nog niet werken aan een volgende stap.” Dat een doorgaande lijn en doelen belangrijk zijn, weten we allemaal.

Veel leerkrachten denken vaak dat vouwen alleen een motorische activiteit is, maar we leren door vouwen zoveel meer. In deze workshop gaan we een stuk theorie doornemen van Fröbel, maar sluiten dan aan bij de belevingswereld van de kinderen van tegenwoordig. Vouwen gaan we combineren met verschillende andere technieken, zodat er unieke combinatiewerkjes ontstaan waar iedereen direct in de klas mee aan de slag kan gaan. De workshop sluiten we af door samen te vouwen.


digitaal150

Workshop E – De digitale kleuterklas (door Sander Gordijn – MeesterSander.nl)

Op welke manier kun jij ICT inzetten bij de kleuters? Op deze vraag geeft Sander Gordijn (kleutermeester & ICT-Coördinator) antwoord in deze workshop. Hij neemt je mee naar zijn kleuterklas en vertelt over eigen ervaringen met het digitale schoolbord, tablets & robots in de onderbouw. Na afloop kun jij je klas verrijken met digitale middelen, die echt iets toevoegen aan je onderwijs!


mindmap150

Workshop F – Mindmappen met kleuters (door Rianne Hofma – MindmappenMetKleuters.nl)

“Een mindmap is een visueel diagram dat gebruikt wordt om informatie vast te leggen en te organiseren op een manier die past bij hoe onze hersenen van nature werken” (citaat Tony Buzan). Mindmappen met kleuters is Rianne’s specialiteit. Het ligt misschien niet direct voor de hand, maar ook voor kleuters zijn er voldoende mogelijkheden om ze van mindmapping te laten profiteren. Het visualiseren van woorden zorgt ervoor dat kleuters in staat zijn om mindmaps te ‘lezen’. Ze zet deze werkvorm met name in bij woordenschatontwikkeling en begrijpend luisteren. Ben jij ook nog steeds op zoek naar een succesvolle manier om begrijpend luisteren in jouw kleutergroep op een hoger niveau te brengen? Rianne werkt inmiddels al een aantal jaren met mindmaps. Ze merkt dat haar leerlingen enthousiast zijn, een andere luisterhouding ontwikkelen en beter scoren. In deze workshop vertelt zij hoe zij dit in haar groep aanpakt. Daarnaast neemt zij ter inspiratie een flink aantal uitgewerkte voorbeelden mee.


engels150

Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers – JufSanne.com)

Kinderen leren makkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels met kleuters laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma zonder de hulp van een methode.

Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant is als je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)


muziek150

Workshop H – Muziek met kleuters (door Jeroen Schipper – bekend van o.a. Rood Rood Mannetje en Daar komt de boogieman)

Kleuters zijn de hele dag aan het leren en aan het spelen. Muziek is bij uitstek een gebied waarin die twee activiteiten samenkomen. In deze workshop komen diverse activiteiten aan bod waarbij kinderen al spelend ‘stiekem’ van alles leren. Op het gebied van muziek; o.a. luistervaardigheid, stemontwikkeling en gevoel voor melodie en ritme. Wanneer je het geven van muziekonderwijs leuk maar soms lastig vindt, is deze workshop echt iets voor jou. Jeroen geeft je handige tips, leuke muzieksuggesties die direct toepasbaar zijn in jouw groep. Mocht je een instrument spelen, dan nodigt Jeroen je uit om deze mee te nemen.


themaalgemeen150
Workshop I – Onderzoekend leren (door Inge Schilders – HetKleineAvontuur.nl)

Spel, avontuur, contextleren … we onderstrepen allemaal het belang hiervan. Onderzoekend leren is een prachtig middel om kinderen te laten ontdekken, te leren van vallen en opstaan en op eigen tempo te laten ontwikkelen. Maar hoe creëer je zelf makkelijk een onderwijssituatie waarin dit nagenoeg vanzelfsprekend plaatsvindt? En nog belangrijker: hoe ziet jouw rol als leerkracht eruit? Hoe beweeg jij je door dit levendige verhaal? Zit je, loop je, kijk je, praat je of stel je alleen maar vragen?

Tijdens de workshop van Inge Schilders (KleuterLab) krijgen jullie kort uitleg over de principes van onderzoekend leren. Vervolgens ga je zelf aan de slag met activerende Diepere Denkvragen die aansluiten bij de fasen van onderzoek. Zodat straks niet jij aan het werk gaat, maar het kind!


Workshop J – Denken en leren in het kleuterbrein (door Jan van der Zwan – Het Breinbureau)

Als je het kleuterbrein een beetje kent begrijp je vanzelf beter hoe een kleuter leert en denkt. Aan de hand van aansprekende en praktijkgerichte voorbeelden en oefeningen laat Jan zien hoe je kleuters op een breinvriendelijke manier kunt begeleiden bij het denken en leren. Aan het einde van de workshop heb jij antwoord op vragen als: Kan ik de ontwikkeling van mijn kleuters ook versnellen?,  Spelen emoties een rol bij het opslaan van lesstof?, Houdt het brein van het Directe Instructie Model?, en Waarom is bewegen zo belangrijk voor het kleuterbrein?



Workshop K – Taal en TOS, signalering en handvatten voor taalproblemen (door Marita Teunisse – JufMarita.nl)

In deze workshop krijg je door middel van een aantal opdrachten de ervaring hoe het is om met een TOS (taalontwikkelingsstoornis) te functioneren. We nemen een aantal signaleringspunten door en we bespreken een aantal handvatten voor de dagelijkse praktijk op gebied van taalontwikkeling en TOS. Daarnaast is er ruimte voor discussie en herkenning met inbreng van ideeën uit eigen praktijk.

Marita Teunisse is de workshopleider, zij werkt nu bijna 30 jaar op een cluster 2 school In Breda en deelt haar ervaringen en expertise op gebied van Taal en ICT via haar website Digitaalspeciaal.nl, haar Yurlspagina en haar Facebookpagina Juf marita.



Kosten en aanmelden

11/03/2017: Sorry, we zitten vol! We kunnen helaas geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren. Houd de website in de gaten voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst!

Deelname aan de dag kost EUR 135,- waarbij BTW, lunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten gewoon via onze webwinkel (zie onderaan deze pagina). Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers.

Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:

– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.

Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.

Kleuteruniversiteit inspiratiedagen zijn gevalideerd door de registercommissie van registerleraar.nl. Deze activiteit is met 6 RU (registeruren) opgenomen onder activiteitnummer pzDMPTuta4.

pzDMPTuta4



Workshop voorkeur

Tijdens de bestelling van je tickets voor deze dag kun je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit (in de door jou gewenste volgorde) aan in het veld ‘Bestelling opmerkingen‘ bij het afrekenen. Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor alle bezoekers de volledige naam en een workshop voorkeursvolgorde door. Dit kan ook later per email via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !

voorkeur

Gegevens

Datum:
mei 20
Tijd:
09:00 - 15:00
Kosten:
€135

Organisator

Kleuteruniversiteit
E-mail:
Website:
http://www.kleuteruniversiteit.nl

Locatie

Leiden
Robijnstraat 100, Leiden, 2332KV Nederland
+ Google Maps