Sprookjes project

Waardering 4.75 op 5 gebaseerd op 4 klantbeoordelingen
(4 klantbeoordelingen)

Vanaf: 19,95

Auteurs: Anke van Boxmeer en Els van Dijck

Wissen
SKU: KU20140006 Categorieën: , ,

Beschrijving

Een bijzonder project rond drie sprookjes: Hans en Grietje, Sneeuwwitje en Roodkapje. Aan de hand van het boek ‘De bekendste sprookjes voor kleuters‘ van Alex de Wolf en Vivian den Hollander. Maar liefst 205 pagina’s met lessen inclusief ondersteunende materialen en veel mogelijkheden voor tijdens de werkles. Met dit project kun je wel even vooruit!

lesdoelDownload hier de lesdoelen van dit project.

*** let op: dit product is een digitale download! ***

Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:

Deel dit bericht:

Extra informatie

Aantal pagina's

Bestandsformaat

Lesdoel

, , , , , , , , , , , , ,

Lestype

Auteur

,

4 beoordelingen voor Sprookjes project

  1. Waardering 5 uit 5

    Monique lint (geverifieerde eigenaar)

    Enorm project en behoorlijk duur in de aanschaf. Was het geld meer dan waard! Prachtig project, alles omvattend. Met dit project kun je makkelijk vier weken vooruit.
    Ik vond zelf het boek ´Grootmoeders grote oren.. ´van Jacques Vriens een fijner sprookjesboek met wat langere verhalen en heb die dus vooral naast dit project gebruikt. Dat ging prima!
    De kinderen hebben echt gesmuld van dit project! Dikke 5 sterren!

  2. Waardering 4 uit 5

    joyce uittenbogaard

    “Ik heb het project ‘Sprookjes’ uitgevoerd in de klas. Ik vond het fijn dat er drie sprookjes centraal stonden voor de lessen, activiteiten en spellen zodat het niet te veel werd. Nu had ik elke week een sprookje ingepland staan en kwam dat mooi uit, maar achteraf had ik nog langer kunnen werken met dit project omdat het zo groot is. Wat ik zo leuk vond was de variatie in opdrachten; hakken/plakken, klanken, motoriek, muziek, praten en luisteren, rijmen, tellen, woordenschat, klankgroepen, kleuren, meten, oriëntatie, sociaal emotioneel en waarneming. Voor elk kind was er wel een les of spel dat aansloot bij zijn manier van leren op een speelse manier. De verteltafel en de huishoek had ik samen met de kinderen ingericht met wat tips vanuit dit project. De les van Roodkapje met het lekkers in haar mandje was de favoriet in mijn groep. Zelfs de jongens wilden graag Roodkapje zijn omdat ze het zo’n leuk spel vonden. Als afsluiting van dit thema mocht elk kind op de laatste dag verkleed komen als een sprookjesfiguur. Ik vind dit project een aanrader!”

  3. Waardering 5 uit 5

    Sigrid Olivier (geverifieerde eigenaar)

    Er was eens…… een ontzettend uitgebreid, kleurrijk project Kleuteruniversiteit, waarbij de sprookjes Hans en Grietje, Roodkapje en Sneeuwwitje centraal staan. Aangezien onze school een lustrum vierde en wij als afsluiting daarvan op schoolreis zouden gaan naar een groot pretpark met Sprookjesbos koos ik voor het project ‘Sprookjes’. Ik heb al veel vaker met de projecten Kleuteruniversiteit gewerkt, maar ik vond dit echt een heel compleet en zeer uitgebreid project.
    Wij hadden 4 weken uitgetrokken en ik heb eigenlijk niet eens genoeg tijd gehad voor alle drie de sprookjes. Uiteindelijk heb ik veel activiteiten aan de hand van Roodkapje en Hans en Grietjes gedaan.

    Het sprookjesboek leest vlot voor. Toch is het ook prima mogelijk om een ander sprookjesboek te gebruiken. Ik vond het heel erg leuk, dat er voor een activiteit kort een passage aangehaald werd en daar werd dan op voortgeborduurd. Een voorbeeld: aan het einde van het sprookje ‘Hans en Grietje’ vinden zij diamanten. Dan volgt er een erg leuke spelles met pittenzakken en de pittenzakken zijn dan de diamanten. Briljant idee. Grote betrokkenheid van de kinderen. Niemand zei ook ‘ja maar, dat zijn pittenzakken’. Geweldig.
    Er staan ook suggesties in om de spelhoeken aan te passen. De rekenlessen zijn ook erg origineel. De kinderen genoten van het rijmpje over de vogel die de broodkruimels kwam opeten. Om de beurt mochten ze de handpop vasthouden. Ze waren gewoon beledigd, als zij niet aan de beurt kwamen.

    Kortom: echt een aanrader en heel erg leuk in de aanloop naar een feest (schoolreis, speldag) binnen het thema sprookjes!!

  4. Waardering 5 uit 5

    Nathalie Vermeule

    Grootmoeder, wat hebt u grote oren……. de kinderen kwamen zo goed in het thema, omdat mijn parallelcollega en ik het verhaal van Roodkapje naspeelde met de poppenkast. Wat een plezier! Een week later opende we met het hele team het thema sprookjes met de drakendans van de sprookjesboom op het schoolplein.
    De beide sprookjesprojecten zijn goed te combineren. Wij hebben elke week een ander sprookje centraal laten staan en na een week wisten de kinderen de sprookjes ook goed na te vertellen. Dit is ook voldoende om alle lessen te volgen die in de weekplanning staan. Wij voegen er ook extra knutsel werkjes aan toe.
    Wij hebben de sprookjes verdeeld in kinderen in het bos, sprookjes met dieren en prinsessen.
    Tijdens dit project staat het boek de bekendste sprookjes voor kleuters centraal van vivian den Hollander. Dit boek is leuk om erbij te gebruiken en het verhaal staat eenvoudig omschreven.
    Wij zijn tijdens dit project als uitje naar sprookjeswonderland geweest. Dit sprak de kinderen enorm aan. Mooi om te zien hoe de ‘taalzwakke’ kinderen hiervan hebben genoten en hoeveel zij al herkenden van de vertellingen in de klas.
    Bij elk sprookje staan suggesties om te huishoek te veranderen of aan te passen. Vaak met een paar kleine aanpassingen maak je het spel alweer veel leuker of levendiger. Ik merkte dat de kinderen hier ook echt behoefte aan hadden. Ze zaten helemaal in hun rol en speelde echt hans en grietje of roodkapje na.
    De kinderen hadden niet één favoriete les, maar wel meerdere.
    Fijn dat er bij dit project ook gymlessen/spellessen en muzieklessen bij zitten.

    Kortom: een super project!!!

Een beoordeling toevoegen