18 redenen waarom leerkrachten werken met Kleuteruniversiteit

Regelmatig krijgen wij enthousiaste reacties van onze gebruikers over de Kleuteruniversiteit producten. Misschien werk jij er nog niet mee, dat kan natuurlijk. In dit blog vertellen onze gebruikers zelf waarom je dat wel zou moeten doen, en ze kwamen met maar liefst 18 redenen!

1. Boeken

Vele keren wordt het werken met boeken genoemd door onze gebruikers als een absoluut pluspunt om met onze projecten te werken. Genoemde punten:

  • De boeken krijgen zo meer betekenis.
  • Het draagt bij aan leespromotie.
  • Door gebruik te maken van prentenboeken sluit het aan bij de belevingswereld van kinderen.
  • Je wordt steeds weer terug verwezen naar het boek. De herhaling is super.
  • Als leerkracht maak je ook kennis met nieuwe boeken door te werken met de Kleuteruniversiteit projecten.

2. Praktijkmensen


De projecten zijn ontworpen door mensen die de praktijk kennen! De activiteiten sluiten dus perfect aan bij de kinderen en ze zijn altijd vernieuwend en fris. En omdat er zoveel verschillende auteurs werkzaam zijn, draagt het bij een aan brede keuze.

3. Groot aanbod
Er worden steeds weer nieuwe projecten bij thema’s gemaakt en je kunt dus kiezen uit een enorm groot aanbod. Daarnaast vinden leerkrachten de thema’s ‘superleuk‘. Inmiddels hebben we al 63 thema’s op de site en we breiden nog steeds uit!

4. Tijdsbesparend

Omdat alle activiteiten al voor je bedacht zijn, bespaar je enorm veel tijd. En dat is mooi want tijd, daar hebben we een chronisch gebrek aan in het onderwijs. In het project is gedacht aan een lesrooster en ook dit biedt veel houvast. Met weinig moeite een leuke en goede les en genoeg tijd overhouden om andere zaken te regelen.

5. Actueel

Er komen natuurlijk steeds nieuwe prentenboeken uit en Kleuteruniversiteit blijft projecten maken. Kleuteruniversiteit springt in op actualiteiten zoals bijvoorbeeld de Nationale Voorleesdagen en de Kinderboekenweek en daardoor blijft het aanbod actueel.

6. Compleet

De projecten van Kleuteruniversiteit zijn bijzonder compleet. Aan alles is gedacht. Reken- en taalactiviteiten, gymlessen, Engels, drama en hoekenspel. Je hebt genoeg aanbod om je weken te vullen met activiteiten.

7. Inspirerend
Deze opmerking horen we steeds weer terug: Kleuteruniversiteit werkt enorm inspirerend. Leerkrachten vinden de activiteiten origineel en het zet aan tot nieuwe ideeën. Ze gebruiken die ideeën dan ook weer in andere thema’s. Elk jaar hetzelfde project is ook niet uitdagend, geven gebruikers aan. Ook leerkrachten kunnen zich blijven ontwikkelen.
Het delen van ervaringen in onze Vrienden van Kleuteruniversiteit Facebookgroep wordt eveneens genoemd als inspirerend.

8. Differentiatie

Er worden differentiatiemogelijkheden gegeven binnen de projecten én er zijn plusprojecten voor kinderen die verder in hun ontwikkeling zijn. Deze sluiten aan bij je huidige thema. Perfect!

9. Afwisselend
Sommige leerkrachten gebruiken de projecten van Kleuteruniversiteit naast of bij hun huidige methode. Ze beschrijven dat de projecten een welkome afwisseling zijn.

10. Keuzevrijheid
Omdat het aanbod zo groot is, kan een leerkracht een keuze maken op basis van wat hem/haar of de groep aanspreekt. Zo kun je inspringen op wat er leeft in je groep. Ook wordt er benoemd dat een leerkracht elk jaar toch weer een ander project tijdens de geijkte thema’s kan uitvoeren, omdat er meerdere projecten per thema worden aangeboden bij bijvoorbeeld Sinterklaas, de seizoenen of feesten.

11. Doelgericht


Je weet van tevoren al welke doelen er aan bod komen door het doelenoverzicht. Je kunt werken aan meer dan één doel per les.

12. Betaalbaar


 Voor weinig geld heb je een heel jaar leuke en goed doordachte thema’s staan. De projecten zijn zeer betaalbaar dus! Zo houd je geld over voor andere materialen.

13. Ruimte voor eigen inbreng
Het aanbod van Kleuteruniversiteit ligt niet zo vast dat er geen ruimte meer is voor eigen inbreng. Sommige leerkrachten beschrijven dat ze de thema’s als handreiking zien. Er valt altijd een eigen draai aan de activiteiten te geven.

14. Gebruiksvriendelijk
Gebruikers geven aan dat de activiteiten laagdrempelig zijn beschreven en dat ze gemakkelijk zijn uit te voeren.

15. Gebruikersgemak

Je hebt de materialen meteen in huis. Vandaag bestellen en direct beginnen. Doelgericht, praktisch en leuk!

16. Actief
In de projecten zijn actieve kringen beschreven waarin alle kinderen betrokken zijn met over het algemeen simpel (aanwezig) materiaal.

17. Grote betrokkenheid

  • De kinderen vinden de projecten heel leuk! (Annekee en Ingrid)
  • De kinderen zijn altijd erg betrokken. (Ineke)
  • De kinderen zijn mega enthousiast! (Annelieke)
  • De projecten zorgen voor een enorme betrokkenheid. (Sigrid)
  • De juf is blij en enthousiast, dus de kinderen nog tien keer meer. (Sheila)

18. Verslavend

“Zodra je eenmaal een project gedaan hebt, wil je niks anders meer!”

“Ik ben echt fan!”

“Kleuteruniversiteit is een beetje verslavend. Juf zijn is super, maar met Kleuteruniversiteit wordt het nog leuker!”

“Ons eerste project was “gat in mijn emmer”, wij waren meteen verliefd!”

Met dank aan onze gebruikers voor hun input: Anne, Inge, Marjan, Brian, Annelieke, Maaike, Sigrid, Linda, Astrid, Andra, Marianne, Nathalie, Petra, Caroline, Sheila, Astrid, Padda, Nienke, Carma, Kitty, Jessica, Heleen, Annekee, Linda, Eline, Ineke.

Deel dit bericht: