7 projecttips voor februari

Januari laten we alweer bijna achter ons, tijd om te vooruit te kijken naar een nieuwe maand met misschien wel een nieuw thema. In dit blog geven we je zeven tips voor projecten die je in februari zou kunnen uitvoeren.

Kobe heeft jarenlang veel te veel spullen verzameld. Al zijn dozen en laden zitten nu helemaal vol. Wat kan hij daaraan doen?

Verzamelen met Kobe haakt geweldig in op de verzamelwoede van kinderen en de vele acties die supermarkten ons bieden. Tijdens de startactiviteit leren de kinderen Kobe kennen. Hij is dol op verzamelen en wil deze passie delen met de kinderen. Daarom nodigt Kobe de kinderen uit om mooie, fantastische dingen te verzamelen en helpt ze met deze verzameling door handige tips aan te reiken. In het verzamelalbum van Kobe moeten unieke verzamelplaatjes komen, die de kinderen ontvangen door opdrachten uit te voeren. Spaar ze allemaal!

Maak samen met je klas een fantastische verzameling en nodig bezoekers uit om het te komen bewonderen!

Het project De coole cowboy biedt activiteiten die gaan over cowboys, prinsessen, ridders en nog veel meer. Zoek je een thema voor je verjaardagsfeest, of moet er een schoolfeest georganiseerd worden? Met dit project werk je er rustig naar toe!

De meeste voorbereiding voor dit project zit in het feest zelf. Al in de eerste activiteit krijgen de kinderen hier een uitnodiging voor. De activiteiten die volgen kunnen in willekeurige volgorde uitgevoerd worden, de volgorde in het lesrooster is een suggestie. De laatste activiteit is een beschrijving van ideeën voor de hoeken, deze kun je naar wens inzetten tijdens het project.

Verzamel voor dit project zoveel mogelijk verkleedkleren die de kinderen tijdens het spel kunnen gebruiken. Vraag rond bij de ouders, bezoek kringloopwinkels of bestel enkele kostuums bij de schoolleverancier.

Wil je iets opvoeren voor ouders en andere belangstellenden? De versjes en liedjes in de activiteit Doen alsof zijn hier geschikt voor. Dit kan goed op de dag van het feest, als afsluiting. Jeroen Schipper schreef bij dit boek een lied, je vindt de tekst en het lied als bijlage bij dit project. Bij dit lied hoort een dans, die opgevoerd kan worden.

 

In dit pakket over vriendschap gaat Herman op zoek naar het allerliefste hazenmeisje.
De kinderen maken kennis met Herman en gaan tijdens reken- en taalactiviteiten, creatieve opdrachten en een spelles zijn neus achterna. De thema’s  ‘vriendschap’ en ‘liefde’ staan hierbij centraal. Zo dromen de kinderen met Herman over dingen waar zij van houden, schieten ze liefdespijlen af en tellen hun punten, fluisteren lieve zinnen naar elkaar, smullen samen van zoete rijmwortels en nog veel meer. Ondertussen springt Herman over het liefdespad en komt hij steeds dichter bij dat waar zijn neus hem naartoe brengt: het liefste hazenmeisje.
Als Herman zijn liefde gevonden heeft, wordt dit gevierd met een gezellig valentijnsfeest in de klas. Een gezellige, liefdevolle afsluiting van dit thema!

De activiteiten zijn geschreven bij het vertederende boek ‘Wat een geluk dat ik jou gevonden heb’ van Guido van Genechten en doorlopen het boek in chronologische volgorde.

 

Het is carnaval! De tweeling Luuk en Lotje gaat naar de carnavalsoptocht. Luuk als piraat en Lotje als prinses.

Houd jij van een feestje? Heb je zin in carnaval? De tweeling Luuk en Lotje is er klaar voor! Zij gaan met papa en mama naar de carnavalsoptocht in het dorp. Ga je met ze mee?

In dit project ga je met Luuk en Lotje op pad en geniet je van een mooie optocht in het dorp. Het project is geschreven bij het boek Luuk en Lotje Het is carnaval van Ruth Wielockx. Het bevat vijftien activiteiten waaronder een startactiviteit en een afsluiting, een les Engels en verschillende reken- en taalactiviteiten.

In de startactiviteit verkleed je je met de groep en wordt het boek geïntroduceerd. De kinderen vertellen wat zij weten over carnaval. Hierna volgen reken- en taalactiviteiten en een les Engels die het boek in chronologische volgorde doorlopen. Met deze activiteiten kun je zeker twee weken aan de slag. Het project wordt afgesloten met dans in de speelzaal. Natuurlijk mag de polonaise hierbij niet ontbreken.

 

Opgelet! Is iedereen klaar voor de race?
Zit iedereen op zijn plaats? Drie … twee … één … Start!

Een project dat zich richt op het thema verkeer en vervoer aan de hand van het prachtige prentenboek ‘Gewonnen’ van Ruth Wielockx. Met lessen voor taal, rekenen, handvaardigheid en nog veel meer. Is iedereen er klaar voor? … Start!

Juf Linda voerde dit project al eerder uit en liet ons weten:

“Wij hebben dit project gecombineerd met het project ‘Tim op de Tegels’ en zijn hier vijf weken mee bezig geweest. We hadden overigens nog best een week langer met het project kunnen werken. Het boek dat hierbij gebruik wordt is superleuk. Allerlei voertuigen doen een racewedstrijd en willen allemaal winnen. Maar wie heeft er nu uiteindelijk gewonnen?
Op een speelse manier zijn de kinderen op taal en rekengebied met dit project bezig. Ze leren onder andere allerlei namen van vervoersmiddelen, moeten voertuigen tellen, de voertuigen op de juiste (letter) parkeerplaats zetten door te luisteren naar de beginklank, benzine tanken, maar ook wordt er gekeken hoe de kinderen uit de klas eigenlijk naar school komen. Een breed inzetbaar project dus, met ontzettend veel leuke en afwisselende lessen.
In beide projecten zitten veel leuke suggesties voor hoeken en andere activiteiten (verkeersles, gymles). We hebben verder tijdens dit project gebruik gemaakt van de kralenplank voorbeelden vervoer, de wegdelen en de digibordles ‘Gewonnen’, allen aan te schaffen bij Kleuteruniversiteit. Erg leuk om deze erbij te doen, het maakt het project gewoon compleet!”

In het boek Waar is mijn kudde? van Lane Smith is een kind op zoek naar haar kudde. Kudde is hier synoniem voor de plek en de mensen waar je bij hoort, waar je je thuis voelt.

Thuis, het is een heel gewoon woord. Een woord dat je misschien wel dagelijks gebruikt. Toch is het lastig de betekenis van het woord in woorden te vangen. Is het de plek waar je woont of alle plekken waar je je fijn voelt? Of zijn het de mensen bij wie je je thuis voelt? Waar kun je eigenlijk allemaal wonen? Waar hoor jij? Waar hoor jij bij? Er valt veel te ontdekken over thuis!

Thuis is in ieder geval een veilige haven van waaruit je een ontdekkingsreis kan beginnen. Een reis die verder gaat dan je eigen woonomgeving. Eentje waarbij je misschien wel tot aan de Noordpool en zelfs de sterren reist. En aan het eind van die reis ga je weer naar huis. De plek waar je je verhaal kwijt kunt. Waar je kunt vertellen over alles wat je meemaakte en wat je hebt geleerd.

Zo’n reis gaan de kinderen tijdens dit project maken. Vanuit een veilige omgeving stappen ze de wijde wereld in om aan het eind weer thuis te komen om daar hun belevenissen te vertellen. Het is een symbolische reis maar met concrete leerdoelen. De kinderen leren over wat bij elkaar hoort en waarom, ze leren sorteren, ze leren over de sterren en al het zand op de wereld, over dieren en over soorten huizen, maar het start allemaal vanuit de vraag: bij wie hoor jij?

Dit project is geschreven door de filosofiejuf: Fabien van der Ham.

Kleine Muis ziet iets moois, roods, glanzends in de boom hangen.
Hoe komt hij erbij?

Kleine Muis heeft een probleem. Tijdens de activiteiten uit dit pakket helpen de kinderen met het oplossen van dit probleem. Gedurende twee weken wordt er elke dag een probleem geïntroduceerd.

Dit pakket bevat twaalf activiteitenkaarten. Op de eerste kaart vind je het eerste probleem. De kinderen vinden hoog in het lokaal een tas. Hoe krijgen ze deze te pakken? Samen bedenken ze een oplossing en voeren deze uit. In de tas ontdekken ze het boek Kleine Muis en de rode knikker. Daarna wordt de eerste bladzijde voorgelezen en zien ze het probleem van Kleine Muis. Op de daaropvolgende kaarten komen problemen langs die Kleine Muis ondervindt. De kinderen helpen met het oplossen van deze problemen. Verschillende vakgebieden komen hierbij aan bod. Denk aan taal, rekenen en natuur en techniek. Ook wordt er een beroep gedaan op creativiteit, samenwerken en probleemoplossend vermogen van de kinderen. Daarmee sluiten de activiteiten van dit pakket goed aan bij de 21st century skills.

Deel dit bericht: