11 tips voor projecten die je doen snakken naar de lente

De lente staat weer voor de deur, een prachtig seizoen waarin er veel gebeurt met de natuur. Natuurlijk wil je aandacht aan dit thema geven, vooral omdat het geen kleuter zal ontgaan dat de bomen in bloei staan, er lammetjes worden geboren en de temperatuur weer omhoog gaat. In dit blog lees je tips voor projecten die je doen snakken naar de lente! 😉

Rikki heeft een plan

Rikki heeft een plan, want het is mama’s verjaardag! Na het ontbijt glipt hij naar buiten om zijn cadeautje voor haar te halen. Hij loopt het bos in en maakt een lange tocht om op de plek te komen waar hij zijn moet. Als hij zijn cadeautje eenmaal heeft, wil hij natuurlijk weer terug naar mama. En dat gaat iets minder makkelijk dan hij gedacht had …

In het project help je Rikki met het oplossen van problemen. Hij wil een prachtig boeket bloemen voor mama plukken. De weg terug blijkt minder makkelijk dan gedacht. Waar is de brug ook alweer? Hoe moet hij langs de vos? En zijn laddertje staat aan de verkeerde kant van de muur. Wat moet Rikki nu doen?

Beleef avonturen met het boek ‘Rikki heeft een plan’ van Guido van Genechten. Dit vakoverstijgende project stimuleert de creativiteit en probleemoplossend vermogen.

 

De vijver en de sloot

‘In de buurt blijven, Bommes,’ zegt Moeder Eend.
Maar dat doet Bommes niet. Hij zit de libellen achterna en speelt met een kikker op de leliebladeren.
Als hij om zich heen kijkt, is Moeder Eend nergens meer te bekennen.
Bommes is helemaal alleen …

In dit project ga je, aan de hand van het boek ‘Kom nou, Bommes’ van Jane Simmons, met kinderen op onderzoek: wat is er allemaal te zien in de vijver of de sloot? Op een verteltafel vertellen de kinderen het verhaal na. Er zijn voldoende activiteiten voor drie weken, met aandacht voor taal, rekenen, muziek en beeldende vorming, geschikt voor de jongste kleuters.

 

 

Van ei tot kip

Moeder Hen heeft een ei gelegd. Ze is reuze benieuwd hoe haar kuiken eruit zal zien als het uit een ei komt. Maar er is een probleem: ze weet niet hoe ze het ei moet uitbroeden.

Het duurt 21 dagen voordat een ei uitkomt. In de tussentijd voer je taal, rekenen, techniek, en motorische activiteiten uit, met het boek ‘Kom uit het ei, kleintje’ van Shen Rodie en Frances Cony. Zo leren kinderen alles over eieren en de dieren die uit een ei komen. Maak een ei en stop er zelf iets in. Wat komt er na 21 dagen tevoorschijn?

 

Boer Boris gaat naar de markt

 

Boer Boris gaat naar de markt om zijn oogst te verkopen. Maar dan ziet hij een bord …
Hoe moet hij bij de markt komen?

Dit project, geschreven bij het boek ‘Boer Boris gaat naar de markt’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman, gaat over alles wat op de boerderij groeit en op de markt verkocht kan worden. De kinderen leren nieuwe smaken kennen, maken zelf een marktkraam in de klas en leren omgaan met geld.

 

 

 

Lente met de vier kaboutertjes

De vier kaboutertjes, twee broertjes en twee zusjes
doen samen in het bos heel veel kabouterklusjes.

Help de kabouters mee en beleef de lente samen met hen! Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een natuuractiviteit, Engelse les, bewegingsactiviteit en suggesties voor de hoeken voor vier weken bij het boek ‘De vier kaboutertjes in de lente’ van Marianne Busser, Ron Schröder en Hanneke de Jager.

Juf Agnes schreef over dit project:
“Nadat we in de herfst kennis hadden gemaakt met de 4 kaboutertjes, en dit was een groot succes, moesten de kaboutertjes in de lente wel terug komen. En hoe?! De leerlingen waren misschien nog wel enthousiaster dan in de herfst. Het fijne aan dit project is dat de taal- en rekenactiviteiten bij elkaar passen. Het leefde echt bij de kinderen! Zodra we buiten kwamen, gingen ze op zoek naar de dingen die ook in het boek voorkomen; bloemen, vlinders, kikkers, rupsen etc. Maar ook tijdens de activiteiten waren ze razend enthousiast en hebben ze veel over de lente geleerd.”

 

Piraten

Een compleet project van vier weken aan de hand van het prentenboek ‘Woeste Willem’ van Ingrid en Dieter Schubert. Ga mee met Frank en Willem en beleef wonderlijke avonturen!

Juf Annelieke schreef over dit project:
“‘Ahoy piraten’ en ‘ophoepelen landrotten’ ga je na dit project nog veel horen in je klas! Wat een geweldig project is dit! Het project gaat over het boek Woeste Willem. Vanaf het eerste moment waren de kinderen en ik fan van deze piraat! Het boek is prachtig geïllustreerd en sluit helemaal aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen in de klas zijn echte piraten geworden door de vele leuke opdrachten. De kinderen werden enthousiast door de uitdagende opdrachten in de kring maar misschien nog wel meer door de vele en leuke knutselactiviteiten! Bij dit thema is ook een plusproject beschikbaar.

 

Dino’s

Maar dit is toch een project over dino’s? En jij bent een doodgewone kip. Een doodgewone wát? Je beledigt mijn familie, weet je dat?

In dit project vind je reken-, taal- en ontwerpactiviteiten bij bij het boek ‘Het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van de dino’s‘ van Guido van Genechten. Tijdens het project neem je de kinderen mee naar de dinotijd.

Naast de belangrijke taal- en rekenactiviteiten krijgen de kinderen in dit project veel ruimte om te ontwerpen. Alle dino’s uit het boek hebben een probleem. De kinderen helpen de dino’s door oplossingen te verzinnen.

 

We hebben er een geitje bij – kleuterproject

Mik gaat naar de kinderboerderij. Ze hebben er een geitje bij.

Dit pakket bevat 14 reken- en taalactiviteiten bij het boek ‘We hebben er een geitje bij!’ van Marjet Huiberts en Iris Deppe. Bij de activiteiten komt er elke keer wat bij, net als het geitje op de kinderboerderij!

Fabine schreef over dit project:
“Na het project ‘de boerderij’ hebben we dit project ook nog gedaan. En het leuke was: Ook andere kleuterklassen en peuterspeelzalen deden mee, omdat van dit pakket ook een peutervariant beschikbaar is! Door de gezamenlijke afsluiting werd de samenwerking versterkt en de kinderen vonden het prachtig om met z’n allen het lied van het geitje te zingen. Na afloop hebben we, net als in het project, gezellig beschuit met muisjes gegeten! Heel gezellig en een mooie gelegenheid om eens over dat gebruik na te praten!

In dit project komen veel (kinderboerderij)dieren naar voren, met hun jong en het geluid dat ze maken. Voor ons was dat iets minder geschikt, omdat wij al even over de boerderij bezig waren, we hadden het één en ander al behandeld. Verder vind ik het boek en het project meer geschikt voor groep 1 dan groep 2, voor een goede groep 2 kan dit project toch wat te makkelijk zijn. Wel zijn er veelzijdige activiteiten, zoals tellen, ruimtelijke begrippen, woordenschat, bouwen, zinnen maken en een verhaal naspelen. Vooral dat laatste is erg leuk om te doen met de kinderen! Het project erg leuk om in te zetten in de lente.”

Bij dit project is ook een peuterprojectdigibordles, en een musical beschikbaar.

 

Groentetuin project

De groentetuin van opa is het favoriete plekje van Rikki. Het boek ‘Rikki en de tuin van opa’ is geschreven en geïllustreerd door Guido van Genechten. In dit project, op basis van dat boek, wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van zaadje tot plant en inspireert tot het opzetten van een eigen schoolmoestuin.

Juf Miriam schreef over dit project:
“Op dit moment zitten we midden in je prachtige project over Rikki en de tuin van opa. Volgens sommige ouders van de kinderen uit mijn klas zien de kinderen in eens overal plantjes groeien. Ook als ze buiten spelen komen ze steeds met uitlopers van de eikeltjes die in de zandbak zijn gevallen binnen. Ik heb de kinderen allemaal een tulpenbol mee naar huis gegeven om de laten uitkomen en in de klas hebben we vandaag gezaaid voor ons Moederdag cadeautje. En vorige week in de kring wilde ze ineens weten hoe alle groentes groeide. Dus digibord aangezet en steeds op Google de vraag gesteld : hoe groeit de ….. en het plaatje laten zien. Ze kregen er niet genoeg van. De komende week gaan we het verhaal naspelen met de Playmobil en vandaag het ik een pantomime spel gemaakt met plaatjes van activiteiten die je doet in de tuin (spitten, zaaien enz.) Je ziet één en al enthousiasme en nu zijn we nog maar twee weken bezig!!!!”

 

Benji en de gigagrote pompoen

Benji wil uit kleine zaadjes een gigagrote pompoen laten groeien. Hij plant de zaadjes, geeft water, wacht, geeft water, wacht …

Ga met Benji mee naar buiten! Dit vrolijke lenteproject bevat taal- en rekenactiviteiten, een dans- en bewegingsactiviteit, activiteiten voor natuur en techniek, een les Engels en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Benji en de gigagrote pompoen’ van Alan C. Fox en Eefje Kuijl. Met dit project kun je vier weken aan de slag.

Juf Agnes vertelt: “Dit project paste precies bij wat ik voor ogen had. Ik wilde de focus leggen op de tuin, je gaat immers in de lente de tuin in. We hebben het de afgelopen weken veel over de tuin gehad. We weten nu hoe bloemen en pompoenen bloeien en dat gaat echt niet zo snel als sommige kinderen dachten. We hebben over seizoenen geleerd en weten nu hoe we goed voor een plant moeten zorgen. Maar we zijn ook aan het rijmen geweest, we hebben woorden in stukken gehakt en weer aan elkaar geplakt, we zijn aan het synchroon tellen geweest en we hebben veel gemeten. Vooral dit laatste was een succes bij de kinderen. 

 

Spellenpakket Lente

Op een mooie lenteochtend vindt Lotta grote, kleurige eieren in het gras. Welke kip legt nu zulke eieren?

Het absolute voordeel van dit project is dat de activiteiten van thema lente overvloeien in Pasen. Superhandig!
Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een les Engels, activiteiten voor natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Lotta en de paashaas’ van Diane Put en Rik de Wulf. Met activiteiten voor drie weken.