11 tips voor projecten die je doen snakken naar de lente

De lente staat weer voor de deur, een prachtig seizoen waarin er veel gebeurt met de natuur. Natuurlijk wil je aandacht aan dit thema geven, vooral omdat het geen kleuter zal ontgaan dat de bomen in bloei staan, er lammetjes worden geboren en de temperatuur weer omhoog gaat. In dit blog lees je tips voor projecten die je doen snakken naar de lente! ūüėČ

Rikki heeft een plan

Rikki heeft een plan, want het is mama’s verjaardag!¬†Na het ontbijt glipt hij naar buiten om zijn cadeautje¬†voor haar te halen. Hij loopt het bos in en maakt¬†een lange tocht om op de plek te komen waar hij zijn moet.¬†Als hij zijn cadeautje eenmaal heeft,¬†wil hij natuurlijk weer terug naar mama.¬†En dat gaat iets minder makkelijk dan hij gedacht had …

In het project help je Rikki met het oplossen van problemen. Hij wil een prachtig boeket bloemen voor mama plukken. De weg terug blijkt minder makkelijk dan gedacht. Waar is de brug ook alweer? Hoe moet hij langs de vos? En zijn laddertje staat aan de verkeerde kant van de muur. Wat moet Rikki nu doen?

Beleef avonturen met het boek ‘Rikki heeft een plan’¬†van Guido van Genechten. Dit vakoverstijgende project stimuleert de creativiteit en probleemoplossend vermogen.

Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

De vijver en de sloot

‘In de buurt blijven, Bommes,’ zegt Moeder Eend.
Maar dat doet Bommes niet. Hij zit de libellen achterna en speelt met een kikker op de leliebladeren.
Als hij om zich heen kijkt, is Moeder Eend nergens meer te bekennen.
Bommes is helemaal alleen …

In dit project ga je, aan de hand van het boek ‚ÄėKom nou, Bommes‚Äô van Jane Simmons, met kinderen op onderzoek: wat is er allemaal te zien in de vijver of de sloot? Op een verteltafel vertellen de kinderen het verhaal na. Er zijn voldoende activiteiten voor drie weken, met aandacht voor taal, rekenen, muziek en beeldende vorming, geschikt voor de jongste kleuters.

Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

Van ei tot kip

Moeder Hen heeft een ei gelegd. Ze is reuze benieuwd hoe haar kuiken eruit zal zien als het uit een ei komt. Maar er is een probleem: ze weet niet hoe ze het ei moet uitbroeden.

Het duurt 21 dagen voordat een ei uitkomt. In de tussentijd voer je taal, rekenen, techniek, en motorische activiteiten uit, met het boek ‘Kom uit het ei, kleintje’¬†van Shen Rodie en Frances Cony. Zo leren kinderen alles over eieren en de dieren die uit een ei komen. Maak een ei en stop er zelf iets in. Wat komt er na 21 dagen tevoorschijn?

 

Boer Boris gaat naar de markt

Boer Boris gaat naar de markt om zijn oogst te verkopen. Maar dan ziet hij een bord …
Hoe moet hij bij de markt komen?

Dit project, geschreven bij het boek¬†‚ÄėBoer Boris gaat naar de markt‚Äô¬†van Ted van Lieshout en Philip Hopman, gaat over alles wat op de boerderij groeit en op de markt verkocht kan worden. De kinderen leren nieuwe smaken kennen, maken zelf een marktkraam in de klas en leren omgaan met geld.

Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

Lente met de vier kaboutertjes

De vier kaboutertjes, twee broertjes en twee zusjes
doen samen in het bos heel veel kabouterklusjes.

Help de kabouters mee en beleef de lente samen met hen! Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een natuuractiviteit, Engelse les, bewegingsactiviteit en suggesties voor de hoeken voor vier weken bij het boek ‘De vier kaboutertjes in de lente’ van Marianne Busser, Ron Schr√∂der en Hanneke de Jager.

Juf Agnes schreef over dit project:
“Nadat we in de herfst kennis hadden gemaakt met de 4 kaboutertjes, en dit was een groot succes, moesten de kaboutertjes in de lente wel terug komen. En hoe?! De leerlingen waren misschien nog wel enthousiaster dan in de herfst.
Het fijne aan dit project is dat de taal- en rekenactiviteiten bij elkaar passen. De activiteiten die je op dezelfde dag uitvoert, passen allebei bij hetzelfde stukje tekst uit het boek. Als er in het lesrooster aangegeven wordt dat je in de ochtend ‚Äėtimmeren en zagen‚Äô uit kunt voeren en in de middag ‚Äėzeven nieuwe bedjes‚Äô past dit beide bij het stukje tekst dat gaat over de muisjes die 7 kindjes krijgen en waarvoor de kaboutertjes bedjes gaan zagen.
Het leefde echt bij de kinderen! Zodra we buiten kwamen, gingen ze op zoek naar de dingen die ook in het boek voorkomen; bloemen, vlinders, kikkers, rupsen etc. Maar ook tijdens de activiteiten waren ze razend enthousiast en hebben ze veel over de lente geleerd.”

 

Piraten

Een compleet project van vier weken aan de hand van het prentenboek ‚ÄėWoeste Willem‚Äô van Ingrid en Dieter Schubert. Ga mee met Frank en Willem en beleef wonderlijke avonturen!

Juf Annelieke schreef over dit project:
“‘Ahoy piraten’ en ‘ophoepelen landrotten’ ga je na dit project nog veel horen in je klas! Wat een geweldig project is dit! Het project gaat over het boek Woeste Willem. Vanaf het eerste moment waren de kinderen en ik fan van deze piraat! Het boek is prachtig ge√Įllustreerd en sluit helemaal aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen in de klas zijn echte piraten geworden door de vele leuke opdrachten. De kinderen werden enthousiast door de uitdagende opdrachten in de kring maar misschien nog wel meer door de vele en leuke knutselactiviteiten! 3 weken lang werd er volop geknutseld aan de ooglapjes, munten, vliegers, verrekijkers, zeemonsters en nog veel meer! De knutselopdrachten waren zelfstandig door de kinderen uit te voeren en er was voldoende ruimte om nog creatief te kunnen denken. De onderzoeksopdracht over het drijven en zinken van het vlot liet de kinderen probleemoplossend denken en er was veel ruimte om samen te werken.
Tijdens de start vind je een schatkaarten en dan weer √©√©n en weer √©√©n tot je uiteindelijk het boek vindt. Dit zorgt gelijk voor spanning en betrokkenheid want wat zou die schat nu zijn? Er zijn veel reken/ en taalkringen met differentiatie mogelijkheden. Ik heb dit project aan het eind van het schooljaar gedaan en ook de kinderen uit groep 2 waren geboeid en hebben veel geleerd. Zo moesten ze de schat van Woeste Willem zoeken en tellen (t/m 20) en hebben we klankenbingo gespeeld. Tijdens de afsluiting hebben we het beweegverhaal aan de ouders laten zien, en natuurlijk een tentoonstelling van alle gemaakte knutselwerkjes! Dus zeker een project om te gaan doen in de klas!”

Bij dit thema is ook een plusproject beschikbaar. Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

Indianen

Hallo, ik ben Donoma. Ik ben een indiaan. Samen met mijn familie woon ik in een kamp. We slapen in een tipi.

In dit project nemen we je mee naar de wereld van de indianen. Het project bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, spel- en bewegingslessen, muzieklessen en suggesties voor de hoeken aan de hand van het boek ‘Willewete Indianen‚Äô van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund.

Juf Agnes schreef over dit project:
“WAUW! Dit was de reactie van mij en van de kinderen aan het einde van dit project. Ik heb nog niet eerder een project uitgevoerd dat zo goed aansloeg bij de klas. We hebben het vlak voor de zomer uitgevoerd en voor een paar weken hadden we een echte indianenklas. Het thema zijn we gestart doordat er ineens een tent in onze klas stond. We kwamen er al snel achter dat dit een tipi was en in de tipi lag het boek waar dit project om draait: Willewete indianen. Vanaf dat moment hebben de kinderen zelf besloten wat er allemaal in de klas moest komen om net als de indianen te leven. De activiteiten uit het project sluiten daarbij goed aan; de kinderen leren dat het leven van indianen toch wel anders is dan dat van ons.

Ze hebben bizons in groepjes bij elkaar gedreven, letters gekookt op een vuurtje, indianenkinderen verschillende kleuren veren laten verdienen, speciale rijmblokken gebruikt om vuur te maken, gemeten met pijlen en zoveel meer. Het was een zeer geslaagd project! Tip: als je werkt met plusprojecten is het project cowboys erg leuk om er naast te gebruiken voor de kinderen die wat meer uitdaging aankunnen.”

Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

We hebben er een geitje bij ‚Äď kleuterproject

Mik gaat naar de kinderboerderij. Ze hebben er een geitje bij.

Dit pakket bevat 14 reken- en taalactiviteiten bij het boek ‚ÄėWe hebben er een geitje bij!‚Äô van Marjet Huiberts en Iris Deppe. Bij de activiteiten komt er elke keer wat bij, net als het geitje op de kinderboerderij!

Fabine schreef over dit project:
“Na het project ‚Äėde boerderij‚Äô hebben we dit project ook nog gedaan. En het leuke was: Ook andere kleuterklassen en peuterspeelzalen deden mee, omdat van dit pakket ook een peutervariant beschikbaar is! Door de gezamenlijke afsluiting werd de samenwerking versterkt en de kinderen vonden het prachtig om met z‚Äôn allen het lied van het geitje te zingen. Na afloop hebben we, net als in het project, gezellig beschuit met muisjes gegeten! Heel gezellig en een mooie gelegenheid om eens over dat gebruik na te praten!

In dit project komen veel (kinderboerderij)dieren naar voren, met hun jong en het geluid dat ze maken. Voor ons was dat iets minder geschikt, omdat wij al even over de boerderij bezig waren, we hadden het √©√©n en ander al behandeld. Verder vind ik het boek en het project meer geschikt voor groep 1 dan groep 2, voor een goede groep 2 kan dit project toch wat te makkelijk zijn. Wel zijn er veelzijdige activiteiten, zoals tellen, ruimtelijke begrippen, woordenschat, bouwen, zinnen maken en een verhaal naspelen. Vooral dat laatste is erg leuk om te doen met de kinderen!¬†Het project erg leuk om in te zetten in de lente.”

Bij dit project is ook een peuterproject, digibordles, en een musical beschikbaar. Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

Groentetuin project

De groentetuin van opa is het favoriete plekje van Rikki.¬†Het boek ‚ÄėRikki en de tuin van opa‚Äô is geschreven en ge√Įllustreerd door Guido van Genechten. In dit project, op basis van dat boek, wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van zaadje tot plant en inspireert tot het opzetten van een eigen schoolmoestuin.

Juf Miriam schreef over dit project:
“Op dit moment zitten we midden in je prachtige project over Rikki en de tuin van opa. Volgens sommige ouders van de kinderen uit mijn klas zien de kinderen in eens overal plantjes groeien. Ook als ze buiten spelen komen ze steeds met uitlopers van de eikeltjes die in de zandbak zijn gevallen binnen. Ik heb de kinderen allemaal een tulpenbol mee naar huis gegeven om de laten uitkomen en in de klas hebben we vandaag gezaaid voor ons Moederdag cadeautje. En vorige week in de kring wilde ze ineens weten hoe alle groentes groeide. Dus digibord aangezet en steeds op Google de vraag gesteld : hoe groeit de ‚Ķ.. en het plaatje laten zien. Ze kregen er niet genoeg van. De komende week gaan we het verhaal naspelen met de Playmobil¬†en vandaag het ik een pantomime spel gemaakt met plaatjes van activiteiten die je doet in de tuin (spitten, zaaien enz.) Je ziet √©√©n en al enthousiasme en nu zijn we nog maar twee weken bezig!!!!”

Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

De bakker

Broodje hier, bonbonnetje daar, nee, deze bakker is nooit klaar!
In dit project vertelt bakker Rik meer over zijn werkzaamheden als bakker.

Dit rijk gevulde¬†project bevat reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engelse lessen,¬†natuur- en techniekles en (hoek)suggesties aan de hand van het boek ‚ÄėDe bakker‚Äô van Liesbet Slegers. Dit project is ook ideaal om te gebruiken in de aanloop naar Sinterklaas, schoolontbijt en Pasen.

Juf Marjan schreef over dit project:
“Mooi project. Je kan met dit project makkelijk je thema vullen. Betrokkenheid was hoog, leuke lessen! De activiteiten zijn net even anders, dan dat je ze zelf gaat bedenken.”

Er is ook een digibordles beschikbaar ter aanvulling van het project. Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

 

Lente en Pasen

Op een mooie lenteochtend vindt Lotta grote, kleurige eieren in het gras. Welke kip legt nu zulke eieren?

Het absolute voordeel van dit project is dat de activiteiten van thema lente overvloeien in Pasen. Superhandig!
Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een les Engels, activiteiten voor natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek ‚ÄėLotta en de paashaas‚Äô van Diane Put en Rik de Wulf. Met activiteiten voor drie weken.

Je kunt de lesdoelen van dit project hier downloaden.

Deel dit bericht: