Paboblog: het is leuker buiten mijn comfortzone

Eline is vierdejaars student aan de Marnix academie en werkzaam in groep 0/1. In dit blog vertelt zij over haar belevenissen als Lio-stagiaire.

De nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen en vooral de aandacht blijven vasthouden, dat is echt een vak apart zeg! En heel eerlijk, ik had hier best wat moeite mee. Want hoe zorg ik er keer op keer voor dat de kinderen de aangeboden activiteit interessanter vonden dan wat zij om zich heen zagen? Natuurlijk gaan we in op die vlieg die in de klas vloog of de pleister op de knie van een kind. Het zijn nou eenmaal kleuters, het hoort erbij. En ook daar leer ik van. Ik vond het moeilijk om de aandacht van de kinderen te vangen, en ik bleef op zoek gaan naar manieren om mijzelf daarin te verbeteren. Het heeft me wat moeite gekost, en ik moest daarvoor uit mijn comfortzone stappen, maar het is mij als volgt gelukt:

Toen ik uit de liedbundel Kleuterwijs het liedje Kun je raden? hoorde, ontstond er bij mij een geweldig idee. De bedoeling van het lied is dat de kinderen proberen te raden wat iemand in zijn hand heeft. Daar kon ik wat mee! Ik besloot een aantrekkelijk ogende doos te maken. Vervolgens heb ik het lied bij de kinderen geïntroduceerd en hen ook de doos laten zien waar ik natuurlijk iets had ingestopt. En wat er toen gebeurde, wauw! De nieuwsgierigheid van de kinderen was gewekt, ze hingen werkelijk aan mijn lippen. Want wat zou er toch in die doos kunnen zitten? Ik liet een aantal kinderen raden en toen het moment daar was om de doos te openen, waren ze heel nieuwsgierig waaróm dit voorwerp in de doos zat. Een spetterende start van een nieuw thema waarbij de kinderen direct zeer betrokken waren? Check!

Ik probeer nu altijd op een pakkende manier een nieuw thema te openen, zodat de kinderen direct worden geprikkeld. Het zorgt in mijn beleving voor een grotere betrokkenheid. Toen ik bij een actie de gelukkige winnaar van een Living Puppets handpop bleek te zijn, werd dit mijn nieuwe beste maatje voor het openen van thema’s. Job de pop gaat vaak mee naar school met zijn eigen rugzak, zodat ik hier steeds voorwerpen voor het nieuwe thema in kan doen. Ik vertel dan als Job, dat ik ergens ben geweest en verschillende dingen heb meegenomen. Nadat ik met de kinderen heb besproken wat voor spullen Job heeft meegenomen in zijn rugzak, wordt het nieuwe thema besproken en nodig ik de kinderen uit ook spullen mee te nemen. Ik  ervaar dat het thema meer gaat leven bij de kinderen wanneer zij uitgenodigd worden spullen van thuis mee te nemen.

Ik voelde me goed in mijn comfortzone, maar ik bleek me daarbuiten nóg beter te voelen. Dit waren voor mij zeer waardevolle praktijklessen waar ik met veel plezier op terugkijk en ik ben er zelf van gegroeid. Nu ben ik benieuwd, kun jij je ook zo’n moment herinneren? Wanneer ben jij eens uit je comfortzone gestapt?

Deel dit bericht: