Ambassadeursblog: Een gewoon gek project

Romy Vinkestijn werkt als leerkracht op basisschool De Gouden Griffel. Sinds vorig jaar is zij ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog geeft ze je tips om aan de slag te gaan met begrippen in de klas, aan de hand van het project ‘Gewoon Gek – tegenstellingen’.

Na een jaar werken met de projecten van Kleuteruniversiteit ben ik nog enthousiaster geworden dan ik al was. En geloof mij, ik was al enorm enthousiast!

Tegenstellingen. Niet echt een woord waarbij de kinderen staan te juichen om hier meer over te leren. In mijn groep 1/2, wisten de kinderen met een beetje hulp al heel wat tegenstellingen te benoemen, maar ik wilde meer dan alleen het opnoemen. Om hier op een speelse wijze mee aan de slag te gaan zocht ik naar een leuk prentenboek. Via de projecten van Kleuteruniversiteit kwam ik erachter dat er een project bestond genaamd ‘Gewoon gek‘ (door Anke van Boxmeer en Els van Dijck), passend bij het gelijknamige prentenboek door Ingrid & Dieter Schubert. Zo snel als dat tegenwoordig gaat, heb ik boek en het project besteld en de dag erna kon ik al starten in de klas.

Maar wat maakt dit boek en het project nu zo leuk, vraag je? Zo leuk dat ik het graag als tip wil meegeven? Dat zal ik je vertellen.
Het boek bestaat uit verschillende platen met daarin de tegenstellingen verwerkt. Geen voorleesverhaal, maar mooie en kleurrijke platen die de kinderen meenemen naar de dierenwereld. Heerlijk om met de kinderen de platen te bekijken en er zelf een verhaal bij te laten vertellen. Bij elke plaat is er een activiteit in het project te vinden. De activiteiten bevatten verschillende doelen naast het herkennen en benoemen van de verschillende begrippen die in tegenstellingen worden aangeboden. Zo komen onder andere doelen als kritisch luisteren, seriëren op grootte, tellen en samenwerken ook aan bod. Tegenwoordig worden de doelen van een les heel belangrijk gevonden, wat het fijn maakt dat deze in het project zijn verwerkt en duidelijk worden weergegeven (*). Wat ik zelf daarbij ook belangrijk vind is dat de kinderen op een speelse manier leren. Leren door te spelen, bewegen en vooral door te doen. De activiteiten uit dit project passen hier perfect bij.

Het project bestaat uit twaalf activiteiten passend bij de twaalf platen uit het boek. Zelf heb ik het project als losse lessen tussendoor gebruikt. Zeer makkelijk inzetbaar door op verschillende momenten een plaat erbij te pakken en hierbij de activiteit uit te voeren. Je kunt dus zelf bepalen hoe kort of lang je ermee aan de slag gaat. De activiteiten zijn goed voor te bereiden en de materialen die nodig zijn zijn vaak te vinden binnen de school. Het project sluit af met een gezelschapsspel waarin alle tegenstellingen uit het boek aan bod komen. Een spel met leuke opdrachten die voor veel plezier zorgen in de klas.

In eerste instantie was mijn plan om dit project met groep 1 uit te voeren in de klas. Maar de activiteiten waren zo leuk dat groep 2 hier ook heel graag mee wilde doen. Wij hebben er in de klas dus met zijn allen plezier aan beleefd.

Nog even in het kort, aan de slag gaan met het project ‘Gewoon gek‘ is leuk omdat:

– het bestaat uit 12 leuke activiteiten aan de hand van 12 mooie platen.
– de activiteiten gemakkelijk in te plannen zijn (qua voorbereiding en uitvoeringstijd).
– de kinderen spelend leren.
– de kinderen lekker kunnen bewegen tijdens de activiteiten.
– er verschillende leerdoelen aan bod komen.
– het gegarandeerd zorgt voor veel plezier in de klas!

Mocht je nu ook met dit project aan de slag willen gaan, dan wens je veel plezier met dit project!

(*) Bij ons op school wordt het gewaardeerd wanneer de leerdoelen zichtbaar zijn op het bord. Hiervoor gebruik ik de lesdoelkaarten die je kunt vinden in de webshop van Kleuteruniversiteit. Deze afbeeldingen vind je ook terug bij de activiteiten in de projecten.

Deel dit bericht: