Inspiratieblog: tips voor hoekenspel bij thema vriendschap

Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Lezen is haar grote passie en ieder jaar verheugt zij zich bijzonder op de Kinderboekenweek. In dit blog vertelt ze hoe haar hoeken inricht voor aankomende Kinderboekenweek met het thema ‘Vriendschap’.

Kinderboeken vinden met het thema ‘Vriendschap’, dat zal zeker geen probleem zijn, want er zijn er ontzettend veel! Kolletje en Dirk, Jip en Janneke, Dolfje en Noura, Pluk en Aagje, Kikker en zijn vriendjes, Nijntje en Nia, Kikker en Pad, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook aan Kleuteruniversiteit projecten geen gebrek gelukkig, dus een aanbod van leuke activiteiten, dat is er zeker! Maar in verschillende groepen op Facebook las ik dat mensen het lastig vonden om invulling te geven aan hun hoeken in het thema vriendschap. Ontdekkend en spelend leren is ontzettend belangrijk in een kleutergroep. Hier is een inspirerende leeromgeving voor nodig; spelhoeken die de kinderen uitdagen en waar ruimte is om opgedane leerervaringen te verwerken.Ik heb de uitdaging aangenomen en in dit blog geef ik diverse suggesties hoe je de hoeken zou kunnen inrichten in jouw groep. Ik koppel dit soms aan een boek maar het idee blijft ook zeker overeind wanneer je het genoemde boek niet zou voorlezen.

Knutselhoek

In ‘Samen kunnen we alles’ van Ingrid en Dieter Schubert schieten Beer en Egel hun vriend Bever te hulp als Bever bij de bouw van zijn burcht gewond raakt. Bever mag rustig bijkomen in het hol van Beer, terwijl zijn vrienden samen de kapotte burcht herbouwen. Kleuteruniversiteit heeft een project gemaakt bij dit boek waar ook zeker een aantal suggesties voor hoeken worden aangereikt.

‘Dat is het!’ juicht Egel. ‘Kom, we gaan mooie dingen zoeken’. Ze vinden een heleboel spulletjes.

Laat kinderen in de knutselhoek vriendschapsarmbanden maken. Haal wat bollen wol tevoorschijn en laat zien aan de kinderen hoe je kunt vingerhaken. Is dit motorisch nog te lastig voor de kinderen? Pak dan een stuk breed plakband en bevestig dit binnenstebuiten om de pols van de kinderen. Help hier natuurlijk even bij en kijk uit dat de kinderen het niet te strak om de pols doen. Laat het dan helemaal vol plakken met alles wat zij tegenkomen in de knutselbak. Als ze klaar zijn, plak je er nog een laag met plakband overheen zodat de spullen er niet af kunnen vallen. Zo maken ze een originele armband.

Voor de gevorderde knutselaars:
Laat de kinderen een voorbeeld zien van een breekketting. Hebben ze zo’n ketting weleens gezien? Het is een hanger in de vorm van een hart die eigenlijk uit twee delen bestaat. Zouden zij ook zo’n hanger na kunnen maken? Dit kan bijvoorbeeld ook prima van karton. Aan wie zouden zij de tweede helft geven en waarom?

Beweeghoek:

Vrienden spelen samen. Heb je nog plaats voor een beweeghoek? Jonge kinderen hebben veel behoefte aan bewegen, dus als het lukt om deze mogelijkheid ook binnen te geven, dan zou ik het zeker doen. Pak een grote mand en stop daar allemaal spullen in waarbij de kinderen samen mee kunnen spelen. Bijvoorbeeld rackets met klittenbandballen, een werpspel, een dartspel met klittenband, een grote zachte bal en dergelijke. Wil je het nog spannender maken? Pak de voorwerpen dan in met cadeaupapier. Kunnen de kinderen laten zien hoe goed zij samen kunnen spelen?

Themahoek of huishoek:

Lees de kinderen een kaart van een (denkbeeldige) vriend voor. In de kaart staat dat het vriendje binnenkort komt logeren in de groep. Wat is dat nu eigenlijk ‘logeren’? Bespreek het onderwerp. Vraag wie er wel eens zelf gelogeerd heeft. Wat neem je dan mee? Misschien een koffer, je favoriete knuffel, een pyjama en een gevulde toilettas. De kinderen (en ouders) helpen vast om te zorgen dat de hoek klaar is voor een logeerpartij. en maak samen een lijst van spullen die nodig zijn als je gaat logeren. Waar moet dit vriendje eigenlijk slapen? Maak samen een logeerbed van een ledikantmatras (neemt iets minder ruimte in dan een normale matras). Natuurlijk zou je ook een luchtbed op kunnen pompen. Wellicht kun je met een parallelklas eens afspreken om een kind te komen laten logeren.

Schrijfhoek:

Vrienden blijven met elkaar in contact. Ze schrijven brieven en kaarten en vertellen elkaar over de gebeurtenissen in hun leven. Plaats een brievenbus in de klas of zorg dat elk kind een eigen brievenbus heeft van een grote schoenendoos. Verzamel zoveel mogelijk ansichtkaarten, briefpapier of laat kinderen juist zelf kaarten en briefpapier ontwerpen. Ook kunnen kinderen vrienden maken met andere kinderen binnen de school. Je zou ook een oproep kunnen plaatsen op Facebook met de vraag of een andere kleutergroep een briefwisseling zou willen beginnen. Zo maak je nieuwe vrienden.

Zijn er kinderen al volop met letters bezig? Laat de kinderen eens in een stripboek kijken. Zien ze de verschillende tekstwolkjes? Wat zou dat betekenen? Wat zou jij nu graag tegen je beste vriend willen zeggen? Stempel, schrijf of teken dit in een tekstwolkje en maak een foto van het kind waarop hij het stripwolkje boven zijn hoofd vasthoudt. Durf je het nu ook echt te zeggen tegen je vriend(in)?

Leeshoek:

Duik de (school)bibliotheek in en vul je boekenkast in de leeshoek met zoveel mogelijk geschikte boeken. Laat de kinderen in tweetallen in de leeshoek. Lukt het de een om te beschrijven wat voor soort boek hij/zij zou willen lezen? Gebruik de verschillende boeksoorten zoals informatief, verhalend of stripboeken. Laat de ander nu een geschikt boek pakken en lees elkaar voor. Hierna worden de rollen omgedraaid. Zoekboeken zonder tekst zijn ook heel geschikt om samen in te kijken.
Ook heb ik nog suggesties voor boeken over vriendschap:

  • Blauwtje en Geeltje – Leo Lionni
  • Kikker vindt een vriendje – Max Velthuijs
  • Omdat ik je zo graag zie – Milja Praagman
  • Alle verhalen van Kikker en Pad – Arnold Lobel
  • Vriendjes van overal – Vivian den Hollander
  • Klein mannetje helpt een vriend – Max Velthuijs

Rekenhoek:

  • Maak een spel met verliefde harten. Knip harten doormidden en schrijf aan beide kanten cijfers.
  • Bak samen koekjes. Het uitvoeren van het recept is al een rekenactiviteit op zich. Naderhand kun je de koekjes wegen en verdelen.
  • Leg chenilledraad neer met strijkkralen en laat de kinderen vriendschapsarmbandjes maken. Ze meten het chenilledraad en maken een reeks met de kralen.

Ontdekhoek / techniekhoek

Het klassieke prentenboek van Leo Lionni ‘Blauwtje en Geeltje’ is uitermate geschikt om kinderen met kleuren te laten experimenteren. Geef kinderen in een hersluitbaar zakje wat blauwe en gele verf. Wat gebeurt er als de kleuren samenkomen? Niet stoppen bij blauw en geel, doe ook eens blauw en rood in een zakje en rood en geel. Wat gebeurt er dan? Laat de kinderen met de verf een tekening maken.

Ik hoop jullie zo voldoende inspiratie te hebben gegeven om er een geweldige Kinderboekenweek van te maken. Heb je nog meer tips nodig: vergeet dan ook niet om eens aan de kinderen om inbreng te vragen. Zij kunnen je echt verrassen! En heb je tips om te delen? Doe dit dan op Facebook in de groep ‘Vrienden van Kleuteruniversiteit‘. Zo inspireren we elkaar! Mocht je aan de slag gaan met één van de tips uit dit blog, dan zou ik dat leuk vinden om te zien. Je kunt mij vinden op instagram: juf_sigrid .

Deel dit bericht: