Terugblik op 2018 met ambassadeur Agnes

We blikken terug op 2018 met ambassadeur Agnes. Haar favoriete project was ‘Twee vechtende eekhoorntjes’.

2018 Was voor mij weer een jaar vol met leuke projecten van Kleuteruniversiteit. Het favoriete project van mij en de leerlingen was het project Twee vechtende eekhoorntjes. Wat een grandioos succes was dit. Het is een project dat geschreven is voor de Kinderboekenweek van 2018, maar ook heel goed te gebruiken is tijdens de herfstperiode.

Voor de introductie had ik Eduard gevouwen aan de hand van een voorbeeld van de Vouwjuf en op het glas van de deur geplakt. Het duurde niet lang of een kind had hem in de gaten. We vonden wel dat hij erg boos keek. Hoe zou dat toch komen? Ik vroeg aan de kinderen of ze de boze eekhoorn nog ergens anders zagen. Ja, ze zagen de eekhoorn ook op de voorkant van een boek.

Na het voorlezen van het boek konden de kinderen in de grote en kleine kring aan de slag met de activiteiten. Hiervoor had ik twee handpoppen van eekhoorns aangeschaft. Zo begon het nog meer te leven en werden de kinderen nog enthousiaster.

De kinderen vonden vooral de les ‘bots op een rots’ erg leuk. In het verhaal botst de dennenappel waar de eekhoorns ruzie om hebben, tegen neuzen van dieren en tegen rotsen aan. Tijdens deze les botste de dennenappel tegen de volgende rots, omdat kinderen rijmwoorden bedachten.

Ook de les ‘een berg eten’ vonden ze leuk om te doen. Reinier had al heel wat herfstvruchten verzameld voordat de winter zou beginnen. Maar hij vond het toch lastig om deze te sorteren en te tellen. Daar wilden de kinderen hem wel bij helpen! Nadat alles netjes gesorteerd was, konden de aantallen in een diagram gezet worden. Zo was voor Reinier duidelijk hoeveel hij van elke herfstvrucht had verzameld.