Terugblik op 2018 met ambassadeur Ingelien

We blikken terug op het jaar 2018 met ambassadeur Ingelien Lemmen. Haar favoriete project is: Rupsje Nooitgenoeg.

Dit schooljaar ben ik gestart met het project over Rupsje Nooitgenoeg. Ik wilde graag met mijn groep 1 gaan werken over de thema’s kleuren, vormen en tellen en ik was ervan overtuigd dat Rupsje Nooitgenoeg daar heel inzetbaar voor was. Dit is absoluut waar, wat een geweldig project! Ik werk graag met projecten over dieren omdat dit jonge kinderen enorm aanspreekt.

“Op een mooie zondagmorgen ging de zon stralend en warm op en uit een eitje kroop een piepklein hongerig Rupsje. Hij ging op weg om eten te zoeken.”

De kinderen gaan met veel plezier op weg met Rupsje Nooitgenoeg.

Iedere dag voer je een reken- en een taalactiviteit uit waarbij de rups groeit, de kinderen ontvangen een onderdeel van het lijf. Dit stimuleert enorm! Het hele boek wordt stap voor stap behandeld. Dit project heeft ook genoeg ideeën die je toe kunt passen binnen een ander thema, zo is de rijmperenles een groot succes om met rijmen aan de slag te gaan. Als sensomotorische activiteit heb ik verschillende soorten groen papier door de papierversnipperaar gedaan, dit was het gras en van chenille draad en kraaltjes maakten de kinderen rupsjes. Eveneens een groot succes!

Het boek is zo vaak herhaald dat de kinderen hem aan het einde konden dromen (en sommige kinderen durfden hem zelfs in de grote kring voor te ‘lezen’, knap hé?). Herhaling is goed voor kleuters, ja toch?

Na de kerstvakantie wil ik, net als vorig jaar, aan de slag gaan met het project ‘De dierentuin’. Ik heb er ontzettend veel zin in! Wat ik fijn vind is dat het project van de Nationale Voorleesdagen ‘Heb jij misschien olifant gezien?’ hier perfect bij aansluit. Dit project ga ik dan ook zeker uitvoeren. Wat een gezellige start van het nieuwe jaar met die vrolijke dierenboel, dat wordt echt genieten! Dankzij Kleuteruniversiteit worden mijn kleuters ook in 2019 écht spelend wijzer!