Terugblik op 2018 met ambassadeur Sigrid

Kleuteruniversiteit blikt terug op 2018. Het favoriete project het afgelopen jaar van ambassadeur Sigrid was zonder twijfel het project De coole cowboy dat zij als slotproject van het schooljaar 2017/2018 heeft gebruikt in haar instroomgroep 1. In dit blog vertelt zij waarom dit project een topproject voor haar groep was en hoe je dit project kunt inzetten in jouw groep.

Aan het einde van ieder schooljaar gaan de kleuterleerkrachten op zoek naar een thema om het schooljaar spetterend mee af te sluiten. Tijdens de Boekenbingo had ik al kennis gemaakt met het prentenboek ‘De coole cowboy’, geschreven door Tjibbe Veldkamp. Wat is dit een heerlijk boek om aan kinderen voor te lezen! Het is net een soort theaterlezen; je kunt heerlijk los gaan met verschillende stemmetjes. In het boek spelen een coole cowboy en een stoere prinses de hoofdrol. Toen ik zag dat er een bijbehorend project te koop was bij Kleuteruniversiteit dat ook nog toewerkt naar een slotdag met spelletjes, was ik klaar met mijn zoektocht en stond het slotthema vast. Ik heb daar geen moment spijt van gehad.

Op een dag kwam ik de klas binnen met een cowboyhoed en een prinsessenhoed. Ik vroeg de kinderen of zij wisten van wie die hoeden waren. Toen ik vertelde dat de hoed van een cowboy was, zaten de kinderen meteen rechtop. ‘Van wie is dan de andere hoed?’, vroeg ik daarna. Natuurlijk wisten de kinderen te vertellen dat die hoed wel van een echte prinses moest zijn. Ik vertelde dat ik een verhaal had gelezen over de coole cowboy en een prinses en ik liet het boek zien. Na het voorlezen viel er ‘plotseling’ een echte uitnodiging uit het boek. Het was een uitnodiging voor een feest. De uitnodiging kreeg een ereplekje in de klas en het project was begonnen.

Vaak staan achterin de projecten suggesties voor hoeken beschreven. In dit project staat bijvoorbeeld de suggestie ‘goud zeven’. De kinderen hebben zelf stenen met goudverf geschilderd en daarna verhuisden deze stenen naar de zandtafel om goud te zoeken. Op de gang kwam er een echte stal waarin een paard verzorgd kan worden. Mijn duo-collega had via een kennis een echt zadel gekregen en het zadel paste precies om het onderstel van de wip. Wat hebben de kinderen hier fijn gespeeld!

Je kunt dit project trouwens niet alleen als slotproject gebruiken, maar aangezien ‘verkleden’ ook een belangrijk onderwerp is, is het ook ontzettend leuk in de carnavalstijd of als voorbereiding naar een juffendag of speldag toe.

Natuurlijk staan er ook veel spelactiviteiten beschreven die heel goed in een kleine kring gegeven kunnen worden. De activiteit ‘Wat hoort bij wie?’ viel ontzettend in de smaak. Op plaatjes staan diverse verkleedkleren en attributen (van een clown, piraat, ridder, cowboy enz.). Wat hoort nu eigenlijk bij wie?

De kinderen keken natuurlijk erg uit naar de afronding van het thema: het cowboy-prinses-feest. Ik had de ouders al gevraagd of de kinderen verkleed mochten komen als prinses of cowboy en er waren al ouders geregeld om te helpen bij de spelletjes als stokpaardenrace en blik schieten. Alleen gooide het weer roet in het eten. De hittegolf was begonnen en wij vonden het niet verantwoord om met dat hete weer de kinderen in warme verkleedkleding spelletjes te laten doen.

In plaats van spelletjes werd het dus een watergevecht en in plaats van verkleedkleding werd het badkleding. Het maakten onze prinsessen en coole cowboys niets uit, het slotfeest was er niet minder leuk om. Mocht je nog ruimte in je planning hebben, dan zou ik zeker ruimte maken voor dit project. Het is echt een aanrader!

Deel dit bericht: