Inspiratieblog: aan de slag met spellenpakketten

Juf Annelieke is leerkracht in groep 1/2/3 van Jenaplanschool De Open Hof in Hoogerheide en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt juf Annelieke over de inzet van spellenpakketten in haar groep.

Vind jij de projecten van Kleuteruniversiteit ook zo leuk? En zou jij ook nog meer educatieve opdrachten in je hoeken willen leggen of een spellencircuit willen uitvoeren dat volledig aansluit bij jouw thema? Dat kan! Hoe? Dat vertel ik je graag in deze blog.

Ik werk inmiddels al geruime tijd met de projecten van Kleuteruniversiteit. Twee jaar geleden was ik aan het rondsnuffelen op de website en kwam de spellenpakketten tegen. Ik was nieuwsgierig naar de inhoud en of de spellenpakketten meerwaarde zouden bieden voor mijn groep. Ik heb de spellenpakketten op twee manieren ingezet in mijn groep. Daar kom ik zo op terug. Het lijkt mij zinvol om eerst te bespreken wat je kunt verwachten als je een Kleuteruniversiteit spellenpakket aanschaft.

De inhoud van een spellenpakket

Wat krijg je precies als je zo’n spellenpakket van Kleuteruniversiteit aanschaft? De spellen in de pakketten zijn divers en gevarieerd, sluiten volledig aan bij het specifieke thema en gaan uit van de SLO doelen. Sommige spellen zijn meer geschikt voor groep 1 en andere spellen meer voor groep 2. Binnen de spellen worden vaak differentiatie mogelijkheden aangeboden. In de spellenpakketten zitten zowel talige als wiskundige spellen. Ik heb in mijn groep inmiddels al veel verschillende spellenpakketten gebruikt en ze zijn echt allemaal heel leuk! De kinderen uit mijn klas hebben een voorkeur voor het spel uit het winterspellenpakket, ze moeten hier het ontbrekende dier in de juiste kleur pakken. Er zijn vijf verschillende dieren en deze staan allemaal weer op vijf verschillende kleuren. Er zijn dus 25 unieke kaarten. De speler pakt een zoekkaart met vier dieren en vier kleuren. Vervolgens bekijkt de speler welke combinatie er ontbreekt. Het is een spel waarbij de kinderen goed moeten kijken, vergelijken en ook nog snel moeten reageren. Dat maakt het een spannend spel dat de kinderen continu willen blijven spelen.  Nu je een beetje een beeld hebt van wat een spellenpakket is en wat het biedt zal ik je twee concrete voorbeelden geven van hoe je de spellenpakketten in jouw groep kunt inzetten.

In de praktijk

Ik ben begonnen met het aanbieden van de spellen uit het pakket door middel van een circuitvorm. Dit deed ik twee keer per week. Ik zorgde voor gemengde groepen van ongeveer vier kinderen. In de klas zijn dan verschillende stations. Ieder spellencircuit duurde 30 minuten en de kinderen deden per keer twee stationnetjes. Een volgende keer draaide iedereen dan weer verder waar ze waren gebleven. De groepen bleven hetzelfde tijdens het uitvoeren van de spelen. De eerste keer nam ik de tijd om de kinderen te voorzien van de juiste instructies bij de spellen. Maar dit zou ook als volgt kunnen:

– Laat kinderen eerst zelf uitzoeken wat ze de bedoeling is bij een spel. Daarna kun je rondlopen om de groepen te helpen.

– Leg ieder spel aan een groep uit en laat dan steeds één kind niet doordraaien. Dit kind legt het spel steeds uit aan de volgende groep. Vervolgens draait dit kind wel weer mee met de nieuwe groep. Een voordeel hiervan is dat de groepen wel wisselen van samenstelling en niet continu hetzelfde blijven.

– Wacht met wisselen en plan tussendoor een uitlegronde van 5 minuten. De groepen leggen aan elkaar uit wat de bedoeling van de opdracht is en hierna draaien de groepen alsnog door.

Werken in de hoeken

Werken in een circuitvorm is leuk en zeker leerzaam, maar je kunt het spellenpakket ook prima inzetten in de hoeken. In mijn klas werk ik meestal drie weken rond een thema. Iedere week zorg ik voor een ander spel in de reken- en taalhoek. Soms lagen er twee spellen; eentje voor groep 1 en een voor groep 2 (dit spel zette ik op de weektaak zodat alle kinderen het spel speelden en oefenden met de vaardigheden). Voor het aanbieden van het spel heb ik drie verschillende manieren. De manier van aanbieden is steeds afhankelijk van het spel:

– Ik leg het spel aan het begin van de week uit in een kleine kring en speel het alvast een keer met de kinderen.

– Ik leg het spel kort uit tijdens de uitleg van de weektaken.

– Ik leg het spel in de hoek, het staat op de weektaak en ik kijk wat er gebeurt. Als kinderen gaan spelen observeer ik en speel eventueel mee.

Ik hoop dat jij ook enthousiast bent geworden over de spellenpakketten. Er is heel veel keuze qua verschillende thema’s, dus kies er een uit die aansluit bij het thema in jouw groep en probeer het eens! Zie je op tegen het lamineren? Mijn tip: lamineer dan niet! Ik plak de spelborden vaak vast op tafel met boeklon en print de kaartjes op iets steviger papier. Alleen nog even snijden en klaar! Ik heb uitgelegd op welke twee manieren ik de spellenpakketten inzet in de klas maar er zijn vast nog veel meer manieren.  Hoe zet jij spellenpakketten in de klas in? Laat het me weten in de Facebookgroep Vriendengroep van Kleuteruniversiteit of op Instagram om elkaar zo verder te inspireren!

Deel dit bericht: