Inspiratieblog: 7 redenen waarom je écht eens een inspiratiedag moet bezoeken

Er zijn weer nieuwe inspiratiedagen gepland voor 2019, zo zijn we op 7 september in Groesbeek (bij Nijmegen), op 28 september in Reeuwijk en op 2 november in Nieuw-Roden (op de grens tussen provincie Drenthe en provincie Groningen).

Vanaf het allereerste begin van Kleuteruniversiteit worden er al inspiratiedagen door het hele land gehouden. Bekende workshopleiders uit het vak (zoals juf Janneke, meester Sander, juf Bianca, Jeroen Schipper, juf Sanne, de Vouwjuf, Cora van Slimme kleuters, de Mindmapjuf en nog vele anderen) geven je in een uur zeer praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt in jouw klas. Ben je nog niet eerder op zo’n dag geweest? Onze ambassadeurs geven je graag redenen om dat wel een keer te gaan doen. Ben je wel al eens geweest? Lees dan alsnog de blog en kom erachter waarom je zeker nog een keer moet komen.

Een inspiratiedag is, tja, INSPIREREND!

Annelieke: “Het klinkt een beetje voor de hand liggend, maar een Kleuteruniversiteit inspiratiedag is écht ontzettend inspirerend. Je kiest drie workshops uit een ruim aanbod die jou het meest interessant lijken. En dat valt nog niet mee. Eigenlijk wil je ze allemaal wel volgen. Een inspiratiedag is altijd op een zaterdag omdat de workshopleiders door de week zelf voor de klas staan. Als ik na een dag weer huiswaarts ga, kan ik niet wachten tot het maandag is. Het liefst wil je op zondag (de dag erna) al terug naar school.”

Linda: “Het doet z’n naam gewoon echt eer aan! Ik heb al meerdere keren een inspiratiemiddag van het een of ander gehad, maar ben nog nooit met zoveel voldoening naar huis gegaan als na een inspiratiedag van Kleuteruniversiteit! De dag vliegt om en ik krijg er echt energie van!”

De workshop zijn zeer praktisch, direct toepasbaar en laagdrempelig

Sigrid: “De workshops zijn echt op kleuters gericht en de informatie is zo praktisch dat je het direct kunt gebruiken in je groep. Dat is bij andere studiedagen echt lang niet het geval. Daar hangen kleuters er vaak maar een beetje bij.”

Marissa: “Ik vind de workshops wel heel laagdrempelig, als in: ik heb weinig met muziek, maar vond die workshop wel heel tof en niet ‘awkward’. Dus je verlegt wel je grenzen, je gaat uit je comfortzone.”

Inspiratie, de hele dag door

Linda: “Er wordt echt inspiratie geboden van het begin tot het einde van de dag. Niet alleen in de workshops en de afsluitende lezing die je volgt, maar ook op de infomarkt met veel te leuke dingen voor kleine en grote budgetten. Vaak wordt het materiaal dat te koop is op de informarkt ook gebruikt in de workshops, dus je weet direct op welke manieren je ze kunt inzetten.”

Gezellig!

Maaike: “Op de inspiratiedag hangt altijd een hele gezellige en positieve sfeer. Je hebt leuke gesprekken met collega’s van andere scholen en je krijgt zo echt zin in onderwijs. We delen allemaal de liefde voor het vak en dat komt op de inspiratiedag goed naar voren.”

Tot in de puntjes verzorgd

Caroline: “Een inspiratiedag is altijd tot in de puntjes verzorgd. Aan alles is gedacht en je wordt flink verwend met een goede lunch, lekkernijen en een goodiebag. Het voelt als een dagje uit.”

Oog in oog met de internethelden

Sigrid: “De bekende meesters en juffen van internet zijn allemaal aanwezig en het is echt leuk om eens kennis met ze te maken. Ik maak geregeld gebruik van hun blogs en materialen en het is inspirerend om deze mensen live in actie te zien en met hen te spreken.”

Ongemerkt leren

Marissa: “Als leerkracht ben je, net als onze kleuters, nooit uitgeleerd. De inspiratiedag een plek is waar je heel veel leert, maar het niet zo ervaart, omdat het zo leuk is. Spelend leren, leren door te doen en te ervaren, net als onze kleuters.”

Sigrid: “En je blijft op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs. Het workshopaanbod verandert zeer regelmatig met nieuwe onderwerpen.”

Benieuwd naar een impressie van een inspiratiedag? Bekijk dan eens deze video: