Inspiratieblog: 5 projecttips voor volgend schooljaar

Linda Mooijekind is leerkracht op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. Met het einde van het schooljaar in zicht, wil ze je met haar ervaring, tips geven voor projecten voor het nieuwe schooljaar.

Nog een aantal weken en het schooljaar zit er alweer op. Een mooie gelegenheid om eens terug te kijken op het afgelopen schooljaar en te evalueren. Er worden al planningen gemaakt voor het aankomend schooljaar. Ook op mijn school zijn we al bezig geweest met de projecten die we volgend jaar uit willen voeren. Inmiddels heb ik al heel wat Kleuteruniversiteit projecten met veel plezier uitgevoerd. In dit blog lees je projecttips die mij het afgelopen jaar erg goed bevallen zijn.

Tip 1: Thuis bij mijn kudde

Dit project is geschreven bij het gelijknamige boek ‘Thuis bij mijn kudde’ en stimuleert je om te gaan filosoferen met kinderen. In eerste instantie was ik daar een beetje huiverig voor, maar ik kan het werkelijk iedereen aanraden! Lees mijn ervaringen met dit project in een eerdere blog. Dit project biedt activiteiten voor ongeveer drie weken.

Tip 2: Rikki heeft een plan

Ik wilde graag een keer een project uitvoeren dat gericht was op onderzoekend en ontwerpend leren. Zodoende heb ik voor dit project gekozen. Dit is een project voor 3 weken. Het verhaal gaat over Rikki, die bloemen gaat plukken voor de verjaardag van zijn moeder. Daarbij is hij via een ladder over de muur geklommen om het bloemenveld te bereiken. Bij terugkomst blijkt de ladder aan de andere kant van de muur te staan. Hoe komt hij nu terug? Wat mij direct opviel, was dat op dag twee van het project de kinderen enorm creatief aan de slag gingen met het bedenken van oplossingen. Ze kwamen met de mooiste ideeën en we hebben gewerkt met hulp van de ontwerpcirkel. Er werden trappen gemaakt met blokjes en Kapla plankjes, er werd een ballon aan Rikki gebonden, zodat hij naar de overkant van de muur kon en er werd een trampoline gemaakt, zodat Rikki over de muur kon springen. Hierna konden de kinderen in de ontwerphoek aan de slag met nóg meer ideeën uitwerken, superleuk!

Ook onderzoekend leren zit in dit project. Omdat Rikki bloemen voor zijn moeder gaat plukken, gaat het onderzoek ook over bloemen. De vraag is bijvoorbeeld of het zou helpen om iets aan het water toe te voegen of een andere vloeistof te gebruiken om ervoor te zorgen dat een bloem langer blijft leven. We hebben geprobeerd antwoord op deze vraag te geven aan de hand van de onderzoekscirkel door onderzoek te doen in onze onderzoekshoek. Echt ook weer zó’n leuk project!

Tip 3: Het kringloopwinkeltje

Ik ben dol op alle boeken uit de winkeltjesserie van Marianne Busser, Ron Schröder en Ingrid Koele.  Ik was dan ook zeer verheugd te ontdekken dat er een project van het kringloopwinkeltje is. Een verrassende ontdekking was dat sommige kinderen nog nooit hadden gehoord van een kringloopwinkel! Anderen waren er al veel vaker geweest. Natuurlijk hebben we een bezoek gebracht aan de kringloopwinkel in ons dorp. Daar mochten de kinderen per groep iets uitkiezen en betalen. We hadden een budget vastgesteld. Omgaan met geld hadden we in de klas al een beetje geoefend. Het was dan ook best spannend dit in het echt uit te voeren. Wij hebben drie weken met dit thema gewerkt.

Tip 4: Project lente en Pasen

Zoek je een project waarbij je lente en Pasen kunt combineren, dan is dit project perfect. De start van het project is heel pakkend: een ei verstoppen en laten zoeken door de kinderen. De kinderen zaten dan ook gelijk in het project. Na het voorlezen van het verhaal ‘Lotta en de Paashaas’ zagen een hoop kinderen ineens een paashaas op het schoolplein en ging iedereen op zoek naar eieren! In dit project zit ook een erg leuke les over het aflezen van een plattegrond. Op de plaats van het kruisje waren eieren verstopt. Daarna heb ik dit de kinderen zelf voor elkaar laten doen; dat vonden ze best spannend, maar erg leuk!

Tip 5: Temmer Tom

Alleen voor het verhaal zou je het project al moeten kiezen! De vader van Tom is bang voor dieren en komt daardoor nooit naar buiten. Gelukkig heeft Temmer Tom een plannetje bedacht en betrekt daar allemaal dieren bij. De ijsbeer is bijvoorbeeld een stoel in huis, een schildpad een tafeltje en verder ga ik niks verklappen, dat moet je zelf maar lezen! Er zit een heerlijke out-of-the-box denk activiteit bij, omdat de dieren ook iets anders zijn dan dieren; wat kan een bezem bijvoorbeeld allemaal nog meer zijn? Wij kwamen tot ideeën als: een evenwichtsbalk, een tandenborstel, een roeispaan, een gitaar. Of wat dacht je van een stoel als hoed of als trommel? Je kunt met dit project alle kanten op: het bespreken van dieren, bespreken van gevoelens en nog veel meer, daarom kan ik hem je ook zeker aanraden.

Dit waren mijn tips. Ik hoop dat je net zo enthousiast bent geworden over deze projecten als dat ik dat ben. Heb jij tips van projecten die in jouw groep een succes waren? Laat het mij weten via de Facebook groep ‘vrienden van Kleuteruniversiteit’. Zo kunnen we elkaar weer inspireren om er in het nieuwe jaar weer een mooi schooljaar voor onze kinderen van te maken!