Inspiratieblog: 5 tips voor succesvolle afsluiting van het schooljaar

Dieke Grootscholten is werkzaam op WSKO Joannesschool en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In dit blog deelt ze tips voor het afsluiten van het schooljaar.

Nog een paar weken en dan is het vakantie, alweer een schooljaar voorbij. Wat gaat zo’n jaar toch snel! Het einde van het schooljaar is een hectische tijd. De klassen zijn vol, er moeten nog laatste klusjes gedaan worden, er staan nog allerlei gezellige feestjes op de rol en alles moet worden schoongemaakt. Je merkt dat de kinderen onrustig worden en aan vakantie toe zijn. Sommige kinderen vertrekken na de vakantie naar groep 3 en moeten hun juf of meester en hun andere klasgenootjes missen. Met dat gegeven in je achterhoofd is het goed om eens terug te blikken naar het afgelopen schooljaar. Wat hebben de kinderen allemaal gedaan en geleerd? Dit kun je natuurlijk doen door middel van een kringgesprek. In dit blog geef ik je vijf tips om eens op een hele andere manier terug te blikken.

Tip 1: Speel een Kahoot quiz

Bedenk vragen over de kinderen, gebeurtenissen in de groep of over iets wat de kinderen geleerd hebben dit schooljaar en maak hier een Kahoot quiz van. De kinderen kunnen in groepen via de tablet antwoord geven. Wie is er dit jaar wel eens in slaap gevallen dit jaar? Wat hebben we gedaan voor Sinterklaas? Waar hebben we met kerst de musical liedjes gezongen? etc. Verbind er een prijsje voor de winnaars aan.

Tip 2: Speel een Dobbelspel

Gebruik een dobbelsteen met vensters van Credu. Stop een afbeelding in elk venster. Bij elke afbeelding hoort een vraag:

1. Duim omhoog: Wat vond je het leukste in de klas dit jaar?
  2. Bus: Van welk uitje heb je genoten?
  3. Medaille: Waar ben je trots op?
  4. Duim omlaag: Wat vond je dit jaar niet leuk?
  5. Icoon Kleuteruniversiteit: Welk thema vond je het leukst?
  6. Praatwolk: Wat is de leukste herinnering van dit schooljaar?

De kinderen gooien een voor een met de dobbelsteen en kijken wat ze gooien. Ze beantwoorden de vraag. Soms zal je de kinderen een beetje op weg moeten helpen.

Tip 3: Vergelijk de klassenfoto

Pak de klassenfoto van vorig jaar en van het afgelopen schooljaar erbij en vergroot ze op het digibord. Wie zijn er vorig jaar allemaal naar groep 3 gegaan? Kennen ze de namen nog? Welke kinderen zijn er allemaal bijgekomen dit jaar? Kijk ook vooruit met de kinderen. Als we volgend jaar een foto maken, wie zien we dan niet meer terug op de foto? Wie gaan er naar groep 3? Zouden er volgend jaar ook nog kinderen bij komen?

Tip 4: Herinneringenpotje

Wat ook erg leuk is, is om gedurende het schooljaar leuke herinneringen te verzamelen in een potje. Dat kan gewoon een leeg jampotje zijn! Versier het met de kinderen. Als er in het jaar leuke dingen gebeuren, laat de kinderen er dan een tekening van maken, of maak er een foto van. Aan het eind van het schooljaar neem je het potje erbij en bekijk je samen met de kinderen wat er in zit.

Tip 5: Stemmen op je favoriete project

Voor deze activiteit heb je de voorpagina’s nodig van de projecten die je dit schooljaar hebt uitgevoerd. Bespreek eerst de thema’s die aan het bod zijn geweest. Kunnen de kinderen ze nog allemaal opnoemen? Leg deze thema’s in het midden van de kring. Mochten de kinderen thema’s vergeten, geef ze dan tips of een omschrijving. Weten ze ze dan wel? Als alle thema’s zijn genoemd, geef je de kinderen elk drie telfiches. Die mogen ze om de beurt neerleggen bij de projecten die ze leuk vonden om te doen. Laat de kinderen ook vertellen waarom ze deze thema’s zo leuk vonden. Hier kan je natuurlijk ook een mooie rekenactiviteit aan koppelen. Waar liggen de meeste fiches? En nu? Maak vervolgens een top 3 met de kinderen.

Hopelijk kun jij dankzij deze blog met succes terugblikken op het schooljaar. Gebruik jij andere activiteiten om terug te blikken? Ik ben benieuwd! Laat je het weten? Mocht je naar aanleiding van dit blog vragen hebben, mail ze dan aan ambassadeurs@kleuteruniversiteit.nl of laat een bericht achter op de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit. Op Instagram ben ik te vinden als: @jufdieke