Inspiratieblog: aan de slag met thema kunst

Nathalie Vermeule is werkzaam op Communityschool De Kameleon in groep 1/2 en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In een vorig blog van Nathalie heb je kunnen lezen hoe er op haar school wordt gewerkt aan de hand van de Noordwijkse Methode. Deze keer neemt ze je mee naar hoe het thema kunst is vormgegeven bij de kleuters middels deze methode.

Vooraf:

Voorheen vond ik het thema Kunst bij kleuters zeer lastig. Wat ga je de kinderen leren over kunst en spreekt het ze aan? Welk soort kunst ga je met ze bespreken? Tijdens de voorbereiding kwamen we er al snel achter dat er veel mogelijk is om kunst aan te bieden aan de kleuters. Omdat we op de Kameleon werken aan de hand van de Noordwijkse Methode wordt het thema gedragen door de hele school en is de school naar het thema ingericht. Overal door de school heen is kunst te zien en zijn foto’s van kunst te zien.

Via hetreizendemuseum.nl hebben we een ‘reizend museum’ aangevraagd; een museum dat naar de school toe komt en voor een aantal weken in de school wordt geplaatst. De kinderen kunnen een speurtocht doen en voor de jongere kinderen hebben wij zelf een puzzelspeurtocht gemaakt.

In de gemeente Haarlemmermeer, waar mijn school staat, is er subsidie voor kunst- en cultuuractiviteiten. Vanuit die subsidie kun je projecten aanvragen. Op de Kameleon worden deze projecten gekozen bij de thema’s van de Noordwijkse Methode. Iedere klas kreeg een andere kunstenaar toegewezen. Bij deze kunstenaar hoorde een aangewezen website. Via de website www.kunstweken.nl werden ons drie lessen aangeboden over deze kunstenaar. Uiteindelijk was het de bedoeling dat de kinderen een kunstwerk maakten van deze kunstenaar. In mijn klas was dat Mondriaan. De door de kinderen gefabriceerde kunstwerken zijn vervolgens opgestuurd naar de kunstweken organisatie. Ook hebben de kinderen een eigen link naar de website gekregen en kunnen ze hun kunstwerk tegen betaling op een product (broodtrommel, muismat etc.) laten drukken.

Ook hebben we een workshop ‘Cobra Koppen’ in de klas gevolgd. Allereerst kregen de kinderen uitleg over wat Cobra koppen zijn en hoe ze worden gemaakt. Het Cobra museum staat in Amstelveen. Vervolgens ging de docent stap voor stap uitleggen wat de kinderen moesten doen. De kinderen kregen een stuk hardschuim en een zaagje en moesten uit het hardschuim een gezicht zagen. Van de resterende stukken maakten zij een neus, mond, haren, ogen en wat zij nog meer erbij wilden. Dit bevestigden ze met schroefjes aan elkaar. De kinderen voerden de opdracht zelfstandig uit. Na de pauze werden de Cobra Koppen geverfd.

Kleuteruniversiteit:

We hebben ook gebruik gemaakt van het project ‘Kunst; naar het museumvan Kleuteruniversiteit. In dit project staan verschillende lessen en activiteiten die gebruikt kunnen worden bij het thema museum of kunst.

Tijdens de eerste les van dit project maken de kinderen kennis met een museum. Er wordt gesproken over wat een museum is, wat je daar kunt doen, hoe je je gedraagt in een museum, of elk museum hetzelfde is. Zo maken kinderen kennis met het thema en blijft het dicht bij de belevingswereld. Er wordt aandacht besteedt aan de vraag ‘wat heeft dit met jou te maken?’. Bij dit project wordt, zoals je gewend bent van Kleuteruniversiteit, gebruik gemaakt van een prentenboek. Deze keer is het Willewete ‘naar het museum’. Het is een uitgebreid boek met veel tekst, maar omdat het boek bij elke les wordt gebruikt, is het ook herkenbaar voor de kinderen. Vervolgens heb ik met de kinderen de huishoek omgetoverd tot museum. Hier hebben we naar aanleiding van de les ‘kaartjes kopen’, geoefend met kaartjes kopen en het gepast betalen van kaartjes wanneer je naar een museum gaat. Daarna kwam er de vraag of een museum ook wel eens gratis is.

Een leuke les uit dit project is de les over vroeger en nu. Er worden verschillende afbeeldingen gegeven die de kinderen moeten sorteren op volgorde van tijd, van vroeger tot nu.

Het project biedt ook verschillende creatieve activiteiten. Zo kunnen de kinderen zelf hoeden, lekkere kunst (eten) of zonnebloemen maken.De les over de zonnebloemen hebben wij anders aangepakt. De kinderen hebben de zonnebloem geverfd door kleuren te mengen. Zo hebben we een nieuwe techniek toegevoegd. Tot slot mag de welbekende activiteit over Mondriaan ook niet ontbreken. De kinderen krijgen een vel A3 papier en plakken er met schilder-tape vlakken af. Ze maken hier kleurige vlakken van. De kinderen krijgen alleen geel, rood en blauw. ‘Oh, je bedoelt primaire kleuren juf!’ Wanneer het schilder-tape eraf wordt gehaald, geeft dit een erg mooi effect.

Kortom, kunst met kleuters, lijkt een hele kunst, maar het is een waanzinnig gaaf thema! Natuurlijk moet je dit thema (net als andere thema’s) goed voorbereiden, maar laat ook dingen uit de kinderen zelf komen. Juist dan leren ze veel. Probeer de kinderen te prikkelen door schilderijen op te hangen in het museum en laat de kinderen kennismaken met verschillende kunstvormen en stromingen. Heb je vragen over het werken met kunst bij de kleuters? Stuur een mailtje naar ambassadeur@kleuteruniversiteit.nl of kijk op @juf.nathalie1 op instagram voor inspiratie.