Inspiratieblog: Vertelpantomime zomer

Maaike Blomsma werkt in groep 1/2, is ambassadeur van Kleuteruniversiteit en heeft een enorme passie voor muziek en drama. Een fijne werkvorm voor kleuters is een vertelpantomime. In deze blog een vertelpantomime die je kunt gebruiken tijdens de zomer. Hoe praktisch wil je het hebben!

Wanneer ik weer eens zin heb in het aanbieden van een vertelpantomime, merk ik dat de inspiratie dan vooral uit mijzelf moet komen. Het internet biedt weinig op het gebied van drama. Natuurlijk zou je een prentenboek kunnen pakken, maar lang niet alle prentenboeken lenen zich voor het uitspelen van een vertelpantomime. Vandaar dat ik heb een verhaal voor je heb geschreven dat je zo mee kunt nemen naar het speellokaal en direct kunt uitvoeren met de kinderen. Bij de vertelpantomime geef ik ook diverse muzieksuggesties, die je onderaan deze blog kunt vinden. Muziek zorgt voor de sfeer en de rust bij het uitvoeren van de activiteit.

Laat de kinderen in een kring zitten en vraag vervolgens: wat kun je allemaal doen als het warm is? Laat kinderen met suggesties komen door deze uit te beelden. Je kunt dit eerst alle kinderen laten uitvoeren en om beurten een aantal kinderen de beurt geven.
Leg uit dat jij de verteller bent en dat de kinderen uitbeelden wat je vertelt. Je kunt alle kinderen alles laten uitspelen of je kunt groepjes maken die rollen op zich nemen.

Het verhaal: Een dagje aan het strand

‘We gaan naar het strand jongens!’, roept mama. Laten we onze tas pakken.
Ik ga snel naar boven en pak een tas om mijn spullen in te doen.
Ik doe een emmer, een schep en mijn badkleding in de tas, maar waar is mijn beer?
Beer gaat altijd mee.
Ik kijk op de grond.
Ik kijk boven op de kast.
Ik kijk in alle drie de laden van mijn kast.
Ik kijk onder mijn bed.
Ja, daar is beer. Kom beer, we gaan naar het strand!

Ik mag op mijn eigen fiets. Ik kan al heel goed fietsen.
Ik kijk goed uit voor het verkeer. Bij het kruispunt goed kijken hoor.
Links, rechts nog een keer links. Ja we kunnen weer.
Daar is het strand!

Op het strand pak ik mijn emmer en schep en begin met scheppen, maar hé … wat is dat?
Er zit een krab onder het zand. De krab beweegt zijn kop. Maar het is niet één krab onder het zand, er zitten er wel meer. Ze kruipen bij elkaar, en lopen heen en weer. Ze moeten natuurlijk weer naar de zee. Met mijn handen maak ik een kommetje en geef de krabben een zacht duwtje zodat ze weer de kant van het water oplopen. Ze zijn er bijna … ja! Dag krab!

Wat ging ik ook alweer doen? O ja! Een zandkasteel bouwen.
Ik begin met scheppen. Steeds een schep met zand in mijn emmer. Als de emmer vol is keer ik hem voorzichtig om … rustig eraf halen … ja! De eerste toren staat. Nog één maken en nog één en nog één. Als mijn kasteel af is graaf ik ook nog een gracht om het kasteel. Daar moet natuurlijk nog wel water in.

Ik loop met mijn emmer naar de zee en wil er water in doen, maar ik zie iets raars in het water. Er beweegt daar een gek beest. Wat is dat? Het beest is doorzichtig, met een soort tentakels. Ik weet wat het is. Het is een kwal. De kwal beweegt langzaam op en neer. Zijn tentakels bewegen ook langzaam heen en weer. Voorzichtig schep ik wat water uit de zee zonder de kwal aan te raken want dat doet pijn. Dag kwal! Zwem maar lekker verder.

Zo, het kasteel is er; er zit water in de gracht, maar ik mis nog iets. Ik wil nog een paar mooie schelpen op mijn kasteel. Snel begin ik met zoeken. Alle mooie schelpen doe ik in mijn emmertje. AUW! Er prikt iets in mijn voet. AUW! Ik kijk onder mijn voet. Er ligt een klein, scherp driehoekje. Is dat een haaientand? Ik pak het stukje en hou het omhoog om een goed te bekijken. Ja, het is een haaientand! Wat een bijzondere vondst is dat! Die bewaar ik. De schelpen doe ik op mijn kasteel. Zo, mijn kasteel is klaar!

Wie wil er een ijsje? Ik! Samen met mama ga ik een lekker ijsje halen. Wat is een dagje naar het stand toch fijn!

Stel een aantal vragen ter afsluiting:
– Wat vond je leuk om te spelen?
– Wat was moeilijk om uit te beelden?
– Waar heb je om gelachen?

Muzieksuggesties

Terwijl de kinderen fietsen:
Overture – Lucio Silla van Mozart. Deze lichte, vrolijke muziek heeft een wat sneller tempo waardoor je er goed op kunt fietsen.

Muziek bij de krab:
Dance of the Sugar Plum Fairy van Tchaikovsky. In dit muziekstuk hoor je korte noten. Hierdoor kan je goed de korte bewegingen maken zoals de scharen van een krab en het heen en weer bewegen als een krab.

Muziek bij de kwal:
Low Mist (day 1) van Ludovico Einaudi. In deze muziek hoor je hoge en lichte klanken die aan de onderwaterwereld doen denken. De muziek is rustig en zal uitnodigen tot rustige bewegingen.