Nieuw! De kleimatten van Kleuteruniversiteit

In 2019 is Kleuteruniversiteit een geweldige samenwerking aangegaan met Heutink, de grootste onderwijsleverancier van Nederland. Samen maken we leerzame en aantrekkelijke spelmaterialen voor thuis en op school. De lancering van de allereerste spellen vond plaats tijdens de NOT beurs om januari 2019. Het Racespel, Telkwartet en Bewegingsspel werden zeer goed ontvangen door de bezoekers. Het idee van de kleimatten was er toen al, ze lagen er als placemats en we hebben toen vooral de reacties van de bezoekers gepolst. Die reacties waren zeer lovend. “Wanneer komen ze op de markt?” en “Deze wil ik echt hebben!” zijn reacties die we regelmatig hoorden.

Wat zijn de Kleuteruniversiteit kleimatten?

De kleimatten zijn gemaakt van zeer stevig materiaal en voorzien van een anti-slip laag zodat de mat niet kan glijden op de tafel tijdens het spel. Ook hebben de matten een lekker groot formaat (490 x 330 mm) zodat er veel ruimte is om te spelen met klei. De kleimatten zijn ontstaan naar een idee van juf Sanne. “In mijn groep hadden kinderen vaak moeite om zelfstandig aan de slag te gaan met klei. Ik merkte dat ze soms al snel klaar ermee waren en dan waren ze nog maar net begonnen! Natuurlijk leerde ik ze technieken zoals slangen en balletjes rollen, maar het kwam dan meer uit mij dan uit het kind zelf. Ook was het vaak een ‘stille’ activiteit en lokte het geen interactie uit met andere kinderen. Daar wilde ik iets op verzinnen en zo zijn de kleimatten ontstaan. Ze geven de kinderen een kader en helpen hun fantasie op gang. De afbeeldingen op de placemats zorgen ervoor dat er ontdekkingen worden gedaan en nodigen uit tot spel. Daarbij komt er zeker interactie tussen de kinderen op gang en zijn ze niet te stoppen.”

De set van 12 kleimatten bestaat uit twee soorten: de kleimatten die de fantasie stimuleren en de kleimatten waar opdrachten in verwerkt zitten. De kleimatten werken ook ongemerkt aan zeer veel doelen die de kinderen aangeboden moeten krijgen tijdens hun schoolloopbaan:

  • Pizza’s (fantasie en woordenschat)
  • Cijferwegen (Cijfers en fantasie)
  • Sieradendoos (vormen)
  • Taartenwinkel (begrippen en geld)
  • Kapper (Fantasie en woordenschat)
  • Slangen (meten)
  • Onder de grond (meten en paren maken)
  • Weegschalen (wegen en begrippen)
  • Puntenbord (optellen)
  • Snoepwinkel (begrippen)
  • Dierentuin (fantasie en woordenschat)
  • Onder water (fantasie en woordenschat)

Testen, testen, testen

Voordat we de kleimatten op de markt hebben gebracht was het aan de Kleuteruniversiteit ambassadeurs om ze uitvoerig te testen. Met succes! Al in de testfase waren de kinderen én de ambassadeurs zeer enthousiast. Juf Linda testte de mat met het puntenbord en deed zo een wonderlijke ontdekking. Een kind in haar groep kon al sommen maken tot over de 30! Een aantal ambassadeurs gebruiken de nieuwe matten in hun klas en hun enthousiasme is alleen maar toegenomen. We laten ze graag even zelf aan het woord:

Juf Maaike: Toen ik de matten binnenkreeg, was ik blij verrast. De kleimatten zijn groot en de kwaliteit is super. Ik was benieuwd wat de kinderen ermee gingen doen. De kinderen reageerden ook zeer enthousiast! Ze maakten kapsels bij de kapper, maar ook snoep en sieraden. Het leukst vond ik het om te zien wat de kinderen allemaal bedenken en er met elkaar over praten. Eén kind zei over de plaat met de slangen: “Hè! Deze slang is veel langer, maar ik dacht dat deze langer zou zijn”. Zo mooi om te zien!


Juf Linda: Ik was al fan van de kleimatten in de testfase. Ook toen werden ze door mijn kinderen al heel goed ontvangen! Ze werden vaak gepakt dus ik wist zeker dat wij ze moesten hebben zodra ze op de markt kwamen. Nu we de echte kleimatten hebben, was de allereerste reactie toen ik ze liet zien: “wooooh, juf, vet cool!!” . De kinderen ging er direct mee aan de slag. Daarmee werden anderen ook gemotiveerd te gaan kleien. Ze pakten de kleimat van de kapper en maakten de mooiste kapsels. Kinderen die kwamen kijken zeiden: “Ik maak de volgende keer geen stekels, maar krullen!”. Echt superleuk!


Juf Meriël: Toen ik de matten net binnen had, was ik direct enthousiast en kon niet wachten om ze aan te bieden. De volgende dag heb ik dat onmiddellijk gedaan en een grote groep kinderen koos er dan ook voor om te gaan kleien. Het kiezen van een mat was lastig: “Juf, ik vind er zoveel leuk!”. Gelukkig kon ik vertellen dat ze nog heel lang in de klas zouden blijven. Toen de matten nog geen vaste plek in een kast hadden gekregen, kwamen kinderen echt vragen of ze met de matten mochten kleien. De kleimatten met de pizza’s, de kapper, de snoepwinkel en de slangen matten zijn op dit moment het meest in trek. Bij de slangenmat wordt de meetlat volop gebruikt.

Ik vond het toevoegen van een echte balans bij de weegschalen mat ook zo top! Ik had dit op Instagram gezien bij een collega ambassadeur. De kinderen waren echt actief bezig met wegen, gebruikten continu de begrippen zwaarder, lichter en er werd volop gediscussieerd op welke weegschaal ze de bolletjes klei moesten neerleggen. “Nee, niet op die want het bakje was niet helemáál naar beneden, maar een klein stukje.”


Juf Janneke: De kleimatten zijn bij mij favoriet. Tijdens de inloop willen ze allemaal het liefst kleien. De kleimat met de snoepwinkel is het meest in trek in mijn groep. Ze rollen balletjes en slierten en willen snoepjes aan elkaar verkopen. Tegen mij zeiden de kinderen na afloop: “We moeten ze wel mooi houden hoor, juf. Na het kleien maken we ze goed schoon!”

Ik kreeg mijn bestelling binnen vlak voor de informatieavond en besloot ze op tafel te leggen voor de ouders.  Die betrapte ik later erop dat ze zelf ook lekker zaten te kleien!


Juf Sigrid: Normaal was kleien vooral een ‘stille’ activiteit, waarbij de kinderen alleen bezig waren. Nu lokken de matten een gesprek uit: “Kijk eens naar de lange slang. Kijk! Er zit een leeuw in de dierentuin!”. Er ontstonden veel meer gesprekken tussen de kinderen, omdat ze met verschillende matten bezig waren. Dit ziet (en hoort) een juf natuurlijk graag. Verder moeten wij ontwikkelingsvolglijnen invullen. Het is veel natuurlijker om een gesprek met een kleuter aan te gaan terwijl ze aan het spelen/kleien zijn en door de matten kun je zo verschillende begrippen controleren zonder de kinderen te ‘toetsen’. Dit werkt heel fijn.


De kleimatten, en de gehele productlijn van Kleuteruniversiteit, zijn verkrijgbaar bij Heutink .