Inspiratieblog: Begin je dag goed met de spelinloop

Agnes Dijkstra is leerkracht op OBS Hendrik Wester in Oude Pekela en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze je over hoe ze de spelinloop inzet en hoe dit heeft gezorgd voor meer rust in haar groep.

Herken je een van de volgende situaties?

1) De kinderen komen ’s ochtends de klas binnen, gaan in de kring zitten en wachten totdat iedereen aanwezig is. Dan kan er worden gestart met de ochtendroutine. Maar het wachten duurt eigenlijk te lang. De kinderen gaan zich vervelen, het wordt onrustig in de klas …

2) Alle kinderen mogen bij binnenkomst kiezen in welke hoek ze gaan spelen. Vervolgens zijn ze, zodra je in de kring wil starten, langer bezig met opruimen dan dat ze hebben gespeeld …

Ik heb met beide vormen van inloop gewerkt en vind niet dat de inloop op deze manier goed tot zijn recht komt. Het verloopt rommelig en gaat zijn doel voorbij. Aan het begin van dit schooljaar hebben mijn collega en ik heel bewust gekeken naar onze inloop en de manier waarop we deze vorm willen gaan geven. Het moest zowel werkbaar zijn voor ons als voor de kinderen. We kwamen uiteindelijk uit op een spelinloop. Ik leg je graag uit hoe wij er vorm aan geven.

Vorm van spelinloop

Iedere ochtend starten de kinderen aan een tafel. Hun naamkaartjes liggen klaar bij het materiaal waarmee ze aan de slag gaan. De kinderen zitten iedere ochtend aan dezelfde tafel, de materialen rouleren. Wij kiezen hier bewust voor; ze hebben houvast en weten aan het begin van de ochtend waar ze gaan beginnen. Met het materiaal dat klaar staat kunnen ze zelfstandig, of na een korte uitleg, aan de slag. Vaak bespreken we de dag ervoor al kort wat de inhoud is. Door het op deze manier vorm te geven weten kinderen wat er van ze verwacht wordt.

Overgang thuis/school

Een groot voordeel van een spelinloop is dat de overgang van huis naar school een stuk soepeler verloopt. Er zijn kinderen die ’s ochtends echt even op gang moeten komen, of het best spannend vinden om naar school te gaan. Door direct in de kring te starten, klappen deze kinderen dicht en moeten ze nog meer moeite doen om tot leren te komen. Nu mogen ze rustig aan tafel starten met een spelletje en vaak vindt er overleg plaats tussen meerdere kinderen. De sfeer is gemoedelijk; hoe leuk is het om meteen een spel te mogen spelen als je op school komt?

Oudercontact

Een ander belangrijk voordeel is dat je meer oudercontact hebt in de ochtend. Niet alleen als leerkracht met ouders, maar ook het kind met zijn ouder(s). Onze spelinloop start om 8:15 uur. De kinderen mogen vanaf dat moment met hun ouder(s) de klas binnen komen. Wij hebben als school de afspraak dat ouders tot 8:30 uur in de klas met hun kind aan de slag mogen. Ouders leggen altijd uit wat de bedoeling is van het materiaal dat klaarligt, voor zover het nog niet duidelijk is. Daarnaast weten ouders dat ze de mogelijkheid hebben om met hun kind mee te spelen met het materiaal. Dit geeft ouders meer zicht op wat hun kind doet op school. Meestal loopt de spelinloop langer door dan tot 8:30 uur, maar dit is wel het moment voor de ouders om het lokaal te verlaten.

Werken aan de hand van doelen

Wat leg je klaar voor de kinderen? De activiteiten kies ik aan de hand van een aantal factoren. Ik kijk ten eerste wat past bij het thema waarover we werken. Daarnaast kijk ik ook naar de doelen waar we op dat moment aan werken en probeer daar materiaal bij te zoeken. Wij werken op de onze school met leerlijnen jonge kind in Parnassys en stellen voorafgaand aan een thema vast aan welke doelen we werken. Deze doelen verwerk ik ook in mijn inloop. Zo werk ik bijvoorbeeld momenteel over de herfst aan het doel: ‘het kind kan de getal symbolen 0 t/m 10 lezen’. De hier boven afgebeelde activiteit uit het project Kabouters van Kleuteruniversiteit past hier goed bij. De kinderen werken nog aan een tweede doel: ‘het kind telt resultatief’, ze moeten immers het juiste aantal blaadjes bij de boom neerleggen. Ook kun je ervoor kiezen om nieuw materiaal klaar te leggen, zodat kinderen er kennis mee maken samen met een ouder. Of je kiest materiaal wat past bij datgene wat de kinderen nog niet beheersen.

Differentiëren

Sommige kinderen hebben bepaalde doelen behaald en deze kinderen wil je meer uitdaging bieden. De meisjes hieronder werken samen aan een smart game en vinden het leuk om extra uitdaging te krijgen. Als deze activiteit de volgende dag rouleert, liggen de smart games niet meer klaar, maar het ontwikkelingsmateriaal ‘de appelboom’. Op deze manier differentieer ik per ronde, maar je kunt ook binnen een activiteit differentiëren. Neem nou de eerder genoemde activiteit uit het Kleuteruniversiteit kabouter project: de kinderen uit groep 2 werken aan de getal symbolen van 0 t/m 10, maar de kinderen uit groep 1 van 0 t/m 5. Zo kun je dus op verschillende manieren differentiëren.

Werken met de kralenplank is weer een andere manier van differentiëren. Kinderen die toe zijn aan de ronde kralenplank, pakken een voorbeeldkaart. De overige kinderen rollen met de dobbelsteen en pakken het juiste aantal kralen om op de kralenplank te leggen.

Na een aantal weken op deze manier gewerkt te hebben, merk ik dat het een fijne manier van inloop is. De kinderen komen ook rustiger binnen en gaan meteen aan de slag. Ze weten wat de bedoeling is en wat er van ze verwacht wordt. Het is voorspelbaar en ik merk dat een gedeelte van mijn groep daar veel baat bij heeft. Soms ben ik nog wel wat zoekende naar goed passende activiteiten, maar ook dat gaat steeds beter. Werk je zelf met deze vorm van een spel inloop en heb je tips? Laar het weten op onze Facebookpagina Vrienden van Kleuteruniversiteit. Ben je nieuwsgierig geworden naar meer activiteiten? Ik zal mijn ideeën delen op mijn Instagram pagina @juf_agnes.