Terug- en vooruitblik van de ambassadeurs deel 2

Juf Annelieke is leerkracht in groep 1/2/3 van Jenaplanschool De Open Hof in Hoogerheide. Maaike Blomsma werkt in een groep 1/2 in Gouda. Beide dames zijn ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In deze blog blikken ze terug op hun favoriete project van 2019 en kijken ze vooruit naar 2020.

Annelieke: Ik wilde al langer een project over kunst uitvoeren in mijn groep, en in 2019 is dat eindelijk gelukt! Omdat ik werk met groep 1/2/3 combinatie, differentieer ik in de klas bijzonder veel. Ik werk meestal 3 of 4 weken rondom een project. Het project kunst duurde vier weken dus ik gebruikte twee reguliere projecten naast en door elkaar om voldoende activiteiten te kunnen aanbieden. Voor groep 3 en voor de uitdagingsgroep gebruikte ik het Plusproject kunst, dit ben ik. Dat project gaat over Rembrandt van Rijn en hoort bij het AVI-boekje Dit ben ik. Het leukste was dat de kinderen dit boekje echt al een beetje konden lezen. Het vertelde het hele verhaal van Rembrandt. Afgelopen zomer heb ik zelf in het Rembrandthuis in Amsterdam bezocht, dus bij verschillende activiteiten kon ik uit eigen ervaring vertellen wat ik had gezien en foto’s tonen die ik had gemaakt in het Rembrandthuis. Dit enthousiasmeerden de kinderen ontzettend!

Het project Kunst, naar het museum is gemaakt bij het Willewete boek Het museum. Ik ben fan van de Willewete serie, ik vind dat ze goed aansluiten bij de leeftijd en belevingswereld van de kinderen en bijzonder informatief zijn. Tijdens het project kunst stond natuurlijk ook een museumbezoek op het programma. Het werd geen kunstmuseum maar een museum over oude vliegtuigen. Dat was juist leuk om ter vergelijking te nemen. Wat was er nu anders en hetzelfde als we geleerd hebben tijdens het project? Uiteindelijk hebben we deze twee projecten ook nog gecombineerd met het project Kunst, Jeroen Bosch. Een geweldig project, ook voor scholen die niet in Den Bosch staan. De kinderen worden meegenomen in zijn fantasiewereld vol bijzondere wezens. Het leuke aan dit project was dat er heel veel creatieve activiteiten waren waardoor we ook zelf heel veel kunst hebben gemaakt.

Voor 2020 kijk ik heel erg uit naar het project Grote uitvindingen. Projecten met een geschiedenis en onderzoekend thema vind ik altijd heel erg leuk en ik merk dat ook de kinderen dat ook erg leuk vinden. Ik vind dat dit thema perfect past binnen een kleutergroep omdat eigenlijk alle kleuters al kleine ontdekkers en uitvinders zijn. De hele dag door zijn ze dingen aan het bedenken en aan het maken. Hoe leuk is het dan om het schooljaar met dit project af te sluiten! Ik ben echt heel erg benieuwd maar weet zeker dat het een onderzoekend jaar gaat worden!

Maaike: Afgelopen jaar heb ik het project Andre het astronautje uitgevoerd tijdens de Kinderboekenweek. De boeken, geschreven door André Kuipers, zijn echt ontzettend leuk. De verhalen zijn grappig en de illustraties zijn erg aantrekkelijk voor de kinderen. Het project, geschreven door Anke van Boxmeer en Els van Dijck, biedt een hoop mooie activiteiten waar je makkelijk drie tot vier weken mee kunt werken.

Het project begint met een brief van André en muis. Er zijn een hoop dingen die je moet kunnen als astronaut en die lezen de kinderen ook in het boek. Elke vaardigheid is gekoppeld aan een activiteit. De kinderen lopen zo alle activiteiten door. Het zijn reken-, taal- en motorische vaardigheden. Aan het eind van het project krijgen de kinderen ook een echt astronautendiploma! We hebben dit project gespeeld met zwevende getallen, we hebben gerijmd met behulp van een stofzuiger en de kinderen hebben veel geoefend met de namen van alle planeten. Het was geweldig om te zien dat ze ook niet alleen de namen van de planeten kenden, maar ze leerden ook steeds meer over die planeten. Het spel in hoeken werd ook steeds uitgebreider. In alle hoeken zag ik steeds meer ruimtevaart. Er werden raketten gebouwd in de bouwhoek en met constructiemateriaal. Ook in de themahoek speelden de kinderen of ze een echte astronaut waren. Geweldig om te zien!

In 2020 zou ik graag eens een musical van Kleuteruniversiteit willen uitvoeren. Ik heb mijn oog laten vallen op: We hebben er een geitje bij’. Volg je me op Instagram? Daar zal ik je op de hoogte houden van mijn belevenissen.