Terug- en vooruitblik van de ambassadeurs deel 3

Juf Sigrid is leerkracht in groep 1 op CBS Het Baken en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In deze blog blikt ze terug op haar favoriete project van 2019 en kijkt ze vooruit naar 2020.

Aangezien ik mijn ‘echte’ verjaardag bijna altijd in de zomervakantie vier, is het voor mij heel speciaal wanneer ik nog net binnen het schooljaar jarig ben. Dat was afgelopen schooljaar het geval, want ik was jarig op de allerlaatste schooldag. Daarom vond ik het wel leuk om deze dag te vieren met mijn groep. Ik keek eens rond op de webwinkel van Kleuteruniversiteit. Ons slotthema van afgelopen schooljaar was ‘Bij de politie’, dus ik koos voor een project wat daarbij aansloot. Ik ben grote fan van de grappige boeken van ‘Agent en Boef’ gemaakt door Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer, dus ik bereidde het feestelijke project Agent en Boef en het boefvangfeest voor.

Het verhaal ‘Agent en boef en het opvangfeest’ is weer hilarisch. Het verhaal is te vinden in ‘Agent en Boef – Het tweede grote verzamelboek’. Agent is jarig en hij wil feestvieren, maar eerst moet hij natuurlijk Boef vangen. En Boef trakteert Agent op een speurtocht vol boevenstreken… Ik startte dit project al een tijdje voor mijn verjaardag. Dit is goed mogelijk, want er staan naast de feestelijke activiteiten ook gewone taal- en rekenactiviteiten in. Natuurlijk maken de kinderen eerst kennis met het verhaal. Er is ook volop aandacht voor woordenschat in dit project. De kinderen genoten bijvoorbeeld van de activiteit waarbij de kinderen moesten aangeven of een woord nu juist bij Agent (blauwe hoepel) of bij Boef (rode hoepel) hoorde. Twee hoepels in de klas maakten dit zichtbaar en zo verscheen er een heus diagram op de grond:

De activiteiten ‘De speurtocht’ en ‘De polonaise’ heb ik bewust bewaard tot de allerlaatste schooldag. Wat is het handig dat ik niet meer uitgebreid hoefde na te denken over een feestprogramma in toch al zo’n drukke periode. Ik heb feesthoedjes gekocht en het was even een avondje lamineren en knippen. Maar ik was klaar voor mijn verjaardagsfeestje. De dag eindige met een polonaise door de hele school met feesthoed op. Collega’s keken wel even raar op, maar ja, een polonaise hoort er natuurlijk bij! Als een kind bij het afscheid nemen aan het einde van de dag zegt ‘Dit was wel het aller-allerleukste feestje van de hele wereld!’, dan weet je dat het een geslaagde dag en een geslaagd project was.

Ik heb best zin in nog zo’n feestelijk fantasieproject. Aan het begin van het schooljaar kiezen wij graag voor onderwerpen die wat dichterbij de kinderen staan, maar aan het einde van het schooljaar is het ook leuk om voor een heel ander soort onderwerp te gaan. Dit schooljaar kiezen wij ervoor om met het  zomerse thema ‘Piraten’ af te sluiten. Wij gaan in de zomer aan de slag met het project Piraten in de straat, bij het gelijknamige prentenboek geschreven door Jonny Duddle. Het zal je maar gebeuren: Het huis naast je staat al jaren te koop. Opeens is het verkocht en komen er piraten wonen, compleet met een piratenschip voor de deur! Dat klinkt toch als een heel grappig en spannend verhaal.

Dat wordt straks materialen verzamelen en nadenken over welke spelhoek we dan graag met de kinderen willen maken. Piraten is een heerlijk thema wat kinderen kan laten fantaseren en waarbij de kinderen vast heerlijk kunnen spelen. Ik hoop dus op veel fantasierijk spel in de themahoek en op mooie activiteiten uit het project van Kleuteruniversiteit.

En wat ik dan in 2020 precies ga doen op de allerlaatste schooldag van dit schooljaar? Zou het misschien weer een polonaise of een speurtocht zijn? Zo ver ben ik nog lang niet, maar ik krijg altijd veel inspiratie van de projecten. Dus ik ben er zeker van dat dat helemaal goed gaat komen. Ik heb zin in het nieuwe jaar 2020. Jullie ook?

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.