Tips voor thuis: speur mee daar buiten allemaal!

Eerder schreven we al een blog met tips voor buiten leren en spelen waarin we ook diverse speurtochten hebben gedeeld. In deze blog vind je een aantal nieuwe speurtochten.
Kinderen leren door middel van spel, observeren en ontdekken. Speurtochten zijn leuk, leerzaam en gemakkelijk uit te voeren en ze dagen kinderen uit om op ontdekking te gaan, waardoor er leerzame situaties kunnen ontstaan. Een speurtocht maakt een kind meer bewust van zijn omgeving en hij zal al snel zelfstandig ontdekkingen doen en dingen benoemen. Een speurtocht zorgt voor beweging, gezelligheid en teamwork.

Je kunt gebruik maken van één van de onderstaande speurtochten. Kom je een bloem tegen waarvan de naam onbekend is? Er zijn diverse apps zoals Google Lens die het voor je kunnen uitzoeken. Zo leren ouder en kind beiden van de speurtocht! Grijp elke gelegenheid aan om te ontdekken. Veel plezier!

Geluidenspeurtocht

Ga op geluidenspeurtocht en kruis op de kaart aan wat je allemaal hoort. Je kunt zelf een bingokaart maken of deze speurtocht downloaden.

Buurtspeurtocht

Maak een wandeling door de buurt en kijk of je alle items op de kaart kunt vinden.

Vogelspeurtocht

Kies voor de speurtocht waarbij je de vogels alleen hoeft te spotten, of kies voor de variant waarbij je ze kunt tellen.

Watervogelspeurtocht

Kies voor de speurtocht waarbij je de watervogels moet spotten of kies voor de variant waarbij je ze kunt tellen.

Bloemenspeurtocht

Ga op zoek naar de bloemen van de kaart, maar sluit je ogen niet wanneer je andere bloemen tegenkomt. Je zou deze kunnen plukken en de namen van deze bloemen proberen te achterhalen. Het tweede blad zorgt voor meer uitdaging. Neem een meetlint mee en probeer steeds de stelen te meten. Rond af tot hele getallen om het makkelijker te maken voor je kleuter.

Bij Kleuteruniversiteit geloven we dat spelen wijzer maakt en we helpen je graag om leerzame activiteiten voor je kind te bedenken. Ga je ermee aan de slag? We zouden het super vinden als je ons een foto of filmpje stuurt. Wil je meer blogs lezen over spelen en leren? Lees dan onze algemene blog met tips voor thuis, onze blog spelen en leren met papier en karton, elke dag muziek, de blog met beweegtips of speltips bij Duplo. Wil je lezen over het belang van zelfstandig spelen? Lees dan deze blog. Heb je vragen? Mail ons gerust. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Instagram.