Inspiratieblog: projecttips voor het nieuwe schooljaar

Linda Mooijekind is leerkracht op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Nu het einde van het schooljaar alweer om de hoek komt kijken, wil ze je met haar ervaring tips geven voor projecten voor het nieuwe schooljaar.

Wat een bewogen schooljaar hebben we achter de rug! Vanwege de Coronacrisis zijn er waarschijnlijk een aantal projecten blijven liggen, die gepland stonden om uit te voeren met je klas. Misschien schuif je deze door naar het nieuwe schooljaar, maar het kan ook zijn dat je al nadenkt over welke andere projecten je dan uit zou willen voeren. Mede daarom wil ik je een aantal project tips van Kleuteruniversiteit geven, die mijn klas en mij erg goed bevallen zijn.

Tip 1: Een nieuw schooljaar pakket 5 – Kolletje gaat naar school

Dit project is fantastisch te gebruiken in de ‘Gouden weken’ van het nieuwe schooljaar. Het verhaal gaat over Kolletje die weer naar school gaat, net als de kinderen, dus er is gelijk al zoveel herkenning voor ze. In dit project staan (naast taal- en rekenactiviteiten) groepsvormende activiteiten centraal. Er wordt de kinderen gevraagd allemaal een sok mee naar school te nemen en daar worden allerlei opdrachten mee gedaan. Ik heb nooit geweten dat je zoveel leuke dingen met sokken kunt doen: sokkenmeppertje, sokkenwas, een sok pletten tussen lichaamsdelen en ga zo maar even door. We hebben er met elkaar ontzettend veel plezier mee gehad. Ik had gezorgd voor een paar rood-wit gestreepte sokken, de toversokken van Kolletje, wat het project echt compleet maakte. Kortom, een echte aanrader. Kleuteruniversiteit heeft nog veel meer leuke projecten voor de start van het schooljaar, bekijk deze hier.

Tip 2: Een gat in mijn emmer – natuur en techniek met kleuters

Ik wilde graag een keer met natuur en techniek aan de slag met de kinderen en koos daarom dit project. De opening van het project is heel pakkend. Opeens ligt er een emmer in de klas met een gat erin en daardoor kan er dus geen water worden vervoerd. Beer heeft naast de emmer een brief neergelegd met de vraag hem te helpen. Op deze manier worden de kinderen direct geprikkeld na te denken over oplossingen om het gat in de emmer te dichten. Ook thuis werd hierover nagedacht, want een dag later kwamen kinderen terug op school met allerlei ideeën. Superleuk om deze betrokkenheid te zien. Wat de kinderen ook erg interessant vonden (en wat ik zelf ook geleerd heb) is dat je scharen kunt slijpen door in schuurpapier of aluminiumfolie te knippen; wat een leuke ontdekking was dat! We hebben een scharen-slijp-werkplaats gemaakt en al onze scharen weer geslepen.

Tip 3: De wereld van De Gorgels

Zelf ben ik enorme fan van De Gorgels. Toen ik hoorde dat Kleuteruniversiteit er een project bij had gemaakt, twijfelde ik dan ook geen moment om dit uit te gaan voeren. Het was fantastisch! Sommige kinderen kenden de Gorgels nog niet maar al na twee dagen zagen de kinderen overal Brutelaars verschijnen; in de klas, op de gang, op het speelplein, in de zandtafel en zelfs in de gymzaal en deden ze alsof zij een Gorgel waren die een Brutelaar ging verslaan. Het leuke van dit project is dat het anders is. Niet een standaard thema, en het kan in alle periodes van het jaar uitgevoerd kan worden. Een uitgebreid verslag over dit project vind je in het eerste nummer van het tijdschrift van Kleuteruniversiteit.

Tip 4: Een musical

Een musical, die stond altijd al eens op mijn wishlist, maar ik durfde er nooit echt aan te beginnen. Ik dacht dat het teveel werk zou zijn, te veel gedoe en zag er daardoor tegenop. Toch heb ik het afgelopen jaar aangedurfd en heb ik een kerstmusical gedaan: Kerst met Wouter en Mieke. Het is me ontzettend meegevallen! Als je een musical bij Kleuteruniversiteit aanschaft zit alles erbij: een lijst met benodigdheden, de liedjes, een plattegrond van hoe je podium er uit zou kunnen zien en het script. Daardoor is het heel goed te doen. De kinderen waren enthousiast, maar ook kwamen er heel leuke reacties uit het publiek (wij hebben de musical voor de hele school opgevoerd). En als ik het kan, waarom jij dan niet? Stap eens uit je comfort zone en probeer het uit!

Tip 5: Boer Boris en het gebroken been

De kinderen vinden de boeken van Boer Boris erg leuk. Deze keer wilde ik dat graag combineren met ‘ziek zijn’ en dit project leende zich daar prima voor. Wat de kinderen vooral heel erg leuk vonden aan het boek was de manier waarop Berend uiteindelijk toch bezoek kreeg van de dieren van de boerderij. Ken je het boek niet? Lees het dan zeker. Echt een aanrader. Op de gang hebben we een ziekenhuishoek gecreëerd. Een stuurkar van buiten hebben we naar binnen gehaald om daar met de kinderen een echte ambulance van te maken. Een aantal ouders konden onze hoek met echte spullen verrijken, omdat zij werkzaam waren in een ziekenhuis. Ook kwam er een ouder vertellen over haar beroep. Op deze manier leefde het project nóg meer.

Regelmatig deel ik foto’s van projecten in uitvoering op Instagram dus volg me daar voor meer inspiratie. Ik hoop dat ik je met deze tips alvast wat inspiratie heb gegeven voor het nieuwe schooljaar. Wellicht heb je zelf ook een project uitgevoerd dat een groot succes was. Laat het ons dan weten Facebook groep ‘Vrienden van Kleuteruniversiteit’.