Inspiratieblog: Hoge nood?

Ellen Kostwinder is leerkracht op OBS de Wiekslag in Blijham, en Linda Mooijekind is leerkracht op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen. Beiden zijn ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Bij Kleuteruniversiteit is inspiratie een belangrijk woord. Door middel van onze blogs willen we collega’s in het onderwijs helpen met verhalen uit de praktijk. Deze keer doen we dit op een zeer praktische wijze; met tips om de wc bezetting aan te geven.

Iedere kleuterjuf is waarschijnlijk wel bekend met ‘de plasketting’: een ketting die een kleuter meeneemt, wanneer een wc bezoek noodzakelijk is. Bij terugkomst wordt deze weer opgehangen in de klas. Inmiddels is menig leerkracht overtuigd van de onhygiënische aard van de plasketting. Kinderen zitten er met hun handen aan, stoppen de ketting in hun mond, en soms verdwijnt deze zelfs tijdelijk in het toilet.
Gelukkig zijn er ontzettend veel mogelijkheden om de wc bezetting anders aan te geven. In deze blog geven we je hiervoor acht tips:

1. Ellen maakt in haar klas gebruik van badeendjes, die ‘wc eendjes’ worden genoemd. Wanneer een kind moet plassen, wordt er een eend in het ‘water’, ofwel de andere doos of een bakje, geplaatst. Dit eendje mag lekker zwemmen totdat het kind terug is. Daarna zet hij de eend weer op het ‘land’. Aan het eind van de dag mogen de hulpjes van de dag de eendjes even lekker laten zwemmen in een teiltje met sop, zodat ze de volgende dag weer fris voor gebruik zijn.

2. Vera Brunot heeft een wc huisje, waarbij de kinderen een eendje boven neerzetten als de wc vrij is en onder wanneer je naar de wc moet. Wellicht kun je zelf een huisje maken of kun je in een kringloopwinkel met iets vergelijkbaars vinden.

3. Gabriela Lubbers gebruikt eendjes en doosjes. Een eendje wordt óp een (dicht) doosje gezet wanneer de wc bezet is (dan zit hij ‘óp de pot’) en gaat ín het doosje als de wc weer vrij is.

4. Linda maakt gebruik van de wc-kaarten van Kleuteruniversiteit aan een keycord. Zijn de wc’s vrij? Dan hangen de kaarten op groen. Als een kind naar de wc moet, draait hij de kaart op rood en weet de groep dat de wc bezet is. Bij terugkomst in de klas wordt de kaart weer omgedraaid naar groen. De kaarten zijn gelamineerd om het schoonmaken te vergemakkelijken. Ze zijn afkomstig uit Klassenmanagementset 1 en er is een kaart voor zowel de jongens als voor de meisjes.

5. Annette Gosman en Caroline Farret Jentink gebruiken de kaarten van Kleuteruniversiteit weer op een geheel andere manier. Zij hebben twee schuifbordjes in de klas waarop de kinderen het schuifje naar bezet of vrij schuiven.

6. Mandy Schoorl heeft lampjes hangen bij de deur: voor jongens en meisjes. Als het lampje aan is, is de wc bezet; wanneer het lampje uit is, is de wc weer vrij.

7. Hang een wc-kaart op in de klas. Zorg dat ieder kind een knijper heeft met zijn/haar naam erop. Hang deze knijpers aan het vak ‘in de klas’. Gaan de kinderen naar het toilet of spelen op de gang? Dan verplaatsen ze zelf hun knijper naar het goede vak. Op deze manier zie je snel welke kinderen er afwezig zijn. Klik op de afbeelding voor een gratis download van deze wc kaart.

8.  Hang een wc-lijst met pictogrammen op en geef ieder kind zijn eigen pictogram. Hang evenveel knijpers onderaan de lijst als dat er kinderen tegelijkertijd naar het toilet mogen. Moet er iemand naar de wc? Dan bekijkt het kind of er nog een knijper beschikbaar is en hangt deze bij zijn of haar eigen pictogram. Wil je gebruik maken van deze lijst? Klik dan op de afbeelding om deze gratis te downloaden. Hierin vind je ook een bestand met lege vakken, waar je je eigen stickers kunt opplakken. Bijvoorbeeld met dezelfde afbeeldingen als de kinderen op het kiesbord hebben.

We hopen dat we je met deze ideeën hebben kunnen inspireren. Mocht je zelf nog een tip hebben die je hier nog niet hebt gelezen en met ons wilt delen, laat het ons weten via Vrienden van Kleuteruniversiteit op Facebook.

Of wil je meer inspiratie rondom Kleuteruniversiteit? Volg ons dan op Instagram: Linda en Ellen.