Inspiratieblog: Kersterklaas?

De periode tussen Sinterklaas en Kerstmis wordt vaak ervaren als een gezellige, maar drukke periode. Er komt bij beide feesten veel kijken. Er worden vieringen georganiseerd, activiteiten bedacht en hoeken ingericht. Dit jaar zijn deze voorbereidingen misschien wel extra intensief. Kan er vanwege Corona wel een intocht plaatsvinden? Is het verstandig om met elkaar een kerstdiner te organiseren? Hoe kun je ervoor zorgen dat ouders toch betrokken zijn bij deze gebeurtenissen? Genoeg vraagstukken waar je als team bij stil moet staan. Daarom geven we je in deze blog een tip om deze periode voor jezelf gemakkelijker te maken: kies één thema, wat zowel bij Sinterklaas als bij Kerstmis past. Bespaar jezelf een hoop voorbereidingstijd en vergemakkelijk de overgang van Sinterklaas naar Kerstmis. We geven je vijf themasuggesties:

De bakker

Een bakker bakt niet alleen brood, maar ook kruidnoten. En wat dacht je van speculaas en chocoladeletters? Voor het kerstfeest kun je terecht bij de bakker voor een stol, kerstbrood of kerstkransjes. Maak met de kinderen een bakkerijhoek en laat Sinterklaas zelf de kruidnoten ophalen. En als de kinderen in de huishoek het kerstontbijt gaan eten, halen ze zelf de boodschappen bij de bakker.

Post

Dit jaar sturen mensen, meer dan ooit, kaarten naar elkaar. Om elkaar een hart onder de riem te steken, om elkaar te feliciteren en om elkaar een fijne kerst te wensen. Maak een postkantoor in de klas waar al deze kaarten ontvangen, gesorteerd en verstuurd kunnen worden. De kinderen kunnen hier ook een brief voor Sinterklaas of een verlanglijstje op de post doen.

De schoenenwinkel

Als je wilt dat Sinterklaas iets in je schoen komt doen, dan is het wel van belang dat je hier een mooi paar voor uitkiest. Deze ga je natuurlijk kopen in de schoenenwinkel! De kinderen uit de huishoek gaan langs bij de kinderen in de schoenenwinkel om hier hun aankopen te doen. Tijdens de kerstperiode heb je natuurlijk ook mooie schoenen nodig om aan te kunnen doen tijdens het kerstfeest. Het inzetten van een thema rondom een winkel is fijn, omdat je hier veel doelen aan kunt koppelen. Zo leren de kinderen sorteren, rekenen met geld, sociale gesprekken voeren, vergelijken van hoeveelheden en nog veel meer.

De letterwinkel

Nog een winkel die niet kan ontbreken in deze periode is de letterwinkel. De kinderen kunnen hier natuurlijk spullen halen om verlanglijstjes te schrijven, chocoladeletters kopen en letters maken met kruidnoten. En als Sinterklaas weer terug naar Spanje is en het kerstfeest er aankomt, dan schrijven de kinderen kerstkaarten, menukaarten en cadeaulabels.

Feest!

Als laatste geven we de tip om het accent te leggen op feesten in het algemeen. Gebruik hiervoor het project Boer Boris wil geen feest. In dit project komen verschillende feestelijke aangelegenheden voor, bijvoorbeeld verjaardagen, geboortes en huwelijken. Hier kun je gemakkelijk het sinterklaasfeest en Kerstmis aan koppelen. Betrek iedere week een ander feest in de huishoek en bespreek met elkaar welke handelingen daarbij horen.

We hopen dat we je hebben kunnen inspireren met deze tips. Ga je aan de slag met een overkoepelend thema? Dan zijn we erg benieuwd naar jouw invulling! Deel je ervaringen op de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit.