De bloemen komen op, lammetjes worden geboren, de koeien mogen naar buiten en de zon laat zich steeds vaker zien. Het is lente! Een mooi seizoen waarin er veel dingen gebeuren in de natuur. Natuurlijk wil je aandacht geven aan dit seizoen. Kleuteruniversiteit heeft een ruim aanbod lente projecten. We helpen je graag met je keuze met deze 9 tips:
1. Boer Boris en de maaier
Boer Boris is een held in ontwerpen. Zijn maaimachine wordt steeds beter, harder, sneller, mooier en groter dan-ie was. Wil jij ook uitvinder worden? Leer ontwerpen van Boer Boris!
Boer Boris, wie is er niet gek op? Dit project is gebaseerd op het boek ‘Boer Boris en de maaier‘. In dit project wordt het probleemoplossend denken gestimuleerd. In de activiteiten waarin de kinderen voornamelijk spelend leren, kunnen ze hun fantasie en creativiteit kwijt. Zo kunnen de kinderen hun eigen machine ontwerpen waardoor elke kip evenveel te eten krijgt. Kunnen jullie Boer Boris ook helpen?
2. Benji en de gigagrote pompoen
Benji wil uit kleine zaadjes een gigagrote pompoen laten groeien. Hij plant de zaadjes, geeft water, wacht, geeft water, wacht …
Ga met Benji mee naar buiten! Aan de hand van het boek ‘Benji en de gigagrote pompoen’ van Alan C. Fox en Eefje Kuijl leren de kinderen van alles over zaaien en oogsten. Ook de andere aspecten van de lente komen aan bod. Dit vrolijke lenteproject bevat taal- en rekenactiviteiten, een dans- en bewegingsactiviteit, activiteiten voor natuur en techniek, een les Engels en suggesties voor de hoeken.
Juf Agnes zegt over dit project: ‘Ik wilde dit schooljaar eens iets anders doen dan werken over de dieren in de lente. Ik wilde de focus leggen op de tuin en op het groeien van planten. Daar past dit project perfect bij!‘
3. De vijver de sloot
‘In de buurt blijven, Bommes’ zegt moeder eend.
‘Tuurlijk’ zegt Bommes. Maar hij doet het niet.
In dit project ga je, aan de hand van het boek ‘Kom nou, Bommes’ van Jane Simmons, met kinderen op onderzoek: wat is er allemaal te zien in de vijver of de sloot? De activiteiten zijn uitermate geschikt voor jonge kleuters. Op een verteltafel vertellen de kinderen het verhaal na en natuurlijk mag een bezoekje aan een sloot niet ontbreken. Er zijn voldoende activiteiten voor drie weken, met aandacht voor taal, rekenen, muziek en beeldende vorming.
Juf Eline zegt over dit project: ‘Wil je eens een ander project uitvoeren, dan moet je zeker kiezen voor de vijver en de sloot! De activiteiten in dit project zijn origineel, ik zou er zelf nooit op gekomen zijn.‘
4. Project natuur: Kolletje en Dirk- daar is de wolf
Kolletje en Dirk gaan in het bos op zoek naar de wolf.
Ze zien een staart, poot of oor tussen de struiken of achter een boom.
Maar een wolf heeft toch geen pluimstaart? Of een wroetneus? Of stekels?
Waar zit de wolf verstopt?
Ga met Kolletje en Dirk mee, op zoek naar de wolf! Veel kinderen kennen de boeken over Kolletje, het meisje met toversokken. Dit natuurproject is geschreven bij het prentenboek ‘Kolletje & Dirk, Daar is de wolf’ van Pieter Feller en Natascha Stenvert. Het bevat taal- en rekenactiviteiten, een creatieve activiteit, een spel- en bewegingsles, een muziekles en suggesties voor natuuronderwijs. Het project is gebaseerd op de populaire Zweedse methode ‘Grej of the day’. Elke dag krijgen de kinderen een raadsel over een bosdier mee naar huis, waarover ze thuis, samen met hun ouders, na kunnen denken. De volgende dag wordt onthuld welk dier het is en volgt er informatie over het dier.
Juf Rosan zegt over dit project: ‘Wat een ontzettend gaaf en leuk project is dit! Een echte aanrader! De favoriete les van mijn groep was de les ‘bewegen als bosdieren’. Een gymles waarin de kinderen bijvoorbeeld gingen klimmen als een eekhoorn. Ze vonden deze les zo leuk, dat we hem wel drie keer hebben gedaan!‘
5. Engels met kleuters – thema lente
Vind je het leuk om met je groep aan de slag te gaan met Engels? Dan is dit project zeer geschikt. Dit pakket bevat korte dagelijkse en speelse activiteiten rond het thema lente.
Naast het project in PDF formaat, bevat deze download ook het lenteliedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat. Het is een compleet pakket, met genoeg korte activiteiten om vier weken te vullen.
Juf Petra zegt over dit project: ‘Met dit project en ook met de andere Engelse lespakketten, blijkt dat wanneer je Engels als thema behandelt, de kinderen veel beter Engels leren dan met losse (methode)lessen in de week.’
6. Van ei tot kip
Moeder Hen legde een ei. Maar ze wist niet hoe ze het moest uitbroeden.
In dit project voer je taal-, reken-, techniek-, en motorische activiteiten uit, rondom het boek Kom uit het ei, kleintje van Shen Rodie en Frances Cony. Een echte klassieker! Elke dag voer je een activiteit uit die past bij het boek. Het project duurt precies 21 dagen, want het duurt precies 21 dagen voordat een ei uitkomt. Zo leren kinderen alles over eieren en de dieren die uit een ei komen. Natuurlijk gaan ze ook eieren onderzoeken. Het is helemaal leuk om dit project te gebruiken wanneer je een broedmachine in de klas hebt staan.
Juf Vera zei over dit project: ‘Een project dat heel wat mogelijkheden biedt en waar je alle kanten mee uit kan.‘
7. Kikker is verliefd
Kikker voelde zich vreemd. Hij moest lachen en huilen tegelijk.
En zijn hart klopte van boem-boem, boem-boem.
Haas wist wat er met Kikker aan de hand was.
‘Je bent verliefd,’ zei hij.
Dit project is geschreven bij het bekende boek ‘Kikker is verliefd’‘ van Max Velthuijs. Het bevat activiteiten over de verschillen en overeenkomsten tussen jongens en meisjes, wie je lief vindt, (culturele) diversiteit, je eigen lichaam en natuurlijk verliefd zijn. Dit project staat vol met sociaal-emotionele activiteiten, taalactiviteiten en een enkele rekenactiviteit. Ook kan je er een muziekles, een spel- en bewegingsles en een creatieve les in vinden. Het project wordt feestelijk afgesloten met een zoektocht naar hartjes. Kikker en eend zijn dolverliefd!
8. De imker
Alle tien de bijen zijn weggevlogen. Heb jij ze gezien?
Bijen zijn erg belangrijk voor de natuur. Het is dan ook mooi om de kinderen te vertellen wat bijen precies doen en wat de taak van de imker is. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘De imker’ van Liesbeth Slegers. Het is uiteraard leuk om ter afsluiting van het project een imker uit de buurt uit te nodigen! De kinderen weten na dit project waarom bijen zo belangrijk zijn voor de natuur.
Juf Dieke zei over dit project: ‘In dit project staan mooie lessen en ideeën voor de speelzaal, kleikaarten, een knutselactiviteit en een afsluiting van het project. Een heel compleet project dus! Wij hebben het project afgesloten met het bakken van honingkoekjes. Mmmmm …‘
9. Rikki heeft een plan
Rikki wil een prachtig boeket bloemen voor mama plukken. De weg terug blijkt minder makkelijk dan gedacht. Waar is de brug ook alweer? Hoe moet hij langs de vos? En zijn laddertje staat aan de verkeerde kant van de muur. Wat moet Rikki nu doen?
Help Rikki problemen oplossen! Beleef avonturen met dit project gebaseerd op het boek ‘Rikki heeft een plan’ van Guido van Genechten. Dit vakoverstijgende project stimuleert de creativiteit en probleemoplossend vermogen. Juist kinderen zijn goed in het verzinnen van verschillende ideeën en oplossingen. Het ontwikkelen van deze 21e-eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit en probleemoplossend vermogen, is essentieel voor hun toekomst. Je kunt het project uitvoeren zoals het beschreven is, of naar eigen wens aanpassen.
Juf Esther zegt over dit project: ‘Dit is echt een fantastisch project waarbij de creativiteit van de kinderen (en leerkracht) ontzettend geprikkeld wordt. Het project bevat opdrachten waarbij meerdere antwoorden goed zijn en er dus niet maar één goede oplossing is. De kinderen worden gestimuleerd om oplossingsgericht te denken en je ziet ze hiervan genieten.’
Mocht je na het lezen van deze tips nog niet voldoende inspiratie hebben, neem dan gerust een kijkje in de webwinkel waar nog meer lenteprojecten te vinden zijn!