Inspiratieblog: Geen schoolreisje? Dit kan wel!

Marleen Overweel Is leerkracht in groep 1-2 in Doorn en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Afgelopen jaar gingen veel schoolreisjes door corona niet door. Jammer, maar zijn er zijn genoeg alternatieven. Welke bijvoorbeeld? Dat lees je in deze blog!

Wordt melk gemaakt in de supermarkt of komt het uit een koe? En waar komen het vlees en de eieren vandaan? Niet alle kleuters weten waar eten echt vandaan komt. De (kinder)boerderij is dé plek om ze dat te laten ontdekken! Is er bij jullie geen kinderboerderij in de buurt? Dan is er misschien wel een gewone boerderij die het leuk vindt om jullie schoolklas te ontvangen. Extra leuk: breng een bezoekje aan de (kinder)boerderij in de periode dat jullie bezig zijn met een Kleuteruniversiteit project van Boer Boris.

Natuurschatten verzamelen
In het bos is van alles te ontdekken. Zet een speurtocht uit of ga op pad met een échte boswachter. Voordat jullie op pad gaan, kun je de kinderen allemaal een eierdoos laten versieren. Zo hebben ze hun eigen schatkist voor de schatten die ze in het bos vinden. Ook leuk voor in het bos: het pakket Insectenfeest van Kleuteruniversiteit staat vol leuke kriebelbeestjesspelletjes!

Kabouterpaden
Zet je puntmuts op, sla je knapzak over je schouder en zoeken maar! In Nederland zijn verschillende kabouterpaden te vinden. Zoek op internet bijvoorbeeld eens op ‘kabouterpad Staatsbosbeheer’. Kinderen gaan tijdens een boswandeling op zoek naar kaboutersporen, terwijl ze opdrachten uitvoeren. Leuk!

Feest op het schoolplein
Ga op reis naar jullie eigen… schoolplein! Met het geld dat je anders voor een schoolreisje zou gebruiken, kun je superleuke dingen doen. Tover je plein om tot een poppentheater, huur een springkussen of nodig een liedjesmaker of goochelaar uit om te komen optreden. Huur een foodtruck met poffertjes, pannenkoeken of een echte ijskar. Wat een feest!

Workshopdag
Regel een circusworkshop, met als afsluiting een voorstelling op het plein, maak er een bruisende workshopdag van vol proefjes, maak samen muziek of laat de kinderen met behulp van een green screen de hoofdrol spelen in hun eigen tekening. Er is altijd een workshop te vinden die past bij jouw groep!

Thema-uitjes
Om meer betrokkenheid bij een uitje te creëren, kun je ervoor kiezen om in plaats van op schoolreis te gaan, uitjes te koppelen aan de thema’s waar jullie mee bezig zijn. Ga bijvoorbeeld tijdens het thema ‘bakkerij’ naar de bakker en breng tijdens het thema ‘ridders’ een bezoek aan een kasteel. Kinderen leren veel van zulke uitjes en zullen het thema niet zo snel meer vergeten!

Je hoeft niet per se op pad te gaan om een thema leuk af te sluiten. Ook op school is er veel mogelijk.  Bijvoorbeeld een piratenfeest als afsluiting van het thema ‘piraten’ of een ridderfeest om het thema ‘ridders’ mee af te sluiten. Wist je dat Kleuteruniversiteit hiervoor ook mooie projecten heeft? Dit zijn een paar van mijn favorieten:

• Heksenfeest – Het is open dag op de Heksenschool. Iedereen is welkom. Er wordt getoverd, op bezemstelen gevlogen, er worden drankjes gedronken en op het einde, tijdens het maken van de heksensoep, gaat het helemaal mis! Dit pakket bevat materiaal voor het spelen van verschillende heksenspellen, een spannende speurtocht en inleidende brieven voor de kinderen, geschreven door heks Dreuzeltje.
  • Sprookjesfeest – Ga mee naar het sprookjesbos en vier een sprookjesfeest op school of thuis.
    Help de fee met het terugvinden van haar parels door bij allerlei sprookjes een gezellig spel te spelen. Dit pakket bevat een uitnodiging, een gezamenlijke start en afsluiting en veertien sprookjesspellen waarmee de kinderen op zoek gaan naar de parels van de fee.
  • Ridderfeest – Vier een feestje op school of thuis met stoere ridders en deftige jonkvrouwen. Ga op ontdekkingstocht door het kasteel en speel spannende spellen in elke kamer. Wanneer je goed oefent, word je tot ridder geslagen. Dit pakket bevat een uitnodiging, vijftien ridderspellen met bijlagen en een diploma voor een geslaagd ridderfeest.

Houd het klein
Tijdens mijn loopbaan als kleuterjuf heb ik al een hoop schoolreisjes meegemaakt. Dit was altijd een groot avontuur waar de meeste kinderen erg blij van werden, maar het gaf ook een hoop stress. Zo zijn de schoolreisjes vaak aan het begin van het schooljaar. Dit kan positief zijn voor de groepsvorming, maar na de zomervakantie heb je vaak een hoop net gestarte kleuters.  Deze moeten meestal nog flink wennen aan school en dan kan dit best een pittige dag zijn. Ook voor de ouders is deze stap vaak erg groot. Ik vond het dan ook altijd erg lastig dat ik maar een aantal ouders mee mocht nemen als begeleiders en er een aantal teleur moest stellen. Voor veel kleuters duurt zo’n dag lang: ik had er in de middag vaak veel op sleeptouw en op de terugweg waren er altijd wel een aantal die in slaap vielen in de bus. Voor deze jonge groep is een uitje zoals hierboven vaak al een groot succes. Het hoeft niet gelijk ver weg en groots te zijn. De kinderen beleven een gezellige dag, waar ze ook nog eens wat van leren en vooral van genieten.

Wat waar kiezen jullie voor dit schooljaar? Deel je ervaringen op de facebookpagina: Vrienden van Kleuteruniversiteit. Nieuwsgierig geworden naar wat ik allemaal doe in de klas? Volg mij dan op instagram:  @juf.mar.leen.