Inspiratieblog: Leerzame herfstspeurtocht

De herfst komt er weer aan! Dit is hét moment om met je kleuters de natuur in te gaan en te ontdekken wat daar allemaal te beleven valt. Omdat er in de herfst veel paddenstoelen te vinden zijn, zou je dit kunnen doen met een kabouterpad. Ester Klaver en Rosan van Gessel hebben beiden al vaker een kabouterpad georganiseerd en vertellen je hier graag meer over.

Wat is het kabouterpad?

Het kabouterpad is een speurtocht voor jonge kinderen. Je maakt een wandeling waarbij je op zoek gaat naar kabouters. Meestal zijn er onderweg opdrachten om uit te voeren of vragen om te beantwoorden. Op veel plaatsen zijn er bestaande kabouterpaden die je kunt volgen, maar het is ook leuk om er zelf een uit te zetten. Met de tips die in deze blog staan gaat dat zeker lukken!

Verhaallijn

Een kabouterpad is bij uitstek geschikt voor kinderen uit groep 1/2/3. Als je met oudere kinderen een pad wilt lopen kun je uiteraard de opdrachten aanpassen.

Tijdens het kabouterpad is het leuk om een verhaallijn aan te houden. Zo heeft Rosan ooit een kabouterpad georganiseerd waarbij kabouter Frummel zijn muts verloren was. Door allerlei opdrachten in het bos te doen, vonden we uiteindelijk zijn muts weer terug. De kinderen waren ontzettend enthousiast en hadden het weken na het kabouterpad nog steeds over kabouter Frummel en de verloren kaboutermuts.

Bij Ester in de klas was Wouter kabouter op bezoek geweest en in de klas zijn minikaboutermuts verloren. De kinderen gingen op pad om de verloren muts uiteindelijk weer terug te bezorgen bij de paddenstoel van Wouter.

Opdrachten

Tijdens de speurtocht gaan jullie op zoek naar kabouters. Dit kun je vormgeven door speelgoedkabouters te verstoppen langs de route of door afbeeldingen van kabouters op te hangen op de plaatsen waar een opdracht moet worden uitgevoerd. Voorafgaand aan de wandeling kun je een brief in de klas laten vinden waarin de reden staat dat je op zoek gaat naar kabouters in het bos.

Tijdens het kabouterpad worden verschillende opdrachten uitgevoerd en vragen gesteld. We zetten een aantal leuke ideeën voor je op een rij:

• Laat de kinderen op de grond kijken en een blad oprapen. Kunnen ze ook zien van welke boom dit blad is af gevallen? Ook leuk: probeer het blad op te rapen met een rietje door eraan te zuigen.
  • Laat de kinderen bomen meten door hun armen eromheen te slaan. Misschien is er wel een boom die zo dik is dat er meerdere kinderen voor nodig zijn! Kun je de dikste boom in het bos vinden?
  • Neem een pak natuurklei mee tijdens de wandeling. Laat de kinderen een stukje op een boom plakken en er een boswezen op maken met spulletjes uit het bos.
  • Laat de kinderen een tak zoeken op de grond. Kunnen ze deze op hun hoofd balanceren? Misschien kunnen ze er zelfs een stukje mee lopen.
  • Zorg dat je spiegeltjes bij je hebt, zodat de kinderen de paddenstoelen ook van de onderkant kunnen bekijken.
  • Laat alle kinderen twee takken zoeken; een korte en een lange. Wie heeft de kortste tak? En wie de langste?
  • Laat de kinderen een boomstronk omrollen. Welke diertjes kunnen ze hier allemaal vinden? Loeppotjes of vergrootglazen zijn natuurlijk onmisbaar bij deze opdracht

Bosbingo

Bij Ester op school is de bosbingo al een paar jaar een dikke hit! Je geeft ieder kind een eierdoos met daarop 6 of 10 voorwerpen die ze moeten zoeken. De kinderen gingen er zelfs thuis opnieuw mee aan de slag tijdens een wandeling met hun eigen familie. Om je alvast op weg te helpen, kun je deze toffe download gebruiken. De kinderen kunnen zelf een aantal afbeeldingen kiezen om op hun eierdozen te plakken. Wie heeft aan het einde van de wandeling zijn of haar eierdoos vol?

Ben je enthousiast geworden en wil je zelf ook aan de slag? Dit zijn praktische tips voor het organiseren van een eigen kabouterpad:

• Loop van tevoren een keer de route die je met de kinderen wilt afleggen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kun je kijken waar welke opdracht passend is. Ga af en toe ook eens op je knieën zitten om te ervaren wat kleuters zien.
  • Een kabouterpad hoef niet per se in het bos te zijn. Het kan ook een wandeling door een park of door de wijk zijn. Ook daar valt genoeg te ontdekken!
  • Zorg ervoor dat je genoeg begeleiders meeneemt op pad, zodat de kinderen geholpen kunnen worden met de opdrachten als dat nodig is. Als je een grote groep hebt, kun je de klas ook in groepjes langs de opdrachten laten gaan.
  • Het is natuurlijk ook leuk om oudere kinderen in te schakelen om de jonge kinderen te helpen/begeleiden. Zo kun je bijvoorbeeld groepen aan elkaar koppelen. Bij Rosan op school doen ze dit al een aantal jaar met succes. Kinderen van groep 8 worden aan kinderen van groep 1/2 gekoppeld en in kleine groepjes lopen zij de uitgezette route.
  • Vraag de begeleider/ouder die achteraan loopt de kaartjes en opdrachten weer te verwijderen. Bewaar deze voor een volgende keer. Wanneer je ze lamineert kun je er jaren mee doen.
  • Laat de kinderen een tas meenemen om hun vondsten in te bewaren.
  • Zorg dat er ook tijd is voor de kinderen om vrij te spelen in het bos.
  • Om het extra leuk te maken kun je voor iedere leerling een kaboutermuts regelen. Ester maakte ooit 30 mutsen van vilt die ze ieder jaar opnieuw gebruikt voor het kabouterpad. De kinderen kunnen ze ook zelf maken van papier en ze zijn ook kant-en-klaar te koop. Of misschien is er een handige ouder of een ander familielid dat kan helpen.

Ga jij dit jaar een kabouterpad organiseren of heb je andere leuke ideeën? Deel deze dan op onze Facebook-pagina Vrienden van Kleuteruniversiteit