Kleuteruniversiteit spel: Laden en lossen

Het is gezellig om een spel te spelen, je bent samen met iets bezig en ondertussen werk je onbewust aan doelen. Kleuteruniversiteit heeft een aantal nieuwe spellen, en Laden en Lossen is daar een van. In deze blog lees je hoe dit spel werkt, wat de ervaringen zijn van de Kleuteruniversiteit ambassadeurs en brengen we jullie op ideeën met een aantal variaties op het basisspel.

Beschrijving van het spel

Laden en Lossen is een spel waar je aan de slag gaat met rekendoelen. De kinderen moeten hun vrachtwagen vol laden met de ‘vracht’ houten staafjes. Dit moet zo handig mogelijk, want het is de bedoeling dat er zo min mogelijk lege plekken overblijven. Naast executieve functies zoals het probleemoplossend vermogen dat je traint met het spelen van het spel, oefen je het ruimtelijk inzicht, de trappen van vergelijking en een aantal rekenbegrippen zoals meer, minder, vol en leeg, lang en kort.

In de doos zitten 6 vrachtwagens, ieder kind krijgt een vrachtwagen. Er zitten er 160 houten staafjes in de doos, dit is de vracht. En twee hulpkaarten. De hulpkaarten zijn een handig hulpmiddel om de hoeveelheden inzichtelijk te krijgen en om te vergelijken.

Verder zitten er 96 opdrachtkaarten in de doos. Er zijn 4 soorten opdrachten, waardoor er volop mogelijkheden zijn om te differentiëren. Het spel is speelbaar voor een kind van 4, maar voor een kind uit groep 3 ook zeker nog uitdagend.

Zo zitten er kaarten in het spel waarop de staafjes staan die je moet pakken. Voor de jongste zijn deze kaarten heel fijn. Ze hoeven niet te vergelijken om het juiste aantal te pakken, maar ze zoeken de staafjes die op het kaartje staan en geven deze een plekje in hun vrachtwagen:

Deze jongen pakt een kaart met daarop een wit, rood en blauw staafje, daarna legt hij deze in zijn vrachtwagen

Ook zijn er kaarten waar de staven in combinatie met een cijfer worden afgebeeld. Bij deze kaarten kunnen de kinderen de keuze maken om deze hoeveelheid te pakken, bijvoorbeeld 2x een blauw staafje. Of ze maken dezelfde hoeveelheid, maar dan in een combinatie van andere staafjes. Het blauwe staafje staat voor de hoeveelheid 9, 2x een blauw staafje is in totaal 18. Dit kinderen kunnen dan ook een blokje van 10 en 8 pakken. Het is mooi om te zien hoe sterke rekenaars hiermee om gaan. Zij zullen eerst een rij in hun vrachtwagen vullen en zo mooie splitsingen maken.

Dit is zo’n kaart met een staafje en een cijfer. Het kind mag hier 2 oranje staven pakken, of een combinatie met dezelfde hoeveelheid

Er zijn ook kaarten met eenheden en een cijfer. Deze kaarten dagen de kinderen uit om zelf staven te zoeken bij een hoeveelheid, omdat er vaak niet genoeg staafjes van 1 in het spel aanwezig zijn.

Dit is mooi te zien op deze foto. Hier pakt het kind een kaart met 13 eenheden. Er zijn onvoldoende staafjes van 1 aanwezig. Daarom pakt het kind een staafje van 10 en eentje van 3.

En als laatste zijn er kaarten met daarop een som. Sterke rekenaars rekenen deze som uit en pakken hier verschillende staafjes bij. Bijv. 6+8= 14, ze pakken dan een staafje van 10 en van 4.
De minder sterke rekenaars kunnen met deze kaarten ook uit de voeten door bij de som 6+8 een staafje van 6 en een staafje van 8 te pakken.

Hier heeft het kind een kaart gepakt met een som. Ze mogen zelf bedenken in welke combinatie ze de hoeveelheid gaan pakken. Ik leg vaak verschillende mogelijkheden samen met de kinderen onder elkaar. Zo kunnen ze meten en vergelijken en uiteindelijk kiezen wat het beste in hun vrachtwagen past.

Het spel kan op verschillende manieren eindigen. Zo kun je ervoor kiezen om een timer te gebruiken. Als de timer afgelopen is, kijken de kinderen wie de minste lege plekken over heeft in zijn of haar vrachtwagen, dat is de winnaar! Je kunt ook afspreken dat je een aantal rondes speelt. Na afloop tel je weer wie de minste lege plekken heeft.
Het is aan te raden om door te spelen totdat er een kind een kaart pakt die niet meer past. Dan stopt het spel en is het kind met de minste lege plekken de winnaar.

Spelvariaties

Het spel biedt volop mogelijkheden om zelf te experimenteren en variëren met de spelregels. Zo kun je het bijvoorbeeld ook spelen met open kaarten. Leg in het midden van de tafel een aantal open kaarten neer. Het kind kiest dan de kaart wat voor hem het beste is en legt deze combinatie in zijn vrachtwagen. Daarna wordt er een nieuwe kaart open gelegd, om de open kaarten op tafel weer aan te vullen.

Laden en Lossen is ook mooi materiaal om gewoon vrij mee te spelen. Laat de kinderen zelf de vrachtwagen vullen. Ze zijn dan aan het puzzelen, passen en meten.

De staven zijn ook goed in te zetten bij andere activiteiten. Leg ze maar eens neer, van groot naar klein. Of sorteer ze op kleur. Hoeveel gele staven passen er in een oranje staaf?

Ervaringen

Marleen: “De afgelopen periode hebben wij in de klas het spel al mogen spelen en we zijn meer dan enthousiast. De kinderen vinden het een heel leuk spel en vragen geregeld wanneer we het weer gaan doen. In het begin zat ik erbij, maar nu ze het spel een aantal keer gespeeld hebben kunnen ze hier ook zelfstandig mee aan de slag. Het materiaal is mooi en voelt stevig. Het is een ontzettend leuke manier om spelenderwijs aan je rekendoelen te werken.”

Leuke quotes

‘Juf, een blokje van 8 en 2 is samen 10!’

Andere leerling: ‘ja, dat zie ik hier ook!’

Ben je enthousiast geworden over dit spel? Het spel is verkrijgbaar bij Heutink . Wil je meer weten over het spel of jouw ervaringen delen? Bezoek onze facebookpagina Vrienden van Kleuteruniversiteit.