Tips voor afstandsonderwijs

In deze onzekere tijden gebeurt het vaker dan ons lief is. De groep zit thuis en jij als leerkracht probeert ze op afstand bij te staan. In deze blog vertelt Meriël, ambassadeur van Kleuteruniversiteit, hoe zij dit heeft aangepakt.

We stonden voor een grote uitdaging: thuisonderwijs voor alle kinderen. Die uitdaging was vooral bij kleuters aanwezig omdat het onderwijs zoals wij dat in de klas bieden online onmogelijk is. Daarom was ik zoekende. Want hoe bied je onderwijs, zonder onze onderwijsvisie op kleuters uit het oog te verliezen? Voor mij was het al snel duidelijk dat ik niet zou gaan werken met werkboekjes of werkbladen, deze manier van werken past niet bij kleuters. Ik wilde zoveel mogelijk spelenderwijs en thematisch onderwijs bieden.

Thematisch

Ik heb ervoor gekozen om thematisch te werken. Zo heb ik in januari 2021 gewerkt rondom het thema winter, waarbij we gebruik hebben gemaakt van verschillende boeken en de bijbehorende projecten van Kleuteruniversiteit.

Wij zijn gestart met het boek ‘Kikker in de kou’. Hier heb ik vervolgens verschillende opdrachten bij bedacht die thuis uitvoerbaar zijn. De kinderen hebben een schema ontvangen waarop iedere dag twee à drie opdrachten staan aangegeven. Bij deze opdrachten heb ik een video gemaakt waarin ik de opdracht heb geïntroduceerd en heb uitgelegd wat de bedoeling van de opdracht is. Een voorbeeld is: Kikker heeft het koud in de sneeuw. Kunnen jullie iets bedenken waardoor Kikker het weer warm kan krijgen? De kinderen gingen hier thuis mee aan de slag.

Later hebben we de overstap gemaakt naar vogels in de winter. Hierbij heb ik het gelijknamige Kleuteruniversiteit project gebruikt bij het boek ‘Coco kan het!’.  De opdrachten die de kinderen gekregen varieerde van een nest bouwen voor Coco tot het spotten van vogels buiten in de tuin.

Opdrachten

Bij het kiezen van de opdrachten heb ik goed gekeken naar geschikte opdrachten voor thuis. Ik heb hierbij gelet op de afwisseling. Zo bied ik niet alleen knutselactiviteiten aan, maar ook rekenen, taal en spelopdrachten. Ik heb meerdere keren een proefje aangeboden. Zo hebben de kinderen onderzoeken met ijs gedaan. Ze hebben een ballon gevuld met water en deze in de vriezer gelegd. Daarna hebben zij gekeken wat er gebeurt als de bevroren ballon in koud water gaat en wat er gebeurt als je deze in warm water doet. Dit hebben ze ook gedaan met ijsklontjes. Bij de proefjes stond vooral het voorspellen centraal. Wat denk je dat er gaat gebeuren? Een ander voorbeeld is het proefje waarbij de kinderen de opdracht kregen een ei goed in te pakken, zodat het van een hoogte kan vallen zonder te breken. Dit was naar aanleiding van een filmpje waarin Coco per ongeluk een ei uit het nest gooide. De proefjes werden met veel enthousiasme ontvangen en vaak met het hele gezin uitgevoerd. Hier heb ik denk ik de meeste reacties op ontvangen.

Delen met elkaar

Ik vroeg de ouders om foto’s van de opdrachten met mij te delen. Hiervoor hebben wij het digitale platform padlet.com gebruikt. Op dit platform kun je een online prikbord aanmaken waarop berichten en foto’s kunnen worden geplaatst. Het leuke hiervan is dat kinderen ook de berichten van elkaar kunnen bekijken en op elkaar kunnen reageren.

Online momenten met de klas

Naast deze opdrachten en video’s heb ik ook online momenten met de groep georganiseerd. Ik heb dit altijd vrijblijvend gehouden. Tijdens deze momenten konden we met elkaar bijkletsen en deed ik een spel samen met de kinderen.

Ik pakte bijvoorbeeld vijf kopjes en zette deze in beeld. Daaronder verstopte ik een sneeuwvlok (een watje) en liet de kinderen raden onder welk kopje hij zat. Hiermee hadden we vooral veel plezier en oefenden de rangtelwoorden. Regelmatig kreeg ik daarna foto’s van kinderen die het spel ook thuis gingen spelen.
Een ander voorbeeld van een spel dat we online samen hebben gespeeld is het spel Bingo. Dit was bij mijn groep het meest favoriete spel. We speelden dit zeker één keer in de week. Ik gaf de kinderen de opdracht om zelf een bingokaart te tekenen. Ik zat met een bingomolen voor de computer en zo speelden we met elkaar bingo. De betrokkenheid was enorm!

Ben je op zoek naar meer ideeën voor opdrachten tijdens een online bijeenkomst met de klas? Bekijk dan deze blog die vol staat met ideeën!

Differentiatie

Voor mijn sterke leerlingen zorgde ik voor een extra uitdagend aanbod aan de hand van het plusproject de ijsbeer. In deze blog beschrijf ik hoe ik dit heb aangepakt.

Contact met de kinderen

Tijdens de periode van het thuisonderwijs vond ik het belangrijk om contact te houden met de kinderen. Dit deed ik door de kinderen te bellen en door nieuwe werkpakketten langs te brengen.  Bij de kinderen aan de deur was er tijd voor een praatje. Dat waren zeer waardevolle momenten.

Mocht je nog vragen hebben over mijn werkwijze voor het thuisonderwijs, stel deze dan gerust in de Facebookgroep Vrienden van kleuteruniversiteit, daar zal ik de vragen beantwoorden. Ook kun je mij volgen op Instagram. Ik wens iedereen veel succes bij het organiseren van het thuisonderwijs!