Tips voor een goede samenwerking als duo

In het onderwijs komt het met grote regelmaat voor dat een baan gedeeld wordt en twee leerkrachten een duo vormen. Je deelt als leerkrachten dan de verantwoordelijkheid. De kinderen krijgen dus te maken met twee verschillende leerkrachten. Je mag niet altijd zelf je duo-collega uitkiezen. Hoe word je een topduo en hoe verloopt de samenwerking fijn? Kleuteruniversiteit-ambassadeurs Sigrid en Kim hebben beiden ervaring met het werken als duo in het basisonderwijs en Sigrid op dit moment ook in het peuteronderwijs. Zij delen graag hun ervaringen en tips, zodat het werken als duo een succes wordt.

Soms is het een vrije keuze en soms is het de keuze van de school; je deelt de groep met een andere collega. Het vergt wel wat voorbereiding en organisatie om dit goed neer te zetten. Hoe kun je dit nu zo goed mogelijk aanpakken zodat het voor beide leerkrachten een fijn schooljaar wordt? We geven je elf tips!

Tip 1: Ga voor de samenwerking of het nieuwe schooljaar begint met elkaar om de tafel zitten. Maak kennis met elkaar en dan vooral op het gebied van onderwijs. Wat vind je het belangrijkst? (Denk hierbij aan eventuele persoonlijke leerdoelen.) School heeft uiteraard een visie. Echter is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van elkaars onderwijsvisie.

Tip 2: Bespreek elkaars sterke kanten en maak daar vooral gebruik van! Is de ene leerkracht heel handig in het maken van bordtekeningen, spreek dan af dat dat zijn of haar taak is. Benut elkaars talenten en doe zoveel mogelijk wat bij je past.

Tip 3: Maak een duidelijke taakverdeling, spreek dit duidelijk met elkaar af en noteer dit.
(Wie doet wat wanneer?) Denk hierbij aan de zorg, voorbereiding, evaluatie, kopiëren, lamineren, oudergesprekken, begeleiding stagiaires en de voorbereiding van nieuwe thema’s.
Kim: ”Wij hebben afgesproken dat we de themavoorbereiding samen doen, ook al is het niet een werkdag van een van de leerkrachten. Het duurt maximaal een half uur om alles op papier te zetten, maar dit zorgt er wel voor dat we samen een nieuw thema voorbereiden. Dankzij Teams hoeft je er niet eens voor naar school.”

Tip 4: Spreek ook duidelijk af met je collega’s/IB/MT/directeur dat alle communicatie aangaande jullie groep naar jullie beiden verstuurd wordt. Zo krijgen jullie beiden op hetzelfde tijdstip dezelfde informatie.

Tip 5: Plan momenten in waarop je in gesprek gaat met elkaar. Hoe verloopt de samenwerking? Houden we ons aan de gemaakte afspraken bij de taakverdeling? Welke zaken lopen heel goed en zijn we tevreden over? Wat loopt niet zo lekker en hoe kun je dit samen verbeteren? Wees hierin flexibel! Wat voor jou werkt hoeft niet voor je duo te werken.

Tip 6: Iedere leerkracht geeft een beetje kleur aan zijn of haar lesgeven, maar natuurlijk is het handig dat regels en routines in de groep hetzelfde zijn. Zorg dus dat je dit goed met elkaar afspreekt en maak de regels en routines ook zichtbaar voor de kinderen.

Tip 7: Zorg dat ouders ook duidelijk op de hoogte zijn van dat er twee leerkrachten werken op de groep. Communiceer helder en duidelijk wanneer de ene leerkracht en wanneer de andere leerkracht werkzaam is. Maak duidelijk dat het aanspreekpunt de werkende leerkracht op die dag is, maar dat alle informatie normaal gesproken wel gedeeld wordt. Onderteken brieven en berichten in een app ook altijd met beide namen. Dit schept duidelijkheid.

Tip 8: Deel je successen en houd elkaar goed op de hoogte, ook al is het niet je werkdag. Sigrid: “Als op een vrijdag een leerling vertelde dat hij/zij zaterdag moest afzwemmen, maakte ik bij maandag even een korte notitie voor mijn duo-collega, zodat er op maandag naar gevraagd kon worden. Natuurlijk is dit wat extra werk, maar het wordt zo gewaardeerd door de kinderen.”

Tip 9: Het kan natuurlijk voorkomen dat er inhoudelijke verschillen zijn, dat is echter niet erg! Blijf hierover in gesprek met elkaar (eventueel met je MT/directeur) en respecteer elkaar! Misschien heeft je duo-partner wel een hele andere persoonlijkheid dan jijzelf. Echter staat er één belang voorop: samen zo goed mogelijk onderwijs bieden aan jullie groep!

Tip 10: Zorg steeds voor een fijne en soepele overgang. Spreek af dat je op de laatste werkdag alles zo klaarzet, dat je duo meteen kan beginnen; de dagritmekaarten hangen goed, de papieren handdoeken zijn bijgevuld en het logboek is goed ingevuld. Spreek af dat jij dat voor je duo doet en jouw duo voor jou. Een kleine moeite, maar het zorgt voor een fijne start in de klas.

Tip 11: Houd het ook een beetje luchtig. Natuurlijk is een goede duo-collega heel erg belangrijk, maar het is geen partner voor het leven. Relativeer en zorg dat het onderwijs bieden op de eerste plek staat.

Doe dus je uiterste best om een goed duo te vormen, maar laat soms ook los en relativeer. Aarzel niet om hulp te vragen, wanneer het geven van goed onderwijs in het gedrang komt. Wij hopen dat jullie met deze tips aan de slag kunnen en er ‘samen’ als duo een mooi onderwijsjaar van maken.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de Facebook-groep Vrienden van Kleuteruniversiteit. Ook kun je Sigrid en Kim volgen op Instagram. Zet hem op samen!

Sigrid met haar duo.