Zo stimuleer je thuis de fijne motoriek

Het is kerstvakantie! Wist je dat jouw kind thuis gewoon doorgaat met dingen leren en oefenen? De fijne motoriek bijvoorbeeld! Manon Budding en Suus Oversier werken beiden al jaren in het (speciaal) basisonderwijs en zijn ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Zij geven tips voor thuis waarmee jonge kinderen ook tijdens de kerstvakantie spelend en actief bezig zijn met de fijne motoriek.

Fijne motoriek, wat is dat?
Fijne motoriek zijn de vaardigheden die we met onze handen moeten uitvoeren om voorwerpen of objecten vast te pakken en deze te manipuleren. Het gaat hierbij om kleine bewegingen met je handen of vingers. De meeste vaardigheden leren de kinderen vanzelf en ontwikkelen ze door bijvoorbeeld te kleuren of te bouwen. Ook in de klas wordt er op verschillende manieren veel aandacht besteed aan de fijne motoriek. De activiteiten die de kinderen doen zijn belangrijk en nodig ter voorbereiding om te kunnen schrijven, maar ook om bijvoorbeeld veters te kunnen strikken of zelf een jas dicht te doen. Hieronder een aantal tips om thuis de fijne motoriek te stimuleren.

• Spelen met klei: Kleien is niet alleen heel leuk, het is ook erg goed voor de fijne motoriek. Door te spelen met klei, traint het kind zijn hand- en vingerspieren. Bolletjes draaien, slangen rollen of een leuk poppetje maken; laat de creativiteit de vrije loop. Lees voor meer inspiratie de blog tips voor thuis: spelen met klei,
  • Slingers maken: Wie kent hem niet; de ringenslinger. Laat je kind van verschillende kleuren papier lange stroken knippen. Van de eerste strook maakt hij/zij een ring. Volgende steekt hij/zij de stroken steeds eerst door de vorige ring voordat hij/zij deze vastplakt. Is je kind op zoek naar meer uitdaging? Laat hem/haar dan eens een slinger van muizentrappetjes maken of laat hem/haar zelf driehoeken knippen en deze versieren met verschillende materialen.
  • Veters strikken: Ga aan de slag met veters strikken. Veters strikken is een motorisch uitdagende activiteit en vraagt veel oefening. Een leuke activiteit voor in de vakantie dus!

Tip: koop verschillende kleuren veters en knip deze door in het midden. Knoop vervolgens de verschillende veters weer aan elkaar en rijg deze door de schoen. Doordat de twee uiteinden van de veters nu een andere kleur hebben, is de handeling beter te volgen en na te doen.

• Wasknijpers: Laat je kind helpen met het ophangen van de was. Door het openen van een wasknijper traint het kind de vingerspieren en oefent het de pincetgreep. Er zijn natuurlijk nog veel meer leuke activiteiten met wasknijpers. Bijvoorbeeld: gebruik een wasknijper om alle voorwerpen van de ene bak naar de andere bak te brengen of probeer zoveel mogelijk wasknijpers vast te knijpen aan een knuffel.
  • Kralen: Het rijgen van kralen is goed voor de fijne motoriek én de oog-handcoördinatie. Daarnaast moet een kind met beide handen samenwerken. Je kunt beginnen met grote kralen en een dik koord of veter en dit steeds moeilijker maken door kleine kralen te rijgen. Je kunt natuurlijk ook aan de slag gaan met een figuur leggen van  strijkkralen. Hiervan zijn er grote en kleine kralen.
  • Domino: Laat je kind dominostenen in een lange rij achter elkaar zetten of er een figuur van op de grond maken. Het kind moet proberen deze niet om te stoten tijdens het bouwen. Is de rij of het figuur klaar? Dan is het tijd om de eerste steen een tik te geven, zodat alle stenen omvallen en er een kettingreactie ontstaat.
  • Knutselen – Scheuren: Laat je kind een wit papier in heel veel kleine stukjes scheuren. Het scheuren van het papier is goed voor de fijne motoriek. Je kind traint hierbij de kleine spieren in de hand die hij/zij nodig heeft om onder andere te kunnen schrijven. De gescheurde papiertjes kan je kind op een gekleurd papier met daarop een getekende sneeuwpop laten plakken. Scheuren om het scheuren is ook al een leuke opdracht. Pak bijvoorbeeld wat reclamefolders en laat je kind hier alles uitscheuren wat hij/zij graag zou willen hebben of koppel er een andere opdracht aan.
  • Koekjes bakken: Maak samen koekjesdeeg. Hierbij oefent je kind veel meer dan alleen de fijne motoriek. Het kneden van het deeg vraagt kracht vanuit de handen. Maak van het deeg kleine balletjes en druk deze plat voor mooie ronde koekjes. Het rollen is een goede activiteit om de fijne motoriek te oefenen.

• Bouwen met LEGO: Ook tijdens het bouwen met LEGO trainen de kinderen hun fijne motoriek. Het is best een gepriegel om de blokjes op elkaar te drukken, zeker als het kind hiervoor met DUPLO speelde. Dus ga lekker aan de slag met bouwen deze vakantie!
  • Tekenen met verschillende materialen: Verzamel allemaal verschillende tekenmaterialen zoals verf, wasco, stiften en kleurpotloden en maak met al deze materialen een mooie wintertekening. Heb je thuis nog stickers? Plak er dan nog mooie stickers bij. Het losmaken van stickers is een hele goede motoriekoefening.
  • Scheerschuim of zand: Spuit een flinke klodder scheerschuim op de tafel en laat je kind dit met zijn/haar handen lekker uitwrijven over een gedeelte van de tafel. Laat hem/haar er vervolgens met de vingers een mooie tekening in maken of oefen het schrijven van zijn/haar naam. Raakt het scheerschuim op, dan spuit je er gewoon weer nieuwe bij.

Hopelijk hebben we jullie met deze tips genoeg inspiratie gegeven om tijdens de vakantie even wat extra aandacht te geven aan de fijne motoriek.

Bij Kleuteruniversiteit geloven we dat spelen wijzer maakt en we helpen je graag om leerzame activiteiten voor je kind te bedenken. Ga je ermee aan de slag? We zouden het superleuk vinden als je ons een foto of filmpje stuurt. Wil je meer blogs lezen over spelen en leren? Bekijk dan onze tips voor thuis-pagina. Heb je vragen? Mail ons gerust. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Instagram.