11 x Ontdek de herfst

De dagen worden steeds korter, de bladeren vallen uit de boom en de natuur kleurt vol met schitterende kleuren. Het duurt niet lang meer of de herfst staat weer voor de deur. Kleuteruniversiteit heeft een ruim aanbod voor projecten te gebruiken in de herfst, klassiekers maar ook veel nieuwe projecten! Met deze blog helpen je graag bij je keuze.

1. Op zoek naar de herfst

De kinderen uit de klas van meester Sander krijgen een bijzondere opdracht.
Ze moeten de herfst mee naar de klas nemen. Maar hoe doe je dat?

Ga mee op pad met Fien en Ramses en ontdek hoe het komt dat bomen hun bladeren verliezen en hoe paddenstoelen kunnen groeien. Dit prachtig vormgegeven herfstproject voor minimaal drie weken zit boordevol activiteiten op het gebied van taal en rekenen, maar ook Engels, spel & beweging, wereldoriëntatie, techniek en 21st century skills komen aan bod. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Op zoek naar de herfst‘ van Sanne Ramakers en Merel de Vink.

Bij dit onwijs gave boek is ook een plusproject geschreven, dus ook groep 3 kan met dit thema aan de slag.

2. Wat als de wind komt?

Olivier maakt zich zorgen over ALLES. Over sokken die niet bij elkaar passen, over té knapperige koekjes en over kwaadaardige eekhoorns. Maar Oliviers grootste zorg is toch echt: de WIND!

Ga mee op avontuur met Olivier en zijn vriendin Madelief. In dit zeer goed gevulde herfstproject met veel bijlagen leer je alles over Olivier’s grootste angst: de wind. Ook ontdek je meer over de gevoelens van jezelf en die van de mensen om je heen. Soms moet je nou eenmaal wat risico nemen om mooie dingen te laten gebeuren. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Wat als de wind komt?‘ van Pamela Butchart. Met de activiteiten in dit project kun je zeker vier weken vooruit. Naast taal- en rekenactiviteiten bevat dit project activiteiten op het gebied van wereldoriëntatie, natuur & techniek, Engels, spel & beweging en 21st century skills.

3. De blaadjesdief

Eekhoorn is boos! Er zijn een paar blaadjes van zijn mooie boom verdwenen. Ze zijn vast gestolen! En dat betekent dat er een blaadjesdief rondloopt!

Het prentenboek ‘De Blaadjesdief’ van Alice Hemming en Nicola Slater is een grappig verhaal over een eekhoorn die verbaasd is over de wisseling van de seizoenen. Dit project bij dat prentenboek bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel- en beweging, Engels, natuur en techniek, mindfulness en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je vier weken aan de slag.

4. Actiebladen herfst

Dit goed gevulde pakket van maar liefst 186 pagina’s bevat 12 sets actiebladen in herfstsfeer, waarbij kinderen handelend bezig zijn en actief aan de slag gaan met activiteiten rondom tekenen, schrijven, rekenen, meten, onderzoeken, experimenteren, speuren, wegen, letters, plaatsbepaling, koken en bewegen.

Jonge kinderen moeten ervaren om te kunnen begrijpen. Grijpen = begrijpen. Actief bezig zijn dus. Met deze actiebladen is het kind continu aan het ontdekken. Tijdens het ontdekken gebruikt het kind alle zintuigen. Dat zorgt voor een beter en breder begrip.

Linda vertelt over de actiebladen: “Wat een geweldig actiebladenpakket is dit! De kinderen leren er zoveel van, zonder dat ze door hebben dat ze aan het leren zijn, geweldig toch! Met een korte uitleg zijn ze al snel overal in te zetten. Je kunt met echte materialen werken door er bijv takken bij te zoeken, maar je kunt ook de bijlagen gebruiken. Er zitten veel differentiatiemogelijkheden in, dus voor alle kinderen is er wel iets dat ze kunnen doen op hun niveau. Je kan allerlei dingen onderzoeken met behulp van een leuk onderzoeksblad, denk aan een blad en appels. Er zit een recept in voor appelmoes en nog veel meer. Ik vind deze bladen zo waardevol! Heb er inmiddels al meer van in de klas ingezet en de kinderen zijn er superenthousiast over, echt een aanrader!”

5. Wat nu, Olivier?

08/10/2021 LET OP! Het bij dit project benodigde boek ‘Wat nu, Olivier?’ is niet meer in druk en daardoor niet verkrijgbaar bij boekhandels. Mogelijk is het nog wel beschikbaar bij je lokale bibliotheek. Je hebt het boek nodig voor de uitvoering van het project.

Olivier is de weg kwijt. Wat nu, Olivier?

Dit project is geschreven bij het prentenboek ‘Wat nu, Olivier?‘ van Phyllis Root en Christopher Denise. Samen met beer Olivier, die in de klas verblijft, leren de kinderen alles over de herfst. Zal het hem lukken de weg naar huis te vinden?

6. Twee vechtende eekhoorntjes

Twee eekhoorntjes willen allebei dezelfde dennenappel hebben voor hun wintervoorraad. Het is de laatste die er in het woud te vinden is. Uh-oh, dat wordt ruzie!

Vier de Kinderboekenweek met de twee eekhoorntjes. Dit project over vriendschap en de herfst is ideaal voor deze periode. Het bevat taal- en rekenactiviteiten, sociaal-emotionele activiteiten, een les spel en beweging, Engels, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Twee vechtende eekhoorntjes’ van Rachel Bright en Jim Field.

Bij dit project is ook een KET-project ontwikkeld. Dit KET-project bevat woordenschatactiviteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben en sluit aan bij het reguliere project.

7. Grote vos en kleine vos

Grote Vos en Kleine Vos zoeken een hol om te wonen. Willen de kinderen helpen?

De komst van de vossen in de klas zorgt voor leerzame activiteiten over de vos, het bos en de herfst. Kleine Vos is steeds de aanleiding voor onderzoek, waarbij de nieuwsgierigheid van de kinderen wordt gewekt. Jeroen Schipper schreef een lied speciaal voor dit project.

Voor dit project maak je gebruik van een knuffel van een kleine en grote vos. De vossen zijn bijvoorbeeld te koop bij Ikea, al gaan ze wel uit het assortiment.

Ellen vertelt: “Er is ruimte genoeg om meer van de herfst te integreren. Eerst is kleine vos in de klas; hoe is hij hier gekomen? Wat doet hij hier? Een dag later komt ook grote vos met de vraag of ze een tijdje mogen blijven omdat hun hol is ingestort. Iedere dag volgt er een probleem, vraag of aanleiding voor een activiteit. De betrokkenheid was groot; de kinderen wilden heel graag voor de 2 lieve, zachte vossen zorgen. Er werd een hol gemaakt van herfstschatten, afkomstig uit de schooltuin. Eerst werd uitgezocht, in wat voor een hol een vos het liefst woont.
De vossen werden bij de dagelijkse lessen betrokken. Dat regelden de kinderen zelf. Ze gingen mee naar het speellokaal of kregen een mooie plaats op de fiets tijdens het buitenspelen. Er werd ‘speeleten’ gemaakt in de kleihoek en over ze getekend”. 

8. Engels met kleuters – Thema herfst

Ga aan de slag met Engels voor kleuters voor de hele groep. Dit pakket bevat korte dagelijkse en speelse activiteiten voor vier weken rond het thema herfst.

Naast het project in PDF formaat, bevat deze download ook de Nederlandse en Engelse versie van het herfstliedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat.

9. Bang mannetje

Ga je mee naar het Wilde Woeste Woud? Beleef allemaal avonturen aan de hand van het boek Bang Mannetje. Ga op patronenjacht, beleef drakenavontuur, leer van alles over de spin, ga op visite bij de heks en maak uiteindelijk kennis met de Toverboom.

Een prachtig vakoverstijgend project van 25 activiteiten met veel aandacht voor spel, natuur en techniek en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

10. Muziek en beweging in de herfst

Zingen over dansende blaadjes, regen en windmuziek maken, bewegen als een blaadje in de storm, muziek maken met noten en andere herfstspulletjes …

Dit muzikale pakket bevat een lessenserie van vier lessen met muziek en bewegingsactiviteiten bij het boek ‘Noten’ van Paula Gerritsen. Inbegrepen in de download zijn drie originele liedjes van Liesbeth van den Berg-Hermsen in MP3 formaat.

Monique vertelt: “Hele leuke aanvulling op het project Noten maar ook zeker los te gebruiken bij het thema Herfst/bos. Plok, plok, plok noten op je….. was natuurlijk favoriet!”. 

11. Spellenpakket herfst

Herfst! Pluk de appels! Vang een mug! Pak de paddenstoelen! Vlug …
Appels, eekhoorns, uilen, spinnen, doe maar mee! Je gaat vast winnen.

Een prachtig origineel herfstpakket met 9 spellen om spelenderwijs te oefenen met tellen, begrippen, visueel geheugen, motoriek, kleur- en vormherkenning en letters.

Eline vertelt: “‘’Juf, heb je die leuke spelletjes weer bij je?’’ Was één van de reacties van de kinderen, de dag nadat de spellen waren geïntroduceerd. De kinderen blijven enthousiast over deze spellen en willen deze blijven spelen. De spellen moeten wel goed worden uitgelegd in de kring, om te voorkomen dat de kinderen niet weten wat zij moeten doen. Daarna kunnen de kinderen de spellen wel zelfstandig uitvoeren. De spellen zijn zeer origineel en hebben allemaal een enorm leuke twist!”.