11 x projecten over dieren

Het is bijna zover, 4 oktober is het Dierendag! Op deze dag wordt er wereldwijd extra aandacht besteed aan dieren. Groot of klein, maakt niet uit. Alle dieren worden in het zonnetje gezet. Speciaal voor deze dag hebben wij projecttips voor je op een rijtje gezet die allemaal te maken hebben met dieren. Welke kies jij? Laat het ons weten!

1. Boer Boris en de olifant

Het zusje van Boer Boris heeft een vriend gevonden: een olifant!
Hij mag toch zeker wel blijven?

In dit project bij het boek ‘Boer Boris en de olifant‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman, gaan de kinderen op zoek naar de opnieuw ontsnapte olifant. Na het voltooien van een activiteit ontvangen de kinderen een aanwijzing die hen dichterbij zijn locatie brengt. Lukt het om de olifant te vinden? Het project bevat gevarieerde activiteiten voor ongeveer vier weken.

Meer leren over de olifant? Kom alles te weten over de olifant met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in de kleutergroep en groep 3. Leuk om de combineren met ‘Boer Boris en de olifant’.

2. Temmer Tom

De vader van Temmer Tom is bang voor alle dieren,
gelukkig heeft de dappere Tom een plannetje bedacht …

Dit complete project bevat lesideeën bij het boek Temmer Tom, om drie weken aan de slag te kunnen gaan met dit prachtige boek. Spelenderwijs leren de kinderen met de dieren uit het boek over dapper zijn en nog veel meer!

Sibylle vertelt: “Heel erg grappig boek, de kinderen hebben er veel lol mee gehad. Het sluit ook mooi aan bij een circus of dierenthema. De opdrachten waren soms wel een beetje makkelijk, het sluit beter aan bij wat jongere kleuters. Hoe dan ook, ik raad het project zeker aan vanwege de creativiteit en humor!”

3. Alle dieren drijven

Op een dag deed ik mijn ogen eens goed open. Ik keek. Ik schrok.

Samen maken wij de wereld mooi. Wat is jouw wens voor de wereld? En jouw wens voor de klas? Aan de hand van het prachtige boek ‘Alle dieren drijven’ van Annemarie van Haeringen en Gideon Samson kun je met dit lespakket drie weken aan de slag met onderzoeken, ontwerpen, taal, rekenen en sociaal-emotionele activiteiten.

4. Niets gebeurd

In het boek Niets gebeurd van Mark Janssen is wel degelijk iets gebeurd. Niek en Saar vertellen elkaar wat ze gedaan hebben, ondertussen zien wij dat ze allerlei bijzondere dieren gezien hebben! In dit project bij het boek leren de kinderen deze dieren ook kennen, door elke dag een dier centraal te stellen. Spelenderwijs leren ze diverse vaardigheden!

Annelieke vertelt: “Een project over heel veel verschillende dieren. Het gelijknamige boek is echt een heel mooi prentenboek en de plaatjes uit het boek zijn gebruikt bij de bijlage wat het project extra gaaf maakt. Tijdens het project verzamel je plaatjes van de dieren uit het boek (Je begint met ingezoomde afbeeldingen en na iedere activiteit zoom je 1 plaatje uit). Heel fijn aan dit project vond ik dat er wel een vaste volgorde was maar dat je die niet perse hoeft te volgen zodat ik zelf kon bepalen wanneer ik welke activiteit wilde doen. De verschillende activiteiten zorgen voor een hoge betrokkenheid en de kinderen worden uitgedaagd!”

5. Het grote dierendorpje

Een vrolijk muzikaal project over de dieren uit Dierendorpje!

Leer oversteken met Zebra, ga mee op reis met Schaap en maak een ritje met Olifant. Aan de hand van het gelijknamige boek van Kim Lian van der Meij en Gitte Spee, gebruikmakend van de prachtige liedjes uit het boek.

Sarah vertelt: “Dierendorpje, dierendorpje hier niet zo heel ver vandaan..”. Dit liedje heeft de afgelopen 4 weken door mijn hoofd gespeeld. Wat een super leuk, leerzaam, muzikaal en veelzijdig project! Het bijbehorende boek is ook heel erg mooi en de verhalen sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. Het klaslokaal was binnen de kortste keren omgetoverd tot ons eigen dierendorpje en de kinderen hebben erg genoten van de bijhorende liedjes en filmpjes. Er staan veel verschillende lessuggesties en werkvormen in het project en je zit niet gebonden aan een bepaalde periode in het jaar om het project uit te voeren. Ik kijk er nu alweer naar uit om nog een keer met dit project te kunnen werken!”

6. Ik wil een leeuw!

Ineens wist Sjuul het: hij wilde een beest. Een huisdier. Vandaag nog! En hij wist precies wat voor beest … Maar hoe ging hij mama zover krijgen?

Sjuul wil een huisdier, maar welk dier wordt dit? Ontdek het in dit pakket bij het boek ‘Ik wil een leeuw!’ van Annemarie van der Eem en Mark Janssen. Het pakket bevat veertien reken- en taalactiviteiten, een bewegingsles, les Engels, creatieve opdracht, suggestie voor de huishoek en programmeerkaarten bij het thema (huis)dieren.

7. Kriebelbeestjes

10/07/2017: Let op! Het bijbehorende en benodigde prentenboek is helaas niet meer verkrijgbaar in boekwinkels. Het boek is echter nog wel in veel bibliotheken beschikbaar. Er is ook een digitale versie van het prentenboek beschikbaar, op Yindo: http://www.yindo.nl/yindoReader.aspx?book=9902000000001 

Wasbeer en Otter zijn lekker buiten en zien allerlei kleine diertjes. Maar die rups, die hoort toch niet in het water?

Dit project gaat over kriebelbeestjes, aan de hand van het prachtige prentenboek ‘Wasbeer en Otter redden een rups‘ van Mariken Jongman en Irene Goede.

Esther vertelt: “Wij hebben ontzettend genoten van het project Kriebelbeestjes. In eerste instantie hadden wij het project ingepland voor 4 weken, doordat het thema zo leefde bij de kinderen hebben wij uiteindelijk 6 weken aan het project gewerkt. Vanaf de startactiviteit was er een hoge mate van betrokkenheid, de kinderen zaten op het puntje van hun stoel bij de onthulling van de spin in het potje. Het viel op dat de kinderen vanaf dat moment bewuster om zich heen keken tijdens het buiten spelen en ook steeds vaker kriebelbeestjes tegen kwamen op het schoolplein. Deze mochten ze in een potje met vergrootglas bestuderen en daarna uiteraard weer vrijlaten. Als ik dit project nog eens zou uitvoeren dan zou ik dit in de maanden mei/juni doen. Dit project is wat mij betreft een absolute aanrader!”

8. Over een kleine mol

Als de kleine mol op een dag zijn kop boven de grond steekt, gebeurt het:
het is rond en bruin en ziet er een beetje uit als een worst en het komt precies op zijn kop terecht.
Mol gaat op zoek naar de dader.

In dit project ga je met de mol langs alle dieren uit het boek ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’. Bij elk dier voer je twee activiteiten uit op het gebied van rekenen, taal, kunstzinnige vorming, muziek en spel en beweging. Met dit project, gebruikmakend van het boek ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft” van Werner Holzwarth en Wolf Erlbruch, kun je drie weken aan de slag.

9. Feest in het dierenwinkeltje

Een zeer compleet project voor zo’n zes weken met allerlei activiteiten bij het boek ‘Het Dierenwinkeltje’ van Marianne Busser en Ron Schröder met een prachtige praatplaat van Esther Miskotte.

10. Meetkunde in de dierentuin

Anna zag een vader die wel naar de dierentuin ging. Dus toen nam ze die.

Dit project bevat 16 activiteiten bij het boek Handje? van Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp. Meetkunde staat centraal, en ook aan andere doelen wordt gewerkt. Uiteindelijk presenteren de kinderen hun eigen dierentuin!

Linda vertelt: “Wat een superleuk project, ik kan hem iedereen aanbevelen! Je kunt er heel veel kanten mee op, maar de activiteiten zijn echt gericht op meten en meetkunde; iets wat er nog wel eens bij inschiet om genoeg aan bod te laten komen. Omdat je er zoveel kanten mee op kunt, kan ik het iedereen aanbevelen, het leefde enorm bij ons! Er ontstond een echte dierentuin op de gang, waar allerlei dieren en hun verblijven van allerlei materialen gemaakt waren! We hebben er 5 weken over gewerkt. Wij hebben dit project gecombineerd met ‘bewegend leren – meten en meetkunde’. Dat kan ik ook aanbevelen!”

11. Fantastische dieren

Een avontuurlijk project aan de hand van het prentenboek ‘De grootste, de gevaarlijkste en andere bijzondere dieren’ van Jozua Douglas en Loes Riphagen. Ga op reis met Frank Fonk, maak kennis met alle dieren uit het boek en leer van alles over hun bijzondere eigenschappen.

Annelieke vertelt: “Weten de kinderen uit jouw klas hoe een slang, een aap of een walvis klinkt? Na dit project wel! Ga aan de slag als Freek Vonk en leer alles over de dieren die op de aarde leven. Hoe dicht zit je bij de belevingswereld van de kinderen met een project met Freek in de hoofdrol? Ik had 2 weken lang allemaal kleine Freekjes in de klas lopen. Een super leuk project waarbij de kinderen niet alleen op taal en rekengebied heel veel leren maar ook heel veel informatie krijgen over de verschillende dieren! Dat vind ik wel echt een pluspunt aan dit project.”