9 x projecten over vervoer

Vervoer, een ontzettend leuk thema! Van de trein tot de fiets en het vliegtuig tot de boot, wat kies jij? Om het je gemakkelijk te maken, hebben we een aantal leuke projecten rondom het thema vervoer voor je op een lijstje gezet.

1. De trein

De trein staat klaar voor vertrek, hij brengt je naar elke plek.

Kom snel naar het station, kies het juiste perron en reis met ons mee. Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een dans- en bewegingsles, een muziekles, een les Engels, een natuur- en techniekles en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Willewete Op reis met de trein’ van Pierre Winters & Tineke Meirink. Naast het project in PDF formaat, bevat deze download ook een origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat.

2. Welkom thuis Bever

Bever gaat op avontuur, maar hij verdwaalt. Akita reist met een luchtballon rond de wereld. Samen zoeken ze het huis van Bever.

In ‘Welkom thuis, Bever!’, een prentenboek van Magnus Weightman, is ontzettend veel te zien. In dit project leren de kinderen alles over verschillende voertuigen, terwijl ze een reis rond de wereld maken.

Meriël vertelt: “Wat een prachtig prentenboek! En ook het project is een echte aanrader. Ontzettend leuk dat veel verschillende voertuigen langs komen in het project. Ieder voertuig wordt geintroduceerd door middel van een raadsel. De raadsels zorgen gelijk voor betrokkenheid. De kinderen waren razend benieuwd wanneer we weer ‘post’ van Bever zouden krijgen. Doordat er zoveel verschillende voertuigen langs komen, kun je zelf kiezen welk voertuig je centraal zet in bijv. een themahoek.”

3. Vervoer

Er rijden, vliegen en varen elke dag heel wat voertuigen heen en weer.

In dit project over voertuigen kom je meer te weten over alledaagse en minder alledaagse vervoermiddelen die kunnen rijden, vliegen of varen. Het project is geschreven bij het boek ‘Rijden, vliegen en varen‘ van Mack. In het project vind je reken- en taalactiviteiten, een spel en bewegingsles, een les Engels, dans en muziek, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je vier weken aan de slag.

4. Spellenpakket reizen en vervoer

Vroem, vroem, tuut, tuut, tsjoeke, tsjoeke, daar komen we aan!

Dit spellenpakket bevat tien spellen waarmee kinderen spelenderwijs met diverse doelen aan de slag gaan. Zo trainen ze het visueel geheugen, gaan ze aan de slag met tellen en hoeveelheden, leren ze programmeren, puzzelen ze in spelvorm en nog veel meer. Uren speelplezier gegarandeerd!

5. De haven

In dit project kom je alles te weten over de haven. Over schepen en kapiteins,
je leert wie er werken in de haven, telt de containers, leest een plattegrond af, traint het geheugen, maakt golvenmuziek en nog veel meer.

Het project is geschreven bij het informatieve boek ‘Willewete De haven‘ van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Hélène Jorna. In het project vind je reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engels, muziek, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Een rijk gevuld project met activiteiten voor drie tot vier weken.

Linda vertelt: “Wat een geweldig project! Vanaf het eerste moment waren de kinderen al gelijk enorm betrokken. Wie kwam daar als kapitein de klas in en wat ging er gebeuren? Superleuke startactiviteit! Na de start zagen de kinderen ook ineens overal verschillende soorten schepen: de fietsen met een bakje achterop waren containerschepen en pionnen achterop waren containers, loopfietsen waren speedboten. Er werden boten getekend op het krijtbord, maar ook buiten, erg leuk!”

Onze grote zus Junioruniversiteit heeft het project ‘De haven‘ ook beschikbaar voor groep 3!

6. Garage

Vroem! Vroem! Neem een kijkje in de garage en ontdek wat daar allemaal gebeurt!

Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een muziekles met een uniek lied van Jeroen Schipper, een bewegingsles, activiteiten rondom natuur en techniek en Engels en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Willewete De garage’ van Pierre Winters en Frodo De Decker. Dit project bevat activiteiten voor ongeveer drie weken.

Maaike vertelt: “Weer een heerlijk project van kleuteruniversiteit! Dit thema hebben wij gebruikt toen we schoolbreed een verkeersdag hadden. De activiteiten zijn gevarieerd, leuk en natuurlijk leerzaam. De kinderen hadden wel echt een favoriete les. De activiteit “schokdempers” was echt geweldig! Met deze activiteit werkten we aan auditieve synthese en de kinderen bleven er maar naar vragen!”

7. De fiets – plusproject

Met het plusproject ‘De fiets’ leren de kinderen van alles over fietsen, terwijl ze zelf een fietsenwinkel opzetten. De activiteiten zijn bedacht aan de hand van de Taxonomie van Bloom en beslaan meerdere vakgebieden.

Dit is een lespakket bij het boek ‘Willewete De fiets’ van Lucas Arnoldussen en Mark Janssen. Het boek en dit pakket sluiten perfect aan bij de belevingswereld van kinderen.

 

8. Pim piloot

Een rijk project van maar liefst 105 pagina’s, met als rode draad het prachtige boek ‘Pim Piloot’ van Ruth Wielockx. Het pakket zit vol met lessuggesties voor rekenen, taal, sociaal emotioneel, tips voor iPad apps en vele extra’s.

Janneke vertelt: “We zijn op reis gegaan met Pim Piloot. Een heerlijk project voor zowel jongens als meisjes. Leuke en aansprekend activiteiten op het gebied van taal en rekenen. De kinderen waren erg enthousiast. Iedere keer wanneer er een vliegtuig of helikopter over het schoolplein kwam vliegen zwaaiden ze naar Pim Piloot. Maanden laten deden ze dit nog steeds.”

9. Verkeer en vervoer

Zit iedereen op zijn plaats? Drie … twee … één … Start!

Een project dat zich richt op het thema verkeer en vervoer aan de hand van het prachtige prentenboek ‘Gewonnen’ van Ruth Wielockx. Met lessen voor taal, rekenen, handvaardigheid en meer. Is iedereen er klaar voor? … Start!

Bij het ‘Verkeer en vervoer’ project is er ook een KET-project geschreven voor kinderen die net iets meer aandacht nodig hebben.

Annelieke vertelt: “Wauw wat een leuk project vonden de kinderen dit! Het boek was gelijk al een goede opening. De kinderen hadden nooit verwacht dat alle voertuigen op een draaimolen stonden en dat er daardoor helemaal geen winnaar was. De jongste kleuters hadden een aantal keer voorlezen nodig voordat het kwartje viel maar dat was helemaal niet erg want alle kinderen vonden het boek zo leuk dat ze het bleven lezen.”