Een flinke dosis creativiteit – Een kijkje op de Freinetschool Delft Door: Els Kok en Malika Verbeek. Els ontwerpt leermiddelen en ontwikkelt ontwerplessen voor ontwerpenindeklas.nl. Malika is leerkracht en techniekcoördinator bij Freinetschool Delft. Elk jaar in maart organiseert de Freinetschool Delft de Freinet Ontwerpweken. Drie weken waarin alle leerlingen (21 groepen) als ontwerper aan de slag gaan. ‘Alle groepen doen actief mee, de betrokkenheid is groot en de kinderen worden er blij van’, vertelt techniekcoördinator Malika Verbeek, die de ontwerpweken samen met haar collega’s organiseert. ‘Wij hebben als school gemerkt dat ontwerpend leren een mooie manier is om onze leerlingen […]
Techniekactiviteiten Karin Blankert is begonnen als logopedist en is nu werkzaam als muziekwerker in de gezondheidszorg. Daarnaast schrijft ze muziek- en spelsuggesties voor het onderwijs. Anke van Boxmeer (jufanke.nl) is specialist jonge kind en leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel. Ook is ze werkzaam als educatief auteur voor onder andere Kleuteruniversiteit en Uitgeverij Lemniscaat. Het doel van wetenschap en technologie in het onderwijs is het stimuleren en vasthouden van een onderzoekende houding: waarnemen, nadenken, doen en reflecteren. Bij W&T met kleuters staan de vaardigheden onderzoeken en ontwerpen centraal. Binnen het thema Polly de Pinguïn komen veel stappen van een […]
Het zingen en leren van liedjes draagt bij aan de algehele ontwikkeling van kinderen. Waarom is meer zingen in de klas dan een goed idee? En zo ja, hoe pak je dit aan? Anouk en Tara zijn beide leerkrachten van groep 1/2 en ambassadeur van Kleuteruniversiteit en groot voorstander van meer zingen in de klas. […]
Alweer een natte broek? – Zindelijkheid in de kleuterklas Door: Nena Heesakkers. Nena is leerkracht bij Stichting Rijdende School waar ze lesgeeft aan kinderen van kermisexploitanten en circusmedewerkers. Ze krijgt hier kinderen van groep 1 tot en met 8 in haar school. Hiervoor heeft ze de meeste ervaring opgedaan in groep 1/2 en 3. Nena heeft zelf geen kinderen, maar wel een hond en daar hoorde in de puppytijd ook een zindelijkheidstraining bij. Naar aanleiding van een vraag op Facebook over zindelijkheid leest Nena de noodkreet van juf Karin, waarbij ze op zoek is naar de ervaringen van andere leerkrachten. […]
Linda Mooijekind is juf in groep 1/2 op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen. Juf Linda vertelt over het Kleuteruniversiteit-project Agent en Boef. Het project is gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van Tjibbe Veldkamp, met illustraties van Kees de Boer. Wat vind je van het project? ‘Het is een ontzettend leuk project om mee te werken. Sommige kinderen vonden het spannend dat er een boef in de klas was geweest. De kinderen waren het er snel over eens dat het een ondeugende boef was. Samen hebben we ook om zijn grappen gelachen.’ Welke activiteit blijft je bij? ‘De activiteit over de […]
Letters bij de buren – Het aanbieden van letters in andere landen Door: Nena Heesakkers. Nena is leerkracht bij Stichting Rijdende School waar ze lesgeeft aan kinderen van kermisexploitanten en circusmedewerkers. Ze krijgt kinderen in haar school van groep 1 tot en met 8. Maaike van Goozen is verliefd op het leesproces bij kinderen en is momenteel projectleider bij Junioruniversiteit. De letter van de week, de lettermuur, een letterspeurtocht, klankgebaren, de letterdief, het letterfeest, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn ontelbaar veel manieren om het alfabetisch principe aan te leren bij kinderen. We laten ons graag […]
Klaar voor letters? – Het kleuterbrein Door: Jan van der Zwan. Jan is als psycholoog en onderwijsadviseur geïnteresseerd in de ontwikkeling van het (kinder)brein en verzorgt vanuit Het Breinbureau trainingen, workshops en ouderavonden over dit onderwerp. Hij vindt het een uitdaging om de breinwetenschap te vertalen naar de praktijk, het liefst met humor en praktijkgerichte oefeningen. Tijdens zijn lezing over het lerende kleuterbrein weet Jan inmiddels wat er gaat gebeuren wanneer hij een bepaalde dia aanklikt: sommige leerkrachten maken een foto, andere knikken instemmend. Op de dia staat een uitspraak van lector en orthopedagoog Sieneke Goorhuis-Brouwer: ‘Als je in groep […]
STEAM-onderwijs Marlijn van Kempen is vakleerkracht Engels en heeft daarnaast een passie voor onderwijs en ontwikkelingen daarin. Voor Kleuteruniversiteit duikt ze in verschillende onderwijsvernieuwingen en bekijkt ze of deze geschikt zijn voor jonge kinderen. Je hebt het vast al vaker gehoord: de kinderen in jouw klas zullen later misschien beroepen uitoefenen die nu nog niet bestaan. En dan rijst de vraag: hoe bereid je deze kinderen voor op iets waar je zelf geen weet van hebt? Mogelijk biedt STEAM-onderwijs hier uitkomst. Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics zijn de leergebieden die aan bod komen bij STEAM-onderwijs. In het Nederlands: wetenschap […]