Rosan van Gessel en Janneke van de Groes zijn beide werkzaam in een kleutergroep en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In hun groep laten ze de kinderen producten en oplossingen ontwerpen in de ontwerphoek, aan de hand van probleemstellingen. Hoe zij dit aanpakken, beschrijven zij in deze blog. Wat is ontwerpend leren? Voordat we beschrijven hoe wij […]
De bloemen komen op, lammetjes worden geboren, de koeien mogen naar buiten en de zon laat zich steeds vaker zien. Het is lente! Een mooi seizoen waarin er veel dingen gebeuren in de natuur. Natuurlijk wil je aandacht geven aan dit seizoen. Kleuteruniversiteit heeft een ruim aanbod lente projecten. We helpen je graag met je […]
Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken in groep 1/2 en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Jarenlang richtte zij bij ieder thema zelf een themahoek in. Volledige weekenden was zij in de weer met het verzamelen van de juiste materialen en de inrichting van de hoek. Hier kwam verandering in toen zij een aantal jaren geleden […]
Marleen Overweel is leerkracht van groep 1-2 in Doorn en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In vrijwel elke kleuterklas maken de kinderen regelmatig een vouwwerk. Vouwen is iets wat bij een kleuterklas hoort, maar waarom eigenlijk? Wat leren de kleuters ervan? En waar moet je beginnen? In deze blog beantwoordt ze deze vragen. De oorsprong van vouwen […]
Agnes Dijkstra is leerkracht op OBS Hendrik Wester in Oude Pekela en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In deze blog vertelt ze over het zelf ontwerpen van Close Reading lessen. In eerdere blogs schreef ik over hoe je close reading aan kunt pakken bij kleuters en hoe je de drie sessies binnen close reading kunt vormgeven. In […]
Stoepkrijt! Wie is er niet groot mee geworden. Het is betaalbaar, leuk en zelfs heel leerzaam. Daarom geven we je in deze blog tips voor spelen met stoepkrijt. Met deze tips ben je niet alleen gezellig bezig, maar leren de kinderen stiekem ook nog bijzonder veel zonder dat ze het in de gaten hebben. Hinkelbanen […]
Jamie de Hart is leerkracht van groep 1/2 op de Jozefschool in de Goorn en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In deze blog vertelt ze hoe je succescriteria kunt inzetten, om kleuters bewust naar hun werk te laten kijken en zo het beste uit zichzelf te kunnen halen. Juf, ben ik zo klaar? Is het goed? Is […]
Rosan van Gessel en Janneke van de Groes spelen graag Kleuteruniversiteit spellen in de klas. Tijdens het spelen hebben zij verschillende werkvormen bedacht waardoor zij meer uit een Kleuteruniversiteit spel kunnen halen. In deze blog geven zij nieuwe spelideeën die zowel op school als thuis gespeeld kunnen worden. Het Racespel Het Racespel is ontwikkeld om […]