Kleuteruniversiteit spel: Werk aan de weg

Werk aan de weg is een van de nieuwe spellen van Kleuteruniversiteit. Wie van de kinderen maakt de langste weg? En wie komt er tijdens het maken van de weg een obstructie tegen? In deze blog vertellen ambassadeurs Evelyn, Janneke, Monique, Suus en Meriël over hun ervaringen met dit spel. Beschrijving van het spel Het […]

Werken zonder methode?

Ester Klaver is leerkracht van groep 1-2 op Basisschool de Bosberg in Hollandsche Rading en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Na jaren met verschillende methodes gewerkt te hebben, besloot zij een aantal jaar geleden helemaal zonder methode te gaan werken. In deze blog lees je hoe dat proces verliep en hoe zij het werken zonder methode aanpakt.

De week van Janneke

In deze rubriek nemen we een kijkje in de klas van een collega. Deze week is Janneke (@kleuterjuf_janneke) aan de beurt! Janneke maakte gebruik van het actiebladenpakket Sinterklaas, waardoor haar week in het thema stond van Sinterklaas. Met deze foto’s vertelt ze graag over haar week!

Welbevinden en betrokkenheid bij kleuters

Om goed onderwijs te kunnen geven, is maximale betrokkenheid van de kinderen erg belangrijk. En iedere leerkracht wil dat alle kinderen zich veilig voelen in de groep. Begrippen als welbevinden en betrokkenheid staan vaak centraal. In schoolgidsen vind je vaak zinnen als: ‘Het is belangrijk dat een kind zich fijn voelt in de groep en […]

Voor ieder kind een taak

Esther Voorburg is ambassadeur van Kleuteruniversiteit en leerkracht van groep 1/2 op obs ´t Startblok in Achterveld. Afgelopen schooljaren liep ze tegen een aantal dingen aan in de klas waar ze nu de oplossing voor heeft gevonden. Zo had ze regelmatig ongelukjes tijdens het spelen, was er veel onrust tijdens het ‘wc-moment’ en werd er […]