Inspiratieblog: Wauw juf, van deze muziek krijg ik echt een brok in mijn keel

Nathalie Vermeule is leerkracht op de Gaandeweg in Zwanenburg en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Op deze school werken ze met de Noordwijkse Methode. Dit is een manier van thematisch werken waarbij het leerkrachten én kinderen eigenaarschap geeft in hun leren en werken gekoppeld aan duidelijk gestructureerde en overzichtelijke onderwijsdoelen. In dit blog vertelt ze je meer […]

Gastblog: De top 5 Kleuteruniversiteit projecten van juf Marrit

Marrit Bosma is werkzaam op OBS de Emmaschool in Steenwijk. In dit blog vertelt ze over haar vijf favoriete Kleuteruniversiteit projecten (tot nu toe). Vorig schooljaar kreeg ik, na een aantal jaar in groep 3/4/5 gewerkt te hebben, een groep 1/2. Totaal anders natuurlijk! Dankzij de inspirerende projecten van Kleuteruniversiteit heb ik snel mijn draai […]

Inspiratieblog: Kom binnen! Het is hier gezellig…

Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze over de veranderingen in haar ‘huishoek’ na het bezoeken van een inspiratiedag van Kleuteruniversiteit. Een tijdje geleden (nog voor ik ambassadeur van Kleuteruniversiteit was) bezocht ik samen met mijn kleutercollega’s een inspiratiedag van Kleuteruniversiteit waar wij workshops volgden, […]

Inspiratieblog: werken aan woordenschat 2

Ingelien Lemmen is leerkracht op Het Spectrum in groep 1 en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze over hoe je de coöperatieve werkvorm ‘Wie ben ik?’ in kunt zetten bij de projecten van Kleuteruniversiteit. In het woordenschatonderwijs wil je verschillende activiteiten in je groep uitvoeren zodat woorden voor kinderen duidelijk worden en betekenis […]

Ambassadeurblog: het plannen van een project

Agnes is leerkracht op OBS Waterlelie en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In deze blog vertelt ze hoe ze het plannen van een project aanpakt. Agnes: In een eerdere blog heb beschreven hoe ik werk met projecten van Kleuteruniversiteit in combinatie met leerlijnen Jonge Kind in Parnassys. Daarin heb ik laten zien hoe ik een themaplanning maak. […]

Ambassadeurblog: Is Kleuteruniversiteit inspectieproof?

Een van de meest gestelde vragen die wij ontvangen bij Kleuteruniversiteit is: ‘Is Kleuteruniversiteit inspectieproof?’ Bij ons rees vervolgens de vraag: wat is inspectieproof? De inspectie zelf is namelijk ook niet bekend met dit woord. Ambassadeur Maaike was geïntrigeerd door de vraag en besloot eens op onderzoek uit te gaan. In dit blog lees je […]