Janneke
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Janneke. Toen ik klein was wilde ik altijd al juf worden. En dit is niet meer veranderd. Sport is mijn grootste passie. Dit was op de middelbare school ook de reden om voor het CIOS te kiezen. Juf + sport = de ideale baan. Tijdens deze opleiding kwam ik erachter dat ik toch niet altijd alleen maar in de gymzaal wilde staan. Dat deed me besluiten om, na het behalen van mijn diploma, naar de PABO te gaan. De beste beslissing die ik toen kon maken. Voor de klas ben ik in mijn element, iedere dag geniet ik weer van het juf zijn.Na het afstuderen aan de PABO heb ik de master SEN afgerond waarna ik nog twee jaar een MRT opleiding heb gevolgd. Sinds 2014 werk ik op basisschool De Drie Musketiers in Hulten. Een klein en heel gezellig dorpsschooltje. Nadat ik mijn LIO-stage bij de kleuters heb gelopen, heb ik 1 jaar in groep 3 en 4 jaar in groep 3/4 gewerkt. Afgelopen jaar werden de groepen op school gereorganiseerd en kreeg ik de kans om in groep 1/2/3 aan het werk te gaan. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen. Ik werk in thema’s en daaraan wil ik al mijn lessen koppelen. Van kring tot circuit en het liefst ook nog de apps op de tablets. Tijdens de zoektocht naar materiaal en les ideeën kwam ik continu projecten van Kleuteruniversiteit tegen. Daar werd ik heel nieuwsgierig naar en ben deze gaan aanschaffen en uitvoeren in de klas. De kinderen waren heel enthousiast. Ze kwamen met veel vragen en verhalen. Opdrachten wilden ze mee naar huis nemen om er thuis over te vertellen. Dat zegt genoeg!Ik ben blij dat ik Kleuteruniversiteit ambassadeur mag zijn. Mijn ervaringen deel ik graag. Hiermee hoop ik alle andere (kleuter)leerkrachten te kunnen inspireren. Ideeën deel ik graag met jullie op instagram: juf_janneke_groep_1_2_3

Meriël
Ambassadeur

Ik ben Meriël Bouwman. Ik woon in Den Helder. Sinds 2014 werk ik in Breezand als kleuterleerkracht. Als jonge kleuter zei ik al dat ik juf wilde worden en dit is eigenlijk altijd zo gebleven.Op de PABO heb ik al snel mijn voorkeur aangegeven voor het jonge kind, maar ik ben zelf afgestudeerd in groep 4. In mijn eerste jaar voor de klas, kwam ik parttime terecht in een kleutergroep. Al snel was ik verkocht. Kleuters zijn echt héél erg leuk! Nu werk ik fulltime en in de afgelopen 5 jaar heb ik meestal een 1/2 combinatie. Vorig jaar heb ik ook een halfjaar alleen groep 2 gehad. Omdat ik graag meer wilde leren over het jonge kind ben ik in 2018 begonnen aan de post HBO-opleiding Specialist Jonge kind en VVE. Bij mij op school werken we met het OVM (Ontwikkelingsvolgmodel), zo hebben we de ontwikkeling van ieder kind goed in beeld. Vooral het volgen en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen vind ik erg belangrijk. En als de kinderen betrokken zijn, lukt dit stimuleren goed. Het thematisch werken vind ik dan ook heel prettig, omdat dit de betrokkenheid van de kinderen vergroot.Op mijn Instagram account jufmeriel kun je inspiratie vinden en kun je zien hoe ik met Kleuteruniversiteit werk. Mocht je vragen hebben over bijvoorbeeld het OVM of over een van de projecten, stel ze gerust!

Monique
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Monique van Essen, getrouwd met Jan en moeder van twee jongens Kai en Sep. We wonen met zijn vieren in Maurik midden in de Betuwe in ons droomhuis aan de dijk. Na het behalen van mijn SPW diploma als onderwijsassistente ben ik direct doorgegaan naar de PABO in Arnhem. Na het behalen van mijn diploma ben ik terecht gekomen op een dorpsschool waar ik 11 jaar heb gewerkt. Ik kreeg daar in eerste instantie een baan waarin ik alle gaten in de formatie vulde. Iedere dag van de week gaf ik een andere groep les. Een prima start, want ik wist eigenlijk nog niet zo goed bij welke bouw mijn voorkeur lag.Het jaar daarop kreeg ik de kans om met mijn eigen kleutergroep aan de slag te gaan. Dit beviel me zo goed, dat ik nooit meer bij de kleuters ben weggegaan. Inmiddels werk ik al 13 jaar als kleuterjuf en ben ik nog lang niet van plan hiermee te stoppen! In mijn jaren als kleuterleerkracht heb ik het hele assortiment aan kleutermethoden voorbij zien komen en meerdere methoden voor langere tijd uitgeprobeerd. Ik heb ook helemaal zonder methode gewerkt, waarbij ik zelf mijn lesprogramma bedacht aan de hand van de leerlijnen. Hoewel dat laatste erg goed beviel, ging ik toch weer op zoek naar een leidraad. Het is nu eenmaal heel veel werk om alles in je eentje voor te bereiden en te bedenken! Op die manier kwam ik terecht bij Kleuteruniversiteit.Het mooiste van de projecten vind ik dat de betrokkenheid bij de kinderen heel erg hoog is, en ik merk dat de projecten echt door leerkrachten, voor leerkrachten gemaakt zijn. Ik bied nu activiteiten aan die ik zelf nooit had kunnen bedenken en ik gebruik boeken die ik zelf niet zo snel uit zou hebben gekozen. Dat je daarnaast ook nog enorm veel inspiratie opdoet via Instagram en Facebook vind ik echt heel fijn, op deze manier blijft mijn blik open en doe ik steeds weer nieuwe ideeën op!Ik vind het een eer dat ik ambassadeur mag zijn voor Kleuteruniversiteit en dat ik mijn ideeën en kennis met andere leerkrachten mag delen. Dit doe ik onder andere via het Kleuteruniversiteit magazine waar ik iedere editie een artikel voor schrijf. Ik maak hier ook video’s bij, dus neem zeker eens een kijkje op het YouTube kanaal van Kleuteruniversiteit. Als je mij volgt op Instagram dan zie je al mijn avonturen voorbij komen en geef ik je een kijkje in mijn klas!

Susanne
Ambassadeur

Hallo! Mijn naam is Susanne Zoutewelle, woonachtig in Barendrecht. Hier woon ik samen met mijn man, twee poezenvriendinnetjes Siep en Soof en onze dochter.Van jongs af aan weet ik al dat ik graag met jonge kinderen werk. Na de middelbare school ben ik gestart op het ROC met de opleiding Onderwijsassistent en daarna heb ik de PABO afgerond. Tijdens deze afronding in 2012 heb ik kennis gemaakt met de Klimopschool. De Klimopschool is een school voor Zeer Moeilijk Leerbare Kinderen. Een doelgroep die voor mij op dat moment nog niet heel erg bekend was en waar ik nu niet meer weg te slaan ben. Sinds 6 jaar werk ik fulltime in de startgroep. Hierin zitten kinderen tussen de 4 en 7 á 8 jaar.Het mooie van het werken in het ZML onderwijs vind ik dat wij niet alleen werken aan de cognitieve vakken zoals lezen en rekenen, maar dat wij ook heel veel tijd steken in de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL) en hierdoor veel aandacht steken in de zelfredzaamheid van de leerlingen. Vooral in de startgroep werk ik hier de hele dag aan en is het zo gaaf om te zien wat voor grote en mooie stappen de kinderen maken.Methodes zijn er bijna niet voor ons en daarom zijn de projecten van Kleuteruniversiteit echt een uitkomst voor ons. Twee jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Kleuteruniversiteit en dit is echt een uitkomst voor ons. De kinderen worden er zo enthousiast van en leren hierdoor meer en sneller. Ook heb ik een inspiratiedag bijgewoond en die kan ik echt aanraden om te bezoeken. Een inspirerende dag met allemaal kleuterjuffen bij elkaar!Als ambassadeur bij Kleuteruniversiteit wil ik jullie graag laten zien hoe wij op de Klimopschool werken met de kleuter- en peuterprojecten van Kleuteruniversiteit. Bekijk dat op mijn Instagram account.

Daniëlle
Ambassadeur

Hallo! Mijn naam is Daniëlle Koch. Van jongs af aan wilde ik graag juf worden. Na de HAVO besloot ik om naar de Pabo te gaan en na heel wat mooie stages wist ik het zeker, hier ligt mijn hart! Na het behalen van mijn diploma mocht ik gelijk aan het werk op basisschool de Vlieger in Hoensbroek. Hier begon ik als groepsleerkracht van groep 6, dit vond ik erg leuk. Toch bleef ik verlangen naar een plekje in de onderbouw. Mijn wens werd gehoord en sinds het schooljaar 2020/2021 mag ik mij groepsleerkracht van groep 1/2A noemen. Om mij nog meer te verdiepen in het (kleuter)onderwijs ben ik in januari 2021 gestart aan de Master EN.Het is mijn doel om deze master af te ronden als jonge kind- en gedragsspecialist. Samen met mijn collega’s van de onderbouw probeer ik dagelijks onderwijs te geven waarin de kinderen kunnen groeien. Voor mij staat een veilige leeromgeving waarin de kinderen al spelend tot leren komen op nummer 1! De projecten van Kleuteruniversiteit sluiten hier zeer goed bij aan. Als aanvulling op mijn thema’s gebruik ik de projecten van kleuteruniversiteit. Wat mij het meeste aanspreekt hieraan is dat er altijd gewerkt wordt vanuit een of meerdere prentenboeken. Daarnaast bestaat elk project uit verschillende lessen waardoor je niet alleen werkt aan reken- en taaldoelen maar bijvoorbeeld ook aan sociaal-emotionele ontwikkeling en wereldoriëntatie. Als observatie- en registratiesysteem werken wij met de Parnassys leerlijnen jonge kind, dit is goed te combineren met Kleuteruniverisiteit. De projecten geven ruimte voor eigen inbreng van de leerkracht en dat vind ik prettig. Het werken met kleuteruniversiteit geeft mijn thema’s kleur en bezorgt mij dagelijks net dat beetje extra plezier in het lesgeven. Ik ben dan ook enorm trots dat ik een van de Kleuteruniversiteit ambassadeurs mag zijn. Ik hou ervan om geïnspireerd te worden en om te inspireren. Om anderen een kijkje te kunnen geven in mijn dagelijkse werkzaamheden in en naast de klas heb ik een Instagramaccount. Heb je vragen over werken met Kleuteruniversiteit projecten of over werken met de projecten in combinatie met de Parnassys leerlijnen jonge kind? Dan kun je mij altijd een berichtje sturen!

Sigrid
Ambassadeur

Ik ben Sigrid Olivier (1977) en ik woon met mijn man, zoon en dochter in Spijkenisse. Al jaren werk ik met veel plezier op CBS Het Baken in mijn woonplaats. Ik werk graag in de onderbouw en als ik zelf een groep mag kiezen, kies ik voor het werken in een kleutergroep. Ik vind het heerlijk om een uitdagende leeromgeving te creëren en ik laat de kinderen uit mijn groep graag spelen in de hoeken in mijn klas. Wat leren de kinderen daar veel van!Op school promoot ik altijd nieuwe kinderboeken aan het team en ik ben betrokken bij het organiseren van alle activiteiten die ook maar iets met boeken en lezen te maken hebben zoals activiteiten tijdens de Kinderboekenweek, de Nationale Voorleesdagen en de Boekenbingo van juf Sanne. Ik heb een ‘aardige verzameling’ kinderboeken en ik sta regelmatig ergens in de rij om een handtekening van een auteur te bemachtigen. Met veel plezier heb ik de cursus ‘Open Boek’ gevolgd om leescoördinator te worden binnen onze school. Verder zorg ik ervoor dat er regelmatig nieuwe boeken worden toegevoegd aan onze bibliotheekcollectie.Wat heerlijk dat in alle projecten van Kleuteruniversiteit een kinderboek centraal staat! Toen ik in 2015 voor het eerst aan de slag ging met hetKleuteruniversiteitsproject ‘Een gat in mijn emmer’ was ik meteen verkocht. De kinderen renden ’s ochtends de klas in om te zien of er weer een brief klaar lag van beer. Wat een hoge betrokkenheid! Ik heb zelfs één meisje ervan moeten overtuigen, dat beer alleen ’s nachts de klas binnenkwam. In bovengenoemd project komen ook onderdelen van het vak ‘natuur en techniek’ aan bod. Fijn, want naast lezen vind ik het belangrijk, dat jonge kinderen spelend en ontdekkend leren. Ik ben heel blij met ons groen blauwe schoolplein op school en ons natuur en techniek lab.Als ambassadeur wil ik jullie graag inspireren en veel vertellen over ervaringen in mijn groep, maar ik verwacht ook zelf een hoop te leren van andere kleuterjuffen en -meesters.

Annelieke
Ambassadeur

Hoi, ik ben Annelieke van Meel. Als ik niet voor de klas sta en geen projecten van Kleuteruniversiteit aan het voorbereiden ben, sport ik graag of ik ben aan het lezen. Lerend spelen, betrokkenheid, uitdaging en enthousiasme wil ik bereiken in mijn klas. In maart 2016 heb ik de opleiding “Professional het jonge kind” afgerond. Tijdens mijn werk in groep 1/2/3 op basisschool Delphin heb ik kennisgemaakt met Kleuteruniversiteit. Dit was toen ik zocht naar uitdagende opdrachten voor kleuters. Ik heb het project “De blauwe vinvis” uitgeprobeerd. Na de cursus “Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong” ben ik er van overtuigd dat de plusprojecten super zijn voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, ik was enthousiast en de kinderen waren betrokken en werden uitgedaagd!Omdat ik zo enthousiast was ben ik ook andere projecten gaan uitproberen. Het eerste project dat ik heb gekocht was Dinosaurussen. Wat waren dat geweldige lessen, waarin we op een speelse wijze aan de doelen werkten. De kinderen, ouders én de juf waren super enthousiast en werden meegezogen in de wereld van de dinosaurussen. Na dit geweldige project kon ik het niet laten om hier niet verder mee aan de slag te gaan. Ik maakte een beredeneerd aanbod m.b.v. de KIJK doelen en de projecten van Kleuteruniversiteit. Sinds het schooljaar 2021/2022 werk ik basisschool Gummarus. Een basisschool waar ze werken met IPC, IPC en Kleuteruniversiteit zijn volgens mij een hele mooie aanvulling op elkaar. Op deze school werken we vanuit de intrinsieke motivatie van kinderen, ook dan zijn de projecten van Kleuteruniversiteit goed te gebruiken. Hoe ik dat doe zie je op mijn Instagram en Facebook pagina. Daarnaast heb ik als ambassadeur van Kleuteruniversiteit de kans gekregen om mijn kennis te delen over een beredeneerd aanbod bij kleuters. Met mijn studie Teacher leader in mijn achterzak vind ik het een uitdaging om dit te mogen doen en mezelf te blijven ontwikkelen.Als ambassadeur wil ik mijn enthousiasme en ervaringen over de projecten van Kleuteruniversiteit delen met andere leerkrachten. Kijk eens in de Facebookgroep “vrienden van Kleuteruniversiteit” voor updates en mijn ervaringen. Heb je vragen over (plus)projecten van Kleuteruniversiteit, hoe je de projecten kunt gebruiken naast de KIJK registratie of wil je mijn ervaringen weten, vraag maar raak!

Linda
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Linda Mooijekind, ben getrouwd en moeder van twee lieve kinderen, een dochter en een zoon. Mijn hobby’s zijn lezen, puzzelen, zingen en gezellige dingen doen met familie en vrienden. Ik ben werkzaam op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen in groep 1-2. Dit doe ik 3 dagen met heel veel plezier. Ik heb in elke groep wel ervaring, maar mijn hart ligt toch echt wel bij de onderbouw. Zo heerlijk puur en oprecht zoals de kinderen op alles reageren en hun nieuwsgierigheid naar alles prikkelt mij in mijn lesgeven.In 2015 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de projecten van Kleuteruniversiteit en sindsdien wil ik niet anders meer. Ik ben gek op boeken (ben op school ook leescoördinator) en vind het dat ook echt geweldig dat elk project draait om een prentenboek. Als je zo intensief met een prentenboek bezig bent, gaat dat ook veel meer leven bij de kinderen en hoe leuk is het dan als al je reken en taal (en soms ook andere activiteiten) activiteiten ook bij het boek aansluiten. Ik merkte ook gelijk een enorm hoge betrokkenheid hierdoor bij de kinderen. Dat is toch wat je wilt al leerkracht?Inmiddels ben ik ook de tel kwijt hoeveel projecten ik heb uitgevoerd, maar het verveelt nog steeds niet. Ook niet als je ze voor de tweede keer uit gaat voeren. Ik kan het iedereen aanbevelen! Momenteel ben ik al een aantal jaar trotse ambassadeur van Kleuteruniversiteit en dat vind ik heel erg gaaf om te doen; meedenken over van alles, nieuwe spellen uittesten, helpen bij de NOT en ga zo maar door. Op mijn instagram account geef ik je regelmatig een kijkje in mijn klas tijdens een project in uitvoering. Daarmee hoop ik anderen ook te inspireren.

Rosan
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Rosan van Gessel en ik woon in Barneveld. In Leersum heb ik mijn eindstage afgerond in een kleuterklas en gelukkig heb ik toen ook de kans gekregen om dat te blijven doen. In 2018 ben ik afgestudeerd aan de Academische Pabo en sinds die tijd ben ik ook werkzaam als kleuterleerkracht in Leersum. Tijdens mijn stageperiode heb ik al veel gewerkt met de projecten van Kleuteruniversiteit. Ik haal er veel ideeën uit die ik, zo nodig, aanpas naar het niveau van de groep. Bij ons op school werken we groepsdoorbrekend. Voor de onderbouw houdt dat in dat we in verschillende zones werken. Zo hebben wij drie lokalen tot onze beschikking en in elk lokaal bevinden zich verschillende zones: de rekenzone, taalzone, ict-zone, ontdek-zone en ga zo maar door. De kinderen van de groepen 1, 2 en 3 werken daar in de middagen door en met elkaar aan verschillende thema’s. Veelal gebruiken we in de hoeken materialen en ideeën van Kleuteruniversiteit, maar zelf bedenken we ook veel verschillende materialen om in te zetten in de zones. Kortom, wij werken vol enthousiasme met de projecten van Kleuteruniversiteit!Ik was altijd al enorm enthousiast over de projecten en dat zorgt er voor dat ik nu ook vol passie en enthousiasme begin aan het ambassadeurschap. Op mijn Instagram account deel ik de uitwerking van verschillende projecten, maar kun je ook zien hoe wij op school werken in, bijvoorbeeld, de zones.

Sharaya
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Sharaya en samen met mijn vriend en 3 kinderen woon ik in Almere. Ik werk sinds februari 2017 bij de Omnibus, een oecumenische basisschool voor Daltononderwijs in mijn woonplaats. Mijn hobby’s zijn: spelletjes spelen, fröbelen en lezen. Ik ben dol op (prenten)boeken, ik heb er dan ook een hoop en er komen steeds weer nieuwe bij. Bij elk thema zorg ik voor veel verschillende boeken in de klas. Dat is ook iets wat ik zo leuk vind aan Kleuteruniversiteit: het werken vanuit boeken. Een van de eerste projecten die ik deed was ‘Ssst! De tijger slaapt’. Zo leuk om te zien hoe betrokken de kinderen zijn bij zo’n boek en de activiteiten.Ik kan altijd genieten van het ontwikkelen van een thema, samen met de kinderen. We bedenken samen het spel en zoeken en/of maken de materialen die we erbij nodig hebben. Dit om zo zoveel mogelijk betrokkenheid te krijgen en ze zelf eigenaar te maken van hun leerproces. De thema’s en projecten worden dan ook door ons gekozen of door de kinderen. In ieder geval mogen ze één keer per jaar zelf een thema kiezen, dit past ook goed bij ons Daltononderwijs. Als je het leuk vindt om te zien waar ik mij allemaal mee bezig houd kan je mij vinden op Instagram.

Marleen
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Marleen en samen met mijn vriend en drie zoontjes woon ik in Leersum. Al vanaf jongs af aan wist ik dat ik juf wilde worden. Na de middelbare school ben ik dan ook naar de PABO gegaan en sinds 2010 sta ik voor de klas. Sinds 2018 werk ik op een hele leuke Daltonschool in Doorn. Hier sta ik 2,5 dag in de week voor groep 1-2.Ik heb ervaring opgedaan op het speciaal en regulier onderwijs, vooral in de midden- en kleuterbouw. Het werken met kleuters vind ik geweldig, kleuters zijn eerlijk, spontaan en enorm enthousiast. De projecten van Kleuteruniversiteit spreken de kleuters aan en maakt het kleuteronderwijs nog leuker.Wat ik mooi vind bij de projecten van Kleuteruniversiteit is dat bij elk project een kinderboek centraal staat. Ik ben dol op (kinder)boeken en ik vind het erg belangrijk om kinderen enthousiast te maken voor boeken.Ik vind het ontzettend leuk om ambassadeur te zijn van Kleuteruniversiteit, het is een hele leuke manier om mensen te mogen inspireren en zelf geïnspireerd te worden. Via mijn Instagram account zal ik een hoop met jullie delen, onder andere over hoe ik de projecten inzet in mijn klas en dit combineer met het Daltononderwijs bij ons op school.

Esther
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Esther, ben 27 jaar oud en ik woon samen met Marthijn in Achterveld. Naast mijn passie voor lesgeven heb ik een passie voor sporten. Ik heb de bewegingsonderwijs bevoegdheid behaald, zodat ik beide passies kan combineren. Verder heb ik de Dalton opleiding afgerond en daarna mijn vakkennis uitgebreid door de Master SEN te volgen.Ik ben gestart als juf in groep 3-4, na twee jaar heb ik de overstap gemaakt naar de kleuters. Een keuze waar ik erg blij mee ben. Ik geniet van de humor, het spel en de onbevangenheid van kleuters. Ik werk op openbare basisschool ‘t Startblok in Achterveld. Wij werken op ‘t Startblok vanuit de gedachte ‘hoe ben ik knap?’ in plaats van ‘hoe knap ben ik?’. Er wordt ingespeeld op de talenten van kinderen vanuit de uitgangspunten van Meervoudige Intelligentie. Wij werken ook volgens de principes van Deep Learning, hierin staat betrokkenheid en de brede ontwikkeling van kinderen centraal. Het werken met de projecten van Kleuteruniversiteit sluit hier goed bij aan.Sinds een aantal jaar zijn we gestart met de projecten en wij werken er nog steeds met ontzettend veel plezier mee. Tijdens de uitvoering van de projecten zien wij een hoge mate van betrokkenheid bij de kinderen. Doordat het door onderwijsprofessionals ontwikkeld wordt is het praktisch inzetbaar in de klas. Ik wil graag andere leerkrachten inspireren om met Kleuteruniversiteit projecten te gaan werken. Via mijn instagram account deel ik mijn ervaringen met het kleuteronderwijs en de projecten van Kleuteruniversiteit.

Ester
Ambassadeur

Hoi, ik ben Ester! Ik ben 41 jaar en woon met mijn man en twee kinderen, een zoon van 7 en een dochter van 13, in Hilversum. We wonen midden in een groene omgeving. Ik ben dol op de natuur, maak lange wandelingen met de hond of met mijn foto camera. Ik lees heel graag. Ik ben een creatieve knutselaar die altijd in de weer is met vilt, hout, klei en verf.Na het behalen van mijn SPW diploma ben ik gaan studeren aan de Haagse Hogeschool PABO. Juf worden was wat ik wilde vanaf dat ik een klein meisje was en dat is dus gelukt. Ik heb 16 jaar op een school gewerkt, eerst in groep 3, daarna bij de kleuters. Die laatste hebben mijn hart gestolen.Na een bezoek aan een inspiratiedag, werd ik enthousiast over Kleuteruniversiteit. Hier kwamen ook de eerste projecten van Kleuteruniversiteit tevoorschijn in mijn klas. Het eerste project dat ik deed was ‘Kom uit die kraan’. Na dit project was ik zo enthousiast. De kinderen waren positief, de lessen origineel en met fijne differentiatie mogelijkheden. Als juf die gek is op prentenboeken vind ik het fijn dat er bij ieder project een boek hoort dat als uitgangspunt gebruikt wordt. Je kunt steeds terugpakken naar het boek en diept dit zo helemaal uit.Na 16 jaar was het voor mij toch tijd om te vertrekken naar een andere school. Sinds twee jaar werk ik op een kleine dorpsschool in Hollandsche Rading. De school staat midden in het groen. We hebben een oud gebouw, wat als voordeel heeft dat mijn lokaal nog de “ouderwetse” kleuterlokaal afmetingen heeft. Genoeg ruimte voor hoeken dus. Hier is één kleutergroep waarvan ik 4 dagen in de week de juf mag zijn. Hier kreeg ik meteen de opdracht om het kleuteronderwijs opnieuw in te richten. Een uitdaging die ik met beide handen heb aangegrepen. Ik heb alle methodes de deur uitgedaan en werk met de leerlijnen van Parnassys. Ik mocht een nieuw visie stuk schrijven. Spelend en ontdekkend leren hebben een prominente plaats in mijn aanbod. Ik vind het belangrijk dat kinderen veel inbreng hebben en door ze veel vrijheid te geven om te proberen en experimenteren komen er veel originele ideeën. De projecten van Kleuteruniversiteit sluiten hier prima bij aan.Naast de projecten ben ik ook fan van de actiebladen, gebruik ik de dagritmekaarten en is het grote racespel favoriet bij mijn kleuters.Vindt je het leuk om mee te kijken in mijn klas en juffenleven, neem dan eens een kijkje op mijn instagram account: jufesterklaver. Hier deel ik ook mijn inspiratie en ervaringen met de projecten van Kleuteruniversiteit.

Anouk
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Anouk Greving, 23 jaar en ik werk vier dagen in de week als kleuterjuf op een gezellige dorpsschool in Drenthe.In 2019 ben ik afgestudeerd als juf. Tijdens mijn eerste stages was het al snel duidelijk, mijn hart ligt bij de kleuterklas. Nadat ik afgestudeerd was heb ik één schooljaar voor een groep 3 gestaan. Na dat jaar was dan eindelijk het moment aangekomen waarop ik als échte juf aan de slag mocht bij de kleuters. Als startende leerkracht was ik op zoek naar hoe mijn perfecte invulling van het onderwijs eruit ziet. Maar één ding wist ik wel al zeker. Tijdens mijn stages had ik kennisgemaakt met de projecten van Kleuteruniversiteit. Hier wilde ik dolgraag mee aan de slag gaan! Dit was mijn grote wens omdat ik tijdens mijn stages had gemerkt hoe betrokken en enthousiast de kinderen bezig waren met de projecten. Bij de projecten van Kleuteruniversiteit start je vanuit een prentenboek. Ik ben zelf dol op prentenboeken en gebruik deze graag in de klas. In een prentenboek zit vaak een probleemstelling waar een personage uit het boek mee aan de slag gaat. Kinderen willen graag helpen bij het oplossen van het probleem. Hierdoor kunnen kinderen zich snel inleven in het nieuwe thema waardoor er direct betrokkenheid ontstaat. Dat maakt het werken met de projecten van Kleuteruniversiteit zo leuk. Naast het werken met Kleuteruniversiteit werk ik graag thematisch in de klas. Ook zijn we bezig met bewegend leren, ontdekkend leren en spelenderwijs doelen aanbieden. Bij mij op school werken we met Onderbouwd. De doelen van Onderbouwd houd ik aan als richtlijn en ik combineer dit met projecten van Kleuteruniversiteit. Op de dorpsschool waar ik nu werk krijg ik alle vrijheid en ruimte om dingen uit te proberen als startende leerkracht, wat heel fijn is. Ik vind het ontzettend leuk dat ik ambassadeur mag zijn en andere mag informeren en inspireren over wat Kleuteruniversiteit te bieden heeft. Mocht je mijn ontwikkelingen willen volgen als startende leerkracht, dan kun je mij vinden op Instagram als jufnoek. Ik hoop via deze weg jullie te laten zien hoe ik werk met de projecten van Kleuteruniversiteit en mijn enthousiasme en ideeën met jullie te delen!

Evelyn
Ambassadeur

Hey! Ik ben Evelyn. Ik woon in Heerlen en werk sinds 2017 op Taalschool de WereldDelen in Heerlen. Taalschool de WereldDelen is een school voor arbeidsmigranten, nieuwkomers en asielzoekers tot en met 12 jaar. Zij komen een jaar bij ons op school om de Nederlandse taal te leren. Na het jaar stromen zij door naar het reguliere Nederlandse onderwijs.In 2017 ben ik afgestudeerd aan de Pabo. Vanaf toen begon het grote avontuur. Ik verhuisde van Drenthe naar Zuid-Limburg en kwam terecht op Taalschool de WereldDelen. Hier startte ik al vervangster voor twee dagen. Al snel wist ik dat dit de doelgroep was waar ik graag les wilde geven. Toen mijn vervanging was afgelopen, kreeg ik het aanbod om fulltime op Taalschool de WereldDelen aan de slag te gaan. De kans kon ik natuurlijk niet laten schieten! De eerste twee jaren was ik flexibel binnen de school, ik maakte kennis met alle klassen en in 2019 kreeg ik de kans om fulltime voor de kleuters te staan. Sinds die tijd geef ik met veel plezier les aan de kleuters in de Flamingoklas.Mijn stamgroep is groep 1, maar doordat wij in niveaugroepen werken met taal en rekenen heb ik ook regelmatig groep 2 kinderen in mijn klas. Omdat ik graag meer wilde leren over het jonge kind ben ik in 2020 gestart met de post HBO-opleiding Specialist Jonge kind. Daarnaast ben ik sinds 2020 gestart als bouwcoördinator van onze onderbouw, waarbij ik mij verdiep in methodes, de werkwijze en het NT2-onderwijs aan kleuters.Ik vind het ontzettend leuk om ambassadeur te zijn van de Kleuteruniversiteit. Via mijn Instagramaccount geef ik jullie graag een kijkje in mijn klas!

Manon
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Manon, 26 jaar oud en ik woon in Rotterdam samen met mijn vriendin. Ik werk sinds drie jaar fulltime in de kleutergroep op OBS de Winde in Nootdorp. Ik wist al vanaf kleins af aan dat ik juf wilde worden, dus toen ik de HAVO had afgerond was de PABO een logische keuze. Vorig jaar wilde ik mij verder verdiepen in het jonge kind en heb ik de post HBO opleiding jonge kind gevolgd. Wij werken door de hele school thematisch. Bij de kleuters werken we van vakantie tot vakantie met een thema, wat ons de tijd en ruimte geeft om de diepte in te gaan met een thema. Spel staat hierbij centraal. Samen met de kinderen richten we een themahoek in, die altijd in verbinding staat met de huishoek. Tijdens de voorbereiding van een thema gebruiken wij altijd projecten van Kleuteruniversiteit, die fijne handvatten geven voor de invulling van de instructies en het spel in de hoeken. We merken dat de betrokkenheid van de kinderen tijdens het thema hierdoor hoog is. Ik heb ontzettend veel zin om te starten met het ambassadeurschap bij Kleuteruniversiteit, via mijn Instagram account kun je volgen hoe wij invulling geven aan de thema’s.

Kim
Ambassadeur

Hallo! Ik ben Kim Thewissen en kom uit het uiterste zuiden van het land. Van jongs af aan wist ik al dat ik juf wilde worden, dankzij een superleuke kleuterjuf die ik zelf heb gehad. In 2004 ben ik afgestudeerd aan de PABO in Maastricht en kon ik meteen aan de slag. Ik ben gestart in het speciaal onderwijs. Ik heb een aantal jaren ervaring mogen opdoen in het cluster IV onderwijs. Tijdens deze periode behaalde ik mijn master gedragsspecialist en heb ik IB taken gedaan. In 2012 maakte ik de overstap naar ‘het regulier onderwijs’ en heb ik een aantal jaren in groep 3 gewerkt. Dit was superleuk! Maar … het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen mocht ik gaan werken bij de leukste doelgroep die er is binnen het onderwijs: de kleuters! Sinds 4 jaar werk ik in groep 1 en sinds afgelopen schooljaar ben ik jonge kind specialist en bouwcoördinator. Op onze school hebben we dan ook gekeken naar onze visie op kleuteronderwijs, het inrichten van een speelrijke leeromgeving passend bij onze thema’s, werken we met de thema’s van Kleuteruniversiteit en is er een nieuw leerlingvolgsysteem gekomen (de leerlijnen van Digikeuzebord). Sinds we werken met de thema’s van Kleuteruniversiteit zien we een hele hoge betrokkenheid bij onze leerlingen. De activiteiten binnen elk thema zijn heel divers en Kleuteruniversiteit biedt behalve hele leuke thema’s nog veel meer mogelijkheden waar we dankbaar gebruik van maken.
Komend schooljaar ga ik de verdieping van de opleiding jonge kind specialist doen, sta ik 2 dagen voor groep 1/2 (groepsnaam de Olifanten) en heb ik het geluk dat ik 1 dag word vrij geroosterd. Tijdens deze ’roostervrije dag’ voer ik de zorgtaken voor de kleuters uit, initieer ik het beleid voor ons onderwijs aan onze kleuters en ben ik de spil tussen PSZ en school. Kortom, komend schooljaar zijn er genoeg uitdagingen! Ik vind het een eer om ambassadeur te mogen zijn van Kleuteruniversiteit. Als je me volgt op Instagram geef ik je graag een kijkje in mijn klas, laat ik je graag zien waar we mee bezig zijn en hoop ik je te inspireren.