Janneke
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Janneke, 32 jaar oud. Toen ik klein was wilde ik altijd al juf worden. En dit is niet meer veranderd. Sport is mijn grootste passie. Dit was op de middelbare school ook de reden om voor het CIOS te kiezen. Juf + sport = de ideale baan. Tijdens deze opleiding kwam ik erachter dat ik toch niet altijd alleen maar in de gymzaal wilde staan. Dat deed me besluiten om, na het behalen van mijn diploma, naar de PABO te gaan. De beste beslissing die ik toen kon maken. Voor de klas ben ik in mijn element, iedere dag geniet ik weer van het juf zijn.

Na het afstuderen aan de PABO heb ik de master SEN afgerond waarna ik nog twee jaar een MRT opleiding heb gevolgd. Sinds 5 jaar werk ik op basisschool De Drie Musketiers in Hulten. Een klein en heel gezellig dorpsschooltje. Nadat ik mijn LIO-stage bij de kleuters heb gelopen, heb ik 1 jaar in groep 3 en 4 jaar in groep 3/4 gewerkt. Afgelopen jaar werden de groepen op school gereorganiseerd en kreeg ik de kans om in groep 1/2/3 aan het werk te gaan. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen. Ik werk in thema’s en daaraan wil ik al mijn lessen koppelen. Van kring tot circuit en het liefst ook nog de apps op de tablets. Tijdens de zoektocht naar materiaal en les ideeën kwam ik continu projecten van Kleuteruniversiteit tegen. Daar werd ik heel nieuwsgierig naar en ben deze gaan aanschaffen en uitvoeren in de klas. De kinderen waren heel enthousiast. Ze kwamen met veel vragen en verhalen. Opdrachten wilden ze mee naar huis nemen om er thuis over te vertellen. Dat zegt genoeg!

Ik ben blij dat ik Kleuteruniversiteit ambassadeur mag zijn. Mijn ervaringen deel ik graag. Hiermee hoop ik alle andere (kleuter)leerkrachten te kunnen inspireren. Ideeën deel ik graag met jullie op instagram: juf_janneke_groep_1_2_3

Dieke
Ambassadeur

Hallo! Mijn naam is Dieke Grootscholten, ben getrouwd en moeder van 3 lieve meiden. Ik werk op de Joannesschool in Naaldwijk, een TOM school. Bij ons staat samenwerken hoog in het vaandel en we werken met een weektaak en een inloop. Ook werken we groep overstijgend. Op deze manier leren kinderen van en met elkaar. Ik sta woensdag om de week, donderdag en vrijdag voor unit 1/2. Sinds oktober 2017 mag ik mij ‘specialist jonge kind’ noemen. Wat werken we toch met een heerlijke leeftijdsgroep! Geen methodes volgen, maar de doelen voor ogen hebben en aan de hand daarvan lessen geven in de kring, de hoeken inrichten enz.

Vooral spelend leren vind ik belangrijk. Ik vind de projecten van Kleuteruniversiteit ontzettend goed in elkaar zitten. Voor mij is het een absoluut pluspunt dat er bij elk project een boek centraal staat. Aan de kinderen merk ik dat ze veel meer enthousiast en meer betrokken zijn bij het werken met de projecten. Vaak zitten er suggesties voor de (veel) hoeken bij waardoor je het spel ook kan betrekken bij je thema. En er staan activiteiten in de projecten waar ik zelf niet opgekomen zou zijn. Ook maak ik regelmatig gebruik van de liedjes die je op de site kan downloaden. Wat zijn die leuk! Vooral de liedjes in het Engels vallen in de klas in de smaak. Wat een trotse gezichten als ze de liedjes zingen! En niet alleen van de kinderen … Kortom de kinderen en ik werk met veel plezier met de projecten van Kleuteruniversiteit.

Agnes
Ambassadeur

Ik ben Agnes Zuiderveen, ik heb ik SPW gestudeerd en hierdoor heel veel ervaring opgedaan bij kleuters. Van jongs af aan roep ik al dat ik kleuterjuf wil worden en daar ligt ook echt mijn hart.

Twee  jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de Kleuteruniversiteit.  Mijn eerste project was het vakantiefeest en de ijskaartjes. De kleuters die ik op dat moment lesgaf hebben er van genoten en vanaf dat moment hield ik de site nauwlettend in de gaten. Sinds die tijd heb ik al met verschillende projecten gewerkt waaronder: Sinterklaas; nog 13 nachtjes wakker liggen, de Kleine Kerstman, Lieve Boze Wolf, Gymlessen, Nippertje en het Vriendschapsproject. Voor vragen kun je zeker bij mij terecht. Ook zal ik foto’s plaatsen van de projecten in de groep ‘Vrienden van Kleuteruniversiteit‘.

Meriël
Ambassadeur

Ik ben Meriël Bouwman, 27 jaar en ik woon in Den Helder. Inmiddels werk ik 5 jaar in Breezand als kleuterleerkracht. Als jonge kleuter zei ik al dat ik juf wilde worden en dit is eigenlijk altijd zo gebleven.

Op de PABO heb ik al snel mijn voorkeur aangegeven voor het jonge kind, maar ik ben zelf afgestudeerd in groep 4. In mijn eerste jaar voor de klas, kwam ik parttime terecht in een kleutergroep. Al snel was ik verkocht. Kleuters zijn echt héél erg leuk! Nu werk ik fulltime en in de afgelopen 5 jaar heb ik meestal een 1/2 combinatie. Vorig jaar heb ik ook een halfjaar alleen groep 2 gehad. Omdat ik graag meer wilde leren over het jonge kind ben ik in 2018 begonnen aan de post HBO-opleiding Specialist Jonge kind en VVE. Bij mij op school werken we met het OVM (Ontwikkelingsvolgmodel), zo hebben we de ontwikkeling van ieder kind goed in beeld. Vooral het volgen en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen vind ik erg belangrijk. En als de kinderen betrokken zijn, lukt dit stimuleren goed. Het thematisch werken vind ik dan ook heel prettig, omdat dit de betrokkenheid van de kinderen vergroot.

Op mijn Instagram account jufmeriel kun je inspiratie vinden en kun je zien hoe ik met Kleuteruniversiteit werk. Mocht je vragen hebben over bijvoorbeeld het OVM of over een van de projecten, stel ze gerust!

Jan
Ambassadeur

Hallo! Ik ben Jan Ceyssens, 32 jaar oud, getrouwd met Carmen en papa van Seppe en Fons. Ik woon en werk in Scherpenheuvel-Zichem, in België. Na de lagere school, in het middelbaar heb ik “Industriële wetenschappen” gekozen als keuzevak. Hierna ben ik de opleiding industrieel ingenieur gestart aan de hogeschool. Na één jaar was het toch niet wat ik ervan verwacht had en ben ik de opleiding kleuteronderwijs gestart. De beste keuze ooit! Mijn interesse in techniek en wetenschap is een overblijfsel van de opleiding industrieel ingenieur en geef ik nu met plezier door aan mijn kleuters. Techniek is één van mijn sterktes als leerkracht. Ook alles wat met media en STEM te maken heeft interesseert mij enorm en is met de jaren uitgegroeid tot een sterkte. Welke woorden typeren mij nu als persoon? Creatief, spontaan en energiek. Mijn hobby’s: graffiti, longboarden, fotografie, LEGO, pizza’s bakken, enz. sluiten dus ook aan bij deze woorden.
Deze hobby’s hebben ondertussen plaats moeten maken voor skaten met mijn zonen, bouwen aan speelhuisjes en modderkeukens. Ik geniet ervan om leuke momenten te beleven met mijn zonen en te knutselen zodat de kleuters in de klas de tijd van hun leven kunnen beleven. Momenteel sta ik halftijds in de peuterklas (instapklas, 2,5 jarigen) en halftijds in de 2 de kleuterklas (4 jarigen) in de Sint-Jozefsschool te Schoonderbuken, ook in België ;).
Hier geef ik al 11 jaar het beste van mijzelf samen met mijn kleuters. Mijn directie geeft mij de vrijheid om ontdekkend en explorerend les te geven, uiteraard in het afgesproken thema. We spelen ook in op ideeën van de kleuters. Vele thema’s van Kleuteruniversiteit sluiten hier perfect bij aan. Als ambassadeur wil ik medeleerkrachten met mijn kijk op het onderwijs inspireren, mijn creaties in thema delen en hun de mogelijkheden tonen die de projecten van Kleuteruniversiteit bieden.

Susanne
Ambassadeur

Hallo! Mijn naam is Susanne Zoutewelle, 30 jaar en woon in het Zeeuwse Goes. Hier woon ik samen met mijn vriend en 2 poezenvriendinnetjes Siep en Soof.

Van jongs af aan weet ik al dat ik graag met jonge kinderen werk. Na de middelbare school ben ik gestart op het ROC met de opleiding Onderwijsassistent en daarna heb ik de PABO afgerond. Tijdens deze afronding in 2012 heb ik kennis gemaakt met de Klimopschool. De Klimopschool is een school voor Zeer Moeilijk Leerbare Kinderen. Een doelgroep die voor mij op dat moment nog niet heel erg bekend was en waar ik nu niet meer weg te slaan ben. Sinds 6 jaar werk ik fulltime in de startgroep. Hierin zitten kinderen tussen de 4 en 7 á 8 jaar.

Het mooie van het werken in het ZML onderwijs vind ik dat wij niet alleen werken aan de cognitieve vakken zoals lezen en rekenen, maar dat wij ook heel veel tijd steken in de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL) en hierdoor veel aandacht steken in de zelfredzaamheid van de leerlingen. Vooral in de startgroep werk ik hier de hele dag aan en is het zo gaaf om te zien wat voor grote en mooie stappen de kinderen maken.

Methodes zijn er bijna niet voor ons en daarom zijn de projecten van Kleuteruniversiteit echt een uitkomst voor ons. Twee jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Kleuteruniversiteit en dit is echt een uitkomst voor ons. De kinderen worden er zo enthousiast van en leren hierdoor meer en sneller. Ook heb ik een inspiratiedag bijgewoond en die kan ik echt aanraden om te bezoeken. Een inspirerende dag met allemaal kleuterjuffen bij elkaar!

Als ambassadeur bij Kleuteruniversiteit wil ik jullie graag laten zien hoe wij op de Klimopschool werken met de kleuter- en peuterprojecten van Kleuteruniversiteit. Bekijk dat op mijn Instagram account.

Maaike
Ambassadeur

Hoi! Mijn naam is Maaike Blomsma, 26 jaar en ik woon in Gouda. In 2016 ben ik afgestudeerd en gelijk aan het werk gegaan als kleuterjuf. Ik werk fulltime in groep 1/2 op basisschool de Triangel in Gouda. Bij ons zijn coöperatief leren en de creatieve vakken twee belangrijke dingen. Dit zijn twee zaken die erg bij mij passen. Muziek, drama en dans zijn vakken die je veel bij mij terug ziet in de klas.

Spelend leren vind ik onwijs belangrijk. Door mijn affiniteit met drama vind ik het ook heerlijk om met de kinderen mee te spelen en door spelbegeleiding de kinderen verder te brengen met bijvoorbeeld woordenschat. Toen ik begon te werken met de projecten van Kleuteruniverstiteit merkte ik dat deze goed aansloten op mijn manier van werken. Het thematisch werken is zo fijn voor mij, maar vooral ook voor de kinderen. Ik vind het fijn dat er een boek centraal staat en dat alle activiteiten daar omheen hangen. Het boek gaat echt leven in de klas en de kinderen zijn enorm betrokken bij alle activiteiten!

Ik ben onwijs blij dat ik als ambassadeur nu een stukje van mijn kennis en ervaringen mag delen. Ik zal delen wat ik doe in mijn groep, maar vindt het ook leuk om te zien wat jullie doen tijdens de projecten. Heb je vragen dan hoor ik ze graag!

Sigrid
Ambassadeur

Ik ben Sigrid Olivier (1977) en ik woon met mijn man, zoon en dochter in Spijkenisse. Al zeventien jaar lang werk ik met plezier op CBS Het Baken in mijn woonplaats. In 2017/2018 start ik in groep 3. Na de kerstvakantie gaat deze groep samen met de andere groep 3 en zal ik met mijn duo een instroomgroep opstarten.

Op school promoot ik altijd nieuwe kinderboeken aan het team en ik ben betrokken bij het organiseren van activiteiten tijdens de Kinderboekenweek, de Nationale Voorleesdagen en de Boekenbingo van juf Sanne. Ik heb een ‘aardige verzameling’ kinderboeken en ik sta regelmatig ergens in de rij om een handtekening van een auteur te bemachtigen. Dit schooljaar ga ik starten met de cursus ‘Open Boek’ om leescoördinator te worden binnen onze school.

Wat heerlijk dat in alle projecten van Kleuteruniversiteit een kinderboek centraal staat! Toen ik in 2015 aan de slag ging met het project ‘Een gat in mijn emmer’ was ik verkocht. De kinderen renden ’s ochtends de klas in om te zien of er weer een brief klaar lag. Ik heb zelfs één meisje ervan moeten overtuigen, dat beer alleen ’s nachts de klas binnenkwam. Zij dacht dat beer ieder moment kon binnenstappen. In bovengenoemd project komen ook onderdelen van het vak ‘Natuur en techniek’ aan bod. Fijn, want naast lezen vind ik het belangrijk, dat jonge kinderen spelend en ontdekkend leren. Als ambassadeur zal ik jullie inspireren, maar ik verwacht ook zelf een hoop te leren van andere kleuterjuffen en -meesters.

Caroline
Ambassadeur

Ik ben Caroline Farret Jentink, 34 jaar en moeder van Joshua van bijna 6. Ik ben in 2006 afgestudeerd op het Avontuur in Almere Buiten, waar ik nu nog steeds met heel veel plezier bij de kleuters werk. De onbevangenheid van jonge kinderen, is wat mijn werk elke dag weer leuk maakt. Kleuterpraat is geweldig!

Ik werk sinds 3 jaar met Inzichtelijk Onderwijs als planningsinstrument en ongeveer tegelijkertijd ben ik gaan werken met de projecten van Kleuteruniversiteit. Er is zó veel leuks en de projecten zitten zó goed in elkaar. De inspiratiedagen die door Kleuteruniversiteit georganiseerd worden, zijn ook ontzettend de moeite waard, heb ik mogen ervaren.

Naast Inzichtelijk en Kleuteruniversiteit, werk ik nu nog met KIJKregistratie, vooral voor de niet cognitieve ontwikkelingslijnen. Met al deze dingen bij elkaar, hebben we op onze school goed zicht op de ontwikkeling van onze kleuters.  De ervaring die ik heb met Kleuteruniversiteit in combinatie met deze instrumenten deel ik graag! Dus vraag maar raak …

Ingelien
Ambassadeur

Mijn naam is Ingelien Lemmen, 31 jaar en ik woon in Sliedrecht. Al een aantal jaar werk ik met veel plezier het basisonderwijs, van het lesgeven aan kleuters geniet ik volop! Dit schooljaar sta ik fulltime op Christelijke basisschool Het Spectrum in Rotterdam Nesselande voor groep 1, hier ben ik erg blij mee. Het is een grote basisschool met meerdere kleutergroepen welke al met veel enthousiasme aan de projecten van Kleuteruniversiteit werken.

Een aantal jaar geleden merkte ik dat ik mij meer wilde verdiepen in het jonge kind en ik heb de opleiding ‘Jonge kind specialist’ behaald. Mijn collega heeft deze opleiding ook afgerond en samen mogen wij de kartrekker zijn in de onderbouw. Wij sturen samen, als specialisten, de kwaliteitsgroep jonge kind aan. Dit vind ik erg interessant om te doen, ik krijg veel vrijheid én verantwoordelijkheid voor onze doelgroep, namelijk het jonge kind en hoe wij daar als team graag mee willen werken

Kleuteruniversiteit heb ik een aantal jaar geleden ontdekt. WOW, ik was meteen enthousiast! Ik ben enkele projecten gaan uitvoeren en ik merkte dat ik niet meer terug wilde naar de methode die wij gewend waren te gebruiken. Thematisch werken is iets wat ik heel belangrijk vind bij kleuters. De projecten van Kleuteruniversiteit horen altijd bij een prentenboek, dit werkt erg prettig. De lessen staan duidelijk beschreven en het is een feestje om ze te mogen geven. Er staan écht vernieuwende lesideeën in die ervoor zorgen dat zowel de kinderen én jij als leerkracht enthousiast met het thema aan de slag gaan!

De inspiratiedagen van Kleuteruniversiteit zijn ook een absolute aanrader! Het is zo fijn, een dag die helemaal in het thema staat van het jonge kind. Je wordt geïnspireerd en zit vol met nieuwe ideeën. Zie ik je daar?

Annelieke
Ambassadeur

Hoi, ik ben Annelieke van Meel en ik ben 29 jaar. Als ik niet voor de klas sta en geen projecten van Kleuteruniversiteit aan het voorbereiden ben dan sport ik graag of ik ben aan het lezen. Spelend leren, betrokkenheid, uitdaging en enthousiasme wilde ik bereiken in mijn klas toen ik na 6 jaar lesgeven in groep 5/6, les mocht gaan geven aan de kleuters. In maart 2016 heb ik de opleiding “Professional het jonge kind” afgerond. Ik werk nu 2 jaar in “Het Olifanteneiland” op Jenaplanschool De Open Hof in Hoogerheide.

Mijn eerste kennismaking met Kleuteruniversiteit was toen ik zocht naar uitdagende opdrachten voor kleuters. Ik heb het project “De blauwe vinvis” uitgeprobeerd. Gelijk was ik enthousiast, de kinderen waren heel erg betrokken en werden uitgedaagd. We werken sindsdien met de plusprojecten van Kleuteruniversiteit. Na de cursus “Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong” en ben ik er van overtuigd dat de plusprojecten super zijn voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong!

Omdat ik zo enthousiast was heb ik eind vorig jaar het project Dinosaurussen gekocht. Wat waren dat geweldige lessen, waarin we op een speelse wijze aan de doelen werkten. De kinderen, ouders én de juf waren super enthousiast en werden meegezogen in de wereld van de dinosaurussen. Na dit geweldige project kon ik het niet laten om hier niet verder mee aan de slag te gaan. Ik zorg nu dat we aan de KIJK doelen werken met de projecten van Kleuteruniversiteit.

Als ambassadeur wil ik mijn enthousiasme en ervaringen over de projecten van Kleuteruniversiteit delen met andere leerkrachten. Kijk eens in de Facebookgroep “vrienden van Kleuteruniversiteit” voor updates en mijn ervaringen. Heb je vragen over (plus)projecten van Kleuteruniversiteit, hoe je de projecten kunt gebruiken naast de KIJK registratie of wil je mijn ervaringen weten, vraag maar raak!

Linda
Ambassadeur

Mijn naam is Linda Mooijekind. Ik ben 34 jaar, getrouwd en trotse moeder van een dochter van 7 (gaat naar groep 4) en een zoon van 5 (gaat naar groep 3). Sinds 2004 ben ik afgestudeerd en werkzaam in het onderwijs. Ik heb in verschillende groepen gewerkt, eigenlijk van groep 1 t/m groep 8, maar mijn hart ligt toch echt wel bij de onderbouw; heerlijk, die onbezonnenheid en nieuwsgierigheid van jonge kinderen!

Ongeveer 2 jaar geleden ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met een project van Kleuteruniversiteit, het project ‘in de werkplaats’, wat mooi aansloot bij de Kinderboekenweek destijds. Toen mijn duo en ik dat eenmaal gebruikt hadden en zowel de kinderen als wij superenthousiast waren, zijn we ook andere projecten van Kleuteruniversiteit gaan gebruiken. Intussen heb ik een inspiratiedag bezocht (zéker een aanrader!) en al met 24 projecten gewerkt en wil niks anders meer!

Ik ben er trots op ambassadeur te mogen zijn. Komend schooljaar gaat mijn school fuseren en de projecten van Kleuteruniversiteit nemen we zeker mee en natuurlijk gaan we nog veel meer (nieuwe) projecten uitvoeren!

Maaike
Ambassadeur

Mijn naam is Maaike van Goozen. Ik ben 26 jaar en inmiddels 4 jaar afgestudeerd. Ik heb mijn diploma behaald aan de Academische Pabo en ben een kritische, leergierige en enthousiaste juf.

Na vele ‘losse’ contracten werk ik nu op basisschool het Mozaïek in Alphen aan den Rijn. Afgelopen jaren als kleuterleerkracht en volgend jaar voor groep 3. Op school werken wij met the leader in me, dit zijn 7 gewoonten die Stephen Covey heeft geschreven. Deze gewoonten omschrijven de weg naar effectief leiderschap en zijn gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen.  Ik heb de afgelopen jaren veel met Kleuteruniversiteit gewerkt. Zo was dit jaar mijn klassenthema agent en boef, bij het bijbehorende project. Maar ik heb ook o.a. Haas en Mol, Kom uit de kraan, Trouwen en het Lente project met Engels gedaan. Wij werken op school met Bosos als observatie instrument.

Nu zul je denken volgend jaar groep 3? En dan Kleuteruniversiteit ambassadeur? Juist daarom! Wie wil er nu niet het gat tussen groep 2 en groep 3 kleiner maken? Wij werken in groep 3 met de methode ‘lijn 3’ en dus thematisch. Ik wil volgens schooljaar de plusprojecten van Kleuteruniversiteit gaan inzetten in mijn groep.  Het lijkt me fantastisch om in een thema de kinderen mee te nemen in het leren lezen en rekenen.  Ik ga proberen zoveel mogelijk van mijn ervaringen met jullie te delen. Mocht je vragen of suggesties hebben, ik wissel graag met je van gedachten!​