Janneke
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Janneke. Toen ik klein was wilde ik altijd al juf worden. En dit is niet meer veranderd. Sport is mijn grootste passie. Dit was op de middelbare school ook de reden om voor het CIOS te kiezen. Juf + sport = de ideale baan. Tijdens deze opleiding kwam ik erachter dat ik toch niet altijd alleen maar in de gymzaal wilde staan. Dat deed me besluiten om, na het behalen van mijn diploma, naar de PABO te gaan. De beste beslissing die ik toen kon maken. Voor de klas ben ik in mijn element, iedere dag geniet ik weer van het juf zijn.

Na het afstuderen aan de PABO heb ik de master SEN afgerond waarna ik nog twee jaar een MRT opleiding heb gevolgd. Sinds 2014 werk ik op basisschool De Drie Musketiers in Hulten. Een klein en heel gezellig dorpsschooltje. Nadat ik mijn LIO-stage bij de kleuters heb gelopen, heb ik 1 jaar in groep 3 en 4 jaar in groep 3/4 gewerkt. Afgelopen jaar werden de groepen op school gereorganiseerd en kreeg ik de kans om in groep 1/2/3 aan het werk te gaan. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen. Ik werk in thema’s en daaraan wil ik al mijn lessen koppelen. Van kring tot circuit en het liefst ook nog de apps op de tablets. Tijdens de zoektocht naar materiaal en les ideeën kwam ik continu projecten van Kleuteruniversiteit tegen. Daar werd ik heel nieuwsgierig naar en ben deze gaan aanschaffen en uitvoeren in de klas. De kinderen waren heel enthousiast. Ze kwamen met veel vragen en verhalen. Opdrachten wilden ze mee naar huis nemen om er thuis over te vertellen. Dat zegt genoeg!

Ik ben blij dat ik Kleuteruniversiteit ambassadeur mag zijn. Mijn ervaringen deel ik graag. Hiermee hoop ik alle andere (kleuter)leerkrachten te kunnen inspireren. Ideeën deel ik graag met jullie op instagram: juf_janneke_groep_1_2_3

Dieke
Ambassadeur

Hallo! Mijn naam is Dieke Grootscholten, ben getrouwd en moeder van drie lieve meiden. Sinds 2016 ben ik met veel plezier ambassadeur van Kleuteruniversiteit.
Na een jaar meehelpen ontwikkelen ben ik sinds schooljaar 2019/2020 werkzaam op Waalcampus, een ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Ik werk woensdag om de week, donderdag en vrijdag in Waal 2, waar kinderen van 3 tot 6 jaar zitten. We werken met onderwijs en opvang samen, dit betekent dat ik samen in de Waal sta met een pedagogisch medewerker. We zetten het onderwijs echt samen neer, vanuit onze eigen expertise en interesses. We willen vooral dat de kinderen spelend en met plezier leren. Hier sluiten de projecten van Kleuteruniversiteit heel goed op aan. We bekijken welke activiteiten bij onze kinderen passen en houden goed de persoonlijke leerdoelen in de gaten. We merken dat de kinderen erg enthousiast en betrokken zijn bij de thema’s en activiteiten die we doen vanuit de projecten. Vaak staan er in de projecten niet alleen reken- en taalactiviteiten beschreven, maar er staan ook vaak suggesties voor de hoeken waardoor je het spel nog meer kan betrekken bij je thema. Wat ik fijn vind is dat de projecten veel activiteiten bevatten waar ik zelf niet op gekomen zou zijn. Ook maak ik regelmatig gebruik van de Engelse liedjes en van de spellen die Kleuteruniversiteit heeft ontwikkeld.
Kortom, de kinderen en ik werken met heel veel plezier met Kleuteruniversiteit! Op mijn Instagram account deel ik mijn ervaringen met de projecten en laat ik zien hoe we werken op Waalcampus. Als je vragen hebt, mag je altijd contact met me opnemen.

Agnes
Ambassadeur

Ik ben Agnes Zuiderveen, ik heb ik SPW gestudeerd en hierdoor heel veel ervaring opgedaan bij kleuters. Van jongs af aan roep ik al dat ik kleuterjuf wil worden en daar ligt ook echt mijn hart.

Twee  jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de Kleuteruniversiteit.  Mijn eerste project was het vakantiefeest en de ijskaartjes. De kleuters die ik op dat moment lesgaf hebben er van genoten en vanaf dat moment hield ik de site nauwlettend in de gaten. Sinds die tijd heb ik al met verschillende projecten gewerkt waaronder: Sinterklaas; nog 13 nachtjes wakker liggen, de Kleine Kerstman, Lieve Boze Wolf, Gymlessen, Nippertje en het Vriendschapsproject. Voor vragen kun je zeker bij mij terecht. Ook zal ik foto’s plaatsen van de projecten in de groep ‘Vrienden van Kleuteruniversiteit‘.

Meriël
Ambassadeur

Ik ben Meriël Bouwman. Ik woon in Den Helder. Sinds 2014 werk ik in Breezand als kleuterleerkracht. Als jonge kleuter zei ik al dat ik juf wilde worden en dit is eigenlijk altijd zo gebleven.

Op de PABO heb ik al snel mijn voorkeur aangegeven voor het jonge kind, maar ik ben zelf afgestudeerd in groep 4. In mijn eerste jaar voor de klas, kwam ik parttime terecht in een kleutergroep. Al snel was ik verkocht. Kleuters zijn echt héél erg leuk! Nu werk ik fulltime en in de afgelopen 5 jaar heb ik meestal een 1/2 combinatie. Vorig jaar heb ik ook een halfjaar alleen groep 2 gehad. Omdat ik graag meer wilde leren over het jonge kind ben ik in 2018 begonnen aan de post HBO-opleiding Specialist Jonge kind en VVE. Bij mij op school werken we met het OVM (Ontwikkelingsvolgmodel), zo hebben we de ontwikkeling van ieder kind goed in beeld. Vooral het volgen en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen vind ik erg belangrijk. En als de kinderen betrokken zijn, lukt dit stimuleren goed. Het thematisch werken vind ik dan ook heel prettig, omdat dit de betrokkenheid van de kinderen vergroot.

Op mijn Instagram account jufmeriel kun je inspiratie vinden en kun je zien hoe ik met Kleuteruniversiteit werk. Mocht je vragen hebben over bijvoorbeeld het OVM of over een van de projecten, stel ze gerust!

Jan
Ambassadeur

Hallo! Ik ben Jan Ceyssens, getrouwd met Carmen en papa van Seppe en Fons. Ik woon en werk in Scherpenheuvel-Zichem, in België. Na de lagere school, in het middelbaar heb ik ‘Industriële wetenschappen’ gekozen als keuzevak. Hierna ben ik de opleiding industrieel ingenieur gestart aan de hogeschool. Na één jaar was het toch niet wat ik ervan verwacht had en ben ik de opleiding kleuteronderwijs gestart. De beste keuze ooit! Mijn interesse in techniek en wetenschap is een overblijfsel van de opleiding industrieel ingenieur en geef ik nu met plezier door aan mijn kleuters. Techniek is één van mijn sterktes als leerkracht. Ook alles wat met media en STEM te maken heeft interesseert mij enorm en is met de jaren uitgegroeid tot een sterkte. Welke woorden typeren mij nu als persoon? Creatief, spontaan en energiek. Mijn hobby’s: graffiti, longboarden, fotografie, LEGO, pizza’s bakken, enz. sluiten dus ook aan bij deze woorden.
Deze hobby’s hebben ondertussen plaats moeten maken voor skaten met mijn zonen, bouwen aan speelhuisjes en modderkeukens. Het liefst van al bak ik pizza’s en sta bekend als ‘Papa Pizza’ op feestjes. Ik geniet ervan om leuke momenten te beleven met mijn zonen, en te knutselen zodat de kleuters in de klas de tijd van hun leven kunnen beleven. Momenteel sta ik in de 2de kleuterklas (4 jarigen) in de Sint-Jozefsschool te Schoonderbuken, ook in België ;).
Hier geef ik al 12 jaar het beste van mijzelf samen met mijn kleuters. Mijn directie geeft mij de vrijheid om ontdekkend en explorerend les te geven, uiteraard in het afgesproken thema. We spelen ook in op ideeën van de kleuters. Vele thema’s van Kleuteruniversiteit sluiten hier perfect bij aan. Als ambassadeur wil ik collega’s met mijn kijk op het onderwijs inspireren, mijn creaties in thema delen en hun de mogelijkheden tonen die de projecten van Kleuteruniversiteit bieden.

Susanne
Ambassadeur

Hallo! Mijn naam is Susanne Zoutewelle, woonachtig in Barendrecht. Hier woon ik samen met mijn man, twee poezenvriendinnetjes Siep en Soof en onze dochter.

Van jongs af aan weet ik al dat ik graag met jonge kinderen werk. Na de middelbare school ben ik gestart op het ROC met de opleiding Onderwijsassistent en daarna heb ik de PABO afgerond. Tijdens deze afronding in 2012 heb ik kennis gemaakt met de Klimopschool. De Klimopschool is een school voor Zeer Moeilijk Leerbare Kinderen. Een doelgroep die voor mij op dat moment nog niet heel erg bekend was en waar ik nu niet meer weg te slaan ben. Sinds 6 jaar werk ik fulltime in de startgroep. Hierin zitten kinderen tussen de 4 en 7 á 8 jaar.

Het mooie van het werken in het ZML onderwijs vind ik dat wij niet alleen werken aan de cognitieve vakken zoals lezen en rekenen, maar dat wij ook heel veel tijd steken in de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL) en hierdoor veel aandacht steken in de zelfredzaamheid van de leerlingen. Vooral in de startgroep werk ik hier de hele dag aan en is het zo gaaf om te zien wat voor grote en mooie stappen de kinderen maken.

Methodes zijn er bijna niet voor ons en daarom zijn de projecten van Kleuteruniversiteit echt een uitkomst voor ons. Twee jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Kleuteruniversiteit en dit is echt een uitkomst voor ons. De kinderen worden er zo enthousiast van en leren hierdoor meer en sneller. Ook heb ik een inspiratiedag bijgewoond en die kan ik echt aanraden om te bezoeken. Een inspirerende dag met allemaal kleuterjuffen bij elkaar!

Als ambassadeur bij Kleuteruniversiteit wil ik jullie graag laten zien hoe wij op de Klimopschool werken met de kleuter- en peuterprojecten van Kleuteruniversiteit. Bekijk dat op mijn Instagram account.

Maaike
Ambassadeur

Mijn naam is Maaike van Goozen en inmiddels 4 jaar afgestudeerd. Ik heb mijn diploma behaald aan de Academische Pabo en ben een kritische, leergierige en enthousiaste juf.

Na vele ‘losse’ contracten werk ik nu op basisschool het Mozaïek in Alphen aan den Rijn. Afgelopen jaren als kleuterleerkracht en volgend jaar voor groep 3. Op school werken wij met the leader in me, dit zijn 7 gewoonten die Stephen Covey heeft geschreven. Deze gewoonten omschrijven de weg naar effectief leiderschap en zijn gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen.  Ik heb de afgelopen jaren veel met Kleuteruniversiteit gewerkt. Zo was dit jaar mijn klassenthema agent en boef, bij het bijbehorende project. Maar ik heb ook o.a. Haas en Mol, Kom uit de kraan, Trouwen en het Lente project met Engels gedaan. Wij werken op school met Bosos als observatie instrument.

Nu zul je denken volgend jaar groep 3? En dan Kleuteruniversiteit ambassadeur? Juist daarom! Wie wil er nu niet het gat tussen groep 2 en groep 3 kleiner maken? Wij werken in groep 3 met de methode ‘lijn 3’ en dus thematisch. Ik wil volgens schooljaar de plusprojecten van Kleuteruniversiteit gaan inzetten in mijn groep.  Het lijkt me fantastisch om in een thema de kinderen mee te nemen in het leren lezen en rekenen.  Ik ga proberen zoveel mogelijk van mijn ervaringen met jullie te delen. Mocht je vragen of suggesties hebben, ik wissel graag met je van gedachten!​

Sigrid
Ambassadeur

Ik ben Sigrid Olivier (1977) en ik woon met mijn man, zoon en dochter in Spijkenisse. Al jaren werk ik met veel plezier op CBS Het Baken in mijn woonplaats. Ik werk graag in de onderbouw en als ik zelf een groep mag kiezen, kies ik voor het werken in een kleutergroep. Ik vind het heerlijk om een uitdagende leeromgeving te creëren en ik laat de kinderen uit mijn groep graag spelen in de hoeken in mijn klas. Wat leren de kinderen daar veel van!

Op school promoot ik altijd nieuwe kinderboeken aan het team en ik ben betrokken bij het organiseren van alle activiteiten die ook maar iets met boeken en lezen te maken hebben zoals activiteiten tijdens de Kinderboekenweek, de Nationale Voorleesdagen en de Boekenbingo van juf Sanne. Ik heb een ‘aardige verzameling’ kinderboeken en ik sta regelmatig ergens in de rij om een handtekening van een auteur te bemachtigen. Met veel plezier heb ik de cursus ‘Open Boek’ gevolgd om leescoördinator te worden binnen onze school. Verder zorg ik ervoor dat er regelmatig nieuwe boeken worden toegevoegd aan onze bibliotheekcollectie.

Wat heerlijk dat in alle projecten van Kleuteruniversiteit een kinderboek centraal staat! Toen ik in 2015 voor het eerst aan de slag ging met het
Kleuteruniversiteitsproject ‘Een gat in mijn emmer’ was ik meteen verkocht. De kinderen renden ’s ochtends de klas in om te zien of er weer een brief klaar lag van beer. Wat een hoge betrokkenheid! Ik heb zelfs één meisje ervan moeten overtuigen, dat beer alleen ’s nachts de klas binnenkwam. In bovengenoemd project komen ook onderdelen van het vak ‘natuur en techniek’ aan bod. Fijn, want naast lezen vind ik het belangrijk, dat jonge kinderen spelend en ontdekkend leren. Ik ben heel blij met ons groen blauwe schoolplein op school en ons natuur en techniek lab.

Als ambassadeur wil ik jullie graag inspireren en veel vertellen over ervaringen in mijn groep, maar ik verwacht ook zelf een hoop te leren van andere kleuterjuffen en -meesters.

Annelieke
Ambassadeur

Hoi, ik ben Annelieke van Meel. Als ik niet voor de klas sta en geen projecten van Kleuteruniversiteit aan het voorbereiden ben, sport ik graag of ik ben aan het lezen. Spelend leren, betrokkenheid, uitdaging en enthousiasme wilde ik bereiken in mijn klas toen ik na 6 jaar lesgeven in groep 5/6, les mocht gaan geven aan de kleuters. In maart 2016 heb ik de opleiding “Professional het jonge kind” afgerond. Ik werk nu twee jaar in “Het Olifanteneiland” op Jenaplanschool De Open Hof in Hoogerheide.

Mijn eerste kennismaking met Kleuteruniversiteit was toen ik zocht naar uitdagende opdrachten voor kleuters. Ik heb het project “De blauwe vinvis” uitgeprobeerd. Gelijk was ik enthousiast, de kinderen waren heel erg betrokken en werden uitgedaagd. We werken sindsdien met de plusprojecten van Kleuteruniversiteit. Na de cursus “Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong” en ben ik er van overtuigd dat de plusprojecten super zijn voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong!

Omdat ik zo enthousiast was heb ik eind vorig jaar het project Dinosaurussen gekocht. Wat waren dat geweldige lessen, waarin we op een speelse wijze aan de doelen werkten. De kinderen, ouders én de juf waren super enthousiast en werden meegezogen in de wereld van de dinosaurussen. Na dit geweldige project kon ik het niet laten om hier niet verder mee aan de slag te gaan. Ik zorg nu dat we aan de KIJK doelen werken met de projecten van Kleuteruniversiteit.

Als ambassadeur wil ik mijn enthousiasme en ervaringen over de projecten van Kleuteruniversiteit delen met andere leerkrachten. Kijk eens in de Facebookgroep “vrienden van Kleuteruniversiteit” voor updates en mijn ervaringen. Heb je vragen over (plus)projecten van Kleuteruniversiteit, hoe je de projecten kunt gebruiken naast de KIJK registratie of wil je mijn ervaringen weten, vraag maar raak!

Linda
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Linda Mooijekind, ben getrouwd en moeder van twee lieve kinderen, een dochter en een zoon. Mijn hobby’s zijn lezen, puzzelen, zingen en gezellige dingen doen met familie en vrienden. Ik ben werkzaam op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen in groep 1-2. Dit doe ik 3 dagen met heel veel plezier. Ik heb in elke groep wel ervaring, maar mijn hart ligt toch echt wel bij de onderbouw. Zo heerlijk puur en oprecht zoals de kinderen op alles reageren en hun nieuwsgierigheid naar alles prikkelt mij in mijn lesgeven.
In 2015 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de projecten van Kleuteruniversiteit en sindsdien wil ik niet anders meer. Ik ben gek op boeken (ben op school ook leescoördinator) en vind het dat ook echt geweldig dat elk project draait om een prentenboek. Als je zo intensief met een prentenboek bezig bent, gaat dat ook veel meer leven bij de kinderen en hoe leuk is het dan als al je reken en taal (en soms ook andere activiteiten) activiteiten ook bij het boek aansluiten. Ik merkte ook gelijk een enorm hoge betrokkenheid hierdoor bij de kinderen. Dat is toch wat je wilt al leerkracht?
Inmiddels ben ik ook de tel kwijt hoeveel projecten ik heb uitgevoerd, maar het verveelt nog steeds niet. Ook niet als je ze voor de tweede keer uit gaat voeren. Ik kan het iedereen aanbevelen! Momenteel ben ik al een aantal jaar trotse ambassadeur van Kleuteruniversiteit en dat vind ik heel erg gaaf om te doen; meedenken over van alles, nieuwe spellen uittesten, helpen bij de NOT en ga zo maar door. Op mijn instagram account geef ik je regelmatig een kijkje in mijn klas tijdens een project in uitvoering. Daarmee hoop ik anderen ook te inspireren.

Rosan
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Rosan van Gessel en ik woon in Barneveld. In Leersum heb ik mijn eindstage afgerond in een kleuterklas en gelukkig heb ik toen ook de kans gekregen om dat te blijven doen. In 2018 ben ik afgestudeerd aan de Academische Pabo en sinds die tijd ben ik ook werkzaam als kleuterleerkracht in Leersum. Tijdens mijn stageperiode heb ik al veel gewerkt met de projecten van Kleuteruniversiteit. Ik haal er veel ideeën uit die ik, zo nodig, aanpas naar het niveau van de groep. Bij ons op school werken we groepsdoorbrekend. Voor de onderbouw houdt dat in dat we in verschillende zones werken. Zo hebben wij drie lokalen tot onze beschikking en in elk lokaal bevinden zich verschillende zones: de rekenzone, taalzone, ict-zone, ontdek-zone en ga zo maar door. De kinderen van de groepen 1, 2 en 3 werken daar in de middagen door en met elkaar aan verschillende thema’s. Veelal gebruiken we in de hoeken materialen en ideeën van Kleuteruniversiteit, maar zelf bedenken we ook veel verschillende materialen om in te zetten in de zones. Kortom, wij werken vol enthousiasme met de projecten van Kleuteruniversiteit!

Ik was altijd al enorm enthousiast over de projecten en dat zorgt er voor dat ik nu ook vol passie en enthousiasme begin aan het ambassadeurschap. Op mijn Instagram account deel ik de uitwerking van verschillende projecten, maar kun je ook zien hoe wij op school werken in, bijvoorbeeld, de zones.

Sharaya
Ambassadeur

Hoi! Ik ben Sharaya en samen met mijn vriend en 3 kinderen woon ik in Almere. Ik werk sinds februari 2017 bij de Omnibus, een oecumenische basisschool voor Daltononderwijs in mijn woonplaats. Mijn hobby’s zijn: spelletjes spelen, fröbelen en lezen. Ik ben dol op (prenten)boeken, ik heb er dan ook een hoop en er komen steeds weer nieuwe bij. Bij elk thema zorg ik voor veel verschillende boeken in de klas. Dat is ook iets wat ik zo leuk vind aan Kleuteruniversiteit: het werken vanuit boeken. Een van de eerste projecten die ik deed was ‘Ssst! De tijger slaapt’. Zo leuk om te zien hoe betrokken de kinderen zijn bij zo’n boek en de activiteiten.
Ik kan altijd genieten van het ontwikkelen van een thema, samen met de kinderen. We bedenken samen het spel en zoeken en/of maken de materialen die we erbij nodig hebben. Dit om zo zoveel mogelijk betrokkenheid te krijgen en ze zelf eigenaar te maken van hun leerproces. De thema’s en projecten worden dan ook door ons gekozen of door de kinderen. In ieder geval mogen ze één keer per jaar zelf een thema kiezen, dit past ook goed bij ons Daltononderwijs. Als je het leuk vindt om te zien waar ik mij allemaal mee bezig houd kan je mij vinden op Instagram.