Bouwvakker Sam heeft hulp nodig! Zet je helm op, leg, samen met Sam, de fundering, metsel muren en leg een tegelvloer. De kinderen ontdekken spelenderwijs wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een huis.
Een project van vier weken rond het thema ‘bouwen’ aan de hand van de boeken ‘De bouwvakker’ van Liesbet Slegers en ‘Willewete: Een huis bouwen’ van Pierre Winters en Tineke Meirink.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
j.vdgroes –
Net klaar met dit thema en ik mis het nu al. En dat terwijl ik voor dit thema dacht ‘o jee, waar ga ik aan beginnen.’ Wat waren de kinderen betrokken. Zowel de jongens als de meiden. Ze wilden overal mee bouwen en alles weten over de bouw. Ze kenden de gereedschappen en leefden zich helemaal in in de beroepen die op de bouwplaats rondlopen. In het thema helpen de kinderen bouwvakker Sam met het bouwen van een huis. Ze krijgen allerlei kusjes zoals metselen, tegelen, loodgieter, huis inrichten. Hierdoor kwamen de kinderen meer te weten over de verschillende beroepen op de bouwplaats Dee kinderen leefden zich helemaal in in ieder beroep. Iedere keer verdienen ze een puzzelstukje. Wanneer de puzzel af is, is het huis helemaal af en verdienen de kinderen een bouwvakkersdiploma.
De betrokkenheid was erg veel waardoor ze de afgelopen periode zo ontzettend veel geleerd hebben.
Dit project echt een aanrader voor iedereen. Ook al heb je geen verstand van de bouwplaats, dat is helemaal geen probleem. Kijk maar naar mij.
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Wat een gaaf project is “Bouwen met Sam”! De kinderen werden helemaal meegezogen in de belevingswereld van de bouwvakker.
In de buurt van de school zijn ze vast wel ergens aan het bouwen of verbouwen en dat is een mooi startpunt voor dit project. Ik ben met mijn klas bij een bouwplaats gaan kijken. Daarna lazen we het boek ‘De Bouwvakker’ en de kinderen herkenden al veel termen en begrippen. Het samen bouwen van een huis met bouwvakker Sam vonden ze geweldig! Na iedere activiteit zijn er puzzelstukjes te verdienen. Wat wilden de kinderen de puzzel graag oplossen!
In onze klas zit een jongen die Sam heet en dat was natuurlijk helemaal geweldig! Wat een toeval! Al kan Sam natuurlijk ook een meisje zijn.
De activiteiten voor de kringen zijn duidelijk beschreven en er zijn genoeg differentiatie mogelijkheden. Je kunt er voor kiezen om alle activiteiten uit te voeren of er een aantal te kiezen. Er is nog genoeg ruimte voor je eigen inbreng. Heel fijn aan dit project vind ik ook de vele ideeën voor de verschillende hoeken. Er zijn veel tips voor het gebruik van apps in de klas en er zijn losse activiteiten. De kinderen kleiden enthousiast stenen voor onder de kraan, ze telden heel precies of ze er genoeg hadden gemaakt. Ze maakten een tekening van de bouwplaats. En natuurlijk kregen ze allemaal een bouwvakker diploma!
De gaafste activiteit vond ik de tegelvloeren. Het was een pittige opdracht die ik de kinderen in groepjes heb laten doen. Maar wat een resultaten! De kinderen waren er super trots op en terecht, het waren bijzondere maar mooie tegelvloeren geworden.
Het project bevat heel veel taal- en rekenactiviteiten waarbij de kinderen met concreet materiaal (wat je als leerkracht makkelijk kunt verzamelen) aan de slag gaan. Ook zijn er 2 bewegingsactiviteiten en natuurlijk een spetterende afsluiting!
Een project waar ik en de kinderen heel erg enthousiast van werden! Wat hebben we veel ontdekt en geleerd!
Tip: Bij Kleuteruniversiteit is er ook een liedjes pakket met het thema een huis bouwen, dit pakket sluit heel goed aan bij dit project en is een hele mooie toevoeging!
Dieke (geverifieerde eigenaar) –
Wat een topproject is dit! Niet gedacht dat het thema zó aan zou spreken bij de kinderen. Wat zijn ze betrokken! We hebben zelf natuurlijk veel bouwwerken gebouwd, hebben vaders in de klas uitgenodigd die werken in de bouw, zelf een echte muur gemetseld, zijn op een bouwplaats gaan kijken en zijn bij een bouwmarkt geweest.
In de kring hebben we lessen gegeven uit het project. Mooie lessen op het gebied van taal, rekenen en bewegen waarbij de kinderen elke les een puzzelstukje kunnen verdienen. Bij afloop van het project is de puzzel compleet. In dit project staan ook heel veel tips voor apps.
Tip: schaf bij dit project ook het project bijzondere bouwsels aan. Ideaal om aan te bieden aan je sterke kleuters!
Astrid (geverifieerde eigenaar) –
Heerlijk om de grote betrokkenheid van de kinderen te ziene als je met dit project aan de slag gaat! WE hebben het thema “bouwen” gehad en ik wilde er nét iets meer mee doen dan alleen voorlezen van boeken en uitbreidingen in de bouwhoek. In de winkel van Kleuteruni zag ik toen dit project, het boek had ik al en dus was de keuze snel gemaakt.De kinderen ontpopten zich toch echte bouwvakkers en een uitstapje naar de plaatstelijke bouwmarkt maakte het geheel nog toffer. WE maakten kennis met Sam die huizen moet maken en met de klas gaan we hem helpen.Het leuke aan de lessen is dat na iedere afgeronde les je een puzzelstuk kunt verdienen en we uiteindelijk de puzzel compleet hadden.en er dus zelf een huis ‘gebouwd’ is. Ik vond het erg mooi om te zien dat ook de meisjes enthousiast werden van dit project.
Fabine (geverifieerde eigenaar) –
‘De bouwvakker’ is echt een onderwerp dat kleuters aanspreekt! Ze waren erg enthousiast over dit onderwerp! Een project waar je volgens het schema (waar we erg blij mee waren!) 4 weken mee kunt werken.
Tijdens dit project hebben de kinderen hun woordenschat flink uitgebreid! Allerlei soorten gereedschap, beroepen in de bouw en nog veel meer! De betrokkenheid van de kinderen was groot, dus er werd veel geleerd! Verder werden er ook veel verschillende andere doelen gehaald, het is een veelzijdig project!
Inclusief gymlessen, knutselwerkjes en digitale tips. Helemaal leuk!
lisettte (geverifieerde eigenaar) –
Ons Kindcentrum, het Breinpaleis in Vlaardingen, staat midden in een wijk waar op dit moment veel gaande is. De bouw van de Nieuwe Vogelbuurt is begin dit schooljaar namelijk gestart. Met de hele school zijn we dan ook gestart met het thema Werk in Uitvoering. Met de opening van dit project werden alle kinderen van het Kindcentrum verwelkomd door de medewerkers verkleed als bouwvakkers. Tijdens dit project hebben we samen gewerkt met verschillende organisaties die betrokken zijn bij de bouw van de Nieuwe Vogelbuurt. Zowel binnen als buiten de klas hebben de kinderen veel geleerd over de bouw.
In de klas heb ik gebruik gemaakt van het project ‘Bouwen met Sam’ van kleuteruniversiteit. Het project doet een beroep op de behulpzaamheid van de kleuters, zij moeten Sam de Bouwvakker gedurende het project helpen. Door middel van reken-, taal- en beweegactiviteiten konden de kinderen puzzelstukken verdienen. De kinderen wilden Sam graag helpen en waren daarom hartstikke betrokken bij vrijwel elke activiteit.
Tijdens meerdere activiteiten wordt er een beroep gedaan op de samenwerking tussen de kinderen. Ook de andere activiteiten zijn goed te combineren met coöperatieve werkvormen, waar wij op school veel aandacht aan besteden. Met name het bouwen van letters vonden de kinderen geweldig. In tweetallen bouwden zij letters van blokken, van de bouwwerken heb ik fotos gemaakt. Tijdens de afsluiting heb ik de foto’s direct op het digibord laten zien, zodat de kinderen konden raden welke letter het was.
Naast de beweeg-, reken- en taalactiviteiten bevat dit project ook een deel waarin je werkjes, apps en tips voor de bouwhoek kan vinden.
Sander, bedankt voor dit geweldige project! Zoals je kan lezen hebben de kinderen en ik het als een geslaagd project ervaren.. Elke eerste maandag van de maand gaan we op bezoek bij de bouwplaats en nog elke maand vragen de kinderen of Sam de Bouwvakker er dan is!
Agnes (geverifieerde eigenaar) –
Wat een betrokkenheid van de leerlingen heb je als je met dit project aan de slag gaat! Ik was gestart met het voorgelezen van het boek ‘de bouwvakker’ en merkte direct dat dit de leerlingen meteen aansprak, dus heb ik dit project aangeschaft. Ik ben helaas niet toe gekomen aan het gedeelte waarbij je gebruik maakt van de apps, maar dit zag er erg goed uit. De leerlingen voelden zich bij mij ook echt als bouwvakker, waardoor ze nog meer leerden.
Je start met de lessen door kennis te maken met Sam. Sam moet huizen bouwen en kan daarbij alle hulp gebruiken. Iedere les die de leerlingen voltooid hebben krijgen ze een puzzelstuk en uiteindelijk, als alle stukken verzameld zijn, zien ze een huid dat ze zelf ‘gebouwd’ hebben. Onderweg leren ze van alles over wat er te maken heeft met de bouwplaat. Ik vond vooral de les woordenschat met woordkaarte erg leuk. Je leert de woorden bij het thema eens op een andere manier aan door ze door de leerlingen te laten categoriseren. Maar ook de rekenlessen zijn erg leuk, hierdoor ging mijn groep spontaan tegels leggen in de bouwhoek of grond vlak maken in de zandbak. Een leuke aanvulling op dit project is de Digibord les.