Kleuteruniversiteit inspiratiedag Almere 7 april 2018

145,00

Start: 7 april 2018 om 09:00 Einde: 7 april 2018 om 15:00
×

Kleuteruniversiteit inspiratiedag Almere 7 april 2018 #1

145,00
SKU: KU-IN-07-04-2018 Categorie:

Beschrijving

Op zaterdag 7 april 2018 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.

Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden in basisschool Het Avontuur in Almere. We hebben weer een leuk programma voor je:



Programma en dagindeling

08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
13:45 – 15:00 – lezing & signeersessie van kinderboekenauteur Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden, bekend van o.a. Ik voel een voet, Memorykonijn, Knikkeruil en Tangramkat
15:00 afsluiting

maranke_rinck  tangramkat martijn_van_der_linden



Welke workshops zijn er?

Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:


Workshop A – Spelen in uitdagende hoeken (door Bianca Oldenbeuving – JufBianca.nl)

Kleuters moeten spelen! Maar hoe zorg je ervoor dat de kleuters in alle hoeken goed kunnen spelen? En hoe zit dat met de doelen? Tijdens deze workshop bespreken we waar een goede hoek aan moet voldoen, hoe je het spel begeleidt en welke activiteiten je kunt bedenken voor een brede ontwikkeling. Deze tips kun je in alle hoeken toepassen! Een lekker praktische workshop die je met veel ideeën verlaat.
Bianca Antonissen van JufBianca.nl wil kleuterleerkrachten inspireren het beste uit kinderen te halen, op een manier die bij kleuters past.


themaalgemeen150

Workshop B – Mindset (door Cora Hansen – SlimmeKleuters.nl)

Sommige kleuters gaan elke uitdaging aan, terwijl anderen juist elke moeilijke opdracht vermijden. Het vermijdingsgedrag (faalangst, onderpresteren) zien we juist vaak terug bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. En dat heeft alles te maken met de mindset die deze kinderen hebben ontwikkeld. Carol Dweck heeft de begrippen groei-mindset en vaste mindset geïntroduceerd.

In deze workshop leer je precies wat deze begrippen inhouden en hoe je in je groep een groei-mindset-klimaat kunt creëren. Smartgames zijn daarbij handig in te zetten, daarom gaan we ook zelf aan de slag met de nieuwste smartgames!


Workshop C – Overgang van 2 naar 3 (door Janneke van Kammen – JufJanneke.nl)

Over een paar maanden maken de kinderen uit groep 2 de overstap naar groep 3. Dit is voor hen een zeer spannende tijd. Hoe kun je deze kinderen het beste voorbereiden op deze overgang? Juf Janneke is werkzaam in een groep 2/3 combinatie, en vertelt uit persoonlijke ervaring hoe je dit het beste kunt aanpakken. Aan de hand van praktische voorbeelden en spelsuggesties geeft Janneke je handvatten om het gat naar groep 3 te verkleinen.

Je krijgt in deze workshop theoretische kennis, maar je gaat ook zelf aan de slag met vaardigheden en tips die je in je lessen kunt toepassen.


Workshop D – Vouwinspiratie (door Janet de Vink – Vouwjuf.nl)

Fröbel zorgde er in de 19e eeuw al voor dat er gevouwen werd volgens een doorgaande lijn. “Als je iets nog niet beheerst, kun je immers nog niet werken aan een volgende stap.” Dat een doorgaande lijn en doelen belangrijk zijn, weten we allemaal.

Veel leerkrachten denken vaak dat vouwen alleen een motorische activiteit is, maar we leren door vouwen zoveel meer. In deze workshop gaan we een stuk theorie doornemen van Fröbel, maar sluiten dan aan bij de belevingswereld van de kinderen van tegenwoordig. Vouwen gaan we combineren met verschillende andere technieken, zodat er unieke combinatiewerkjes ontstaan waar iedereen direct in de klas mee aan de slag kan gaan. De workshop sluiten we af door samen te vouwen.


digitaal150

Workshop E – De digitale kleuterklas (door Sander Gordijn – MeesterSander.nl)

Op welke manier kun jij ICT inzetten bij de kleuters? Op deze vraag geeft Sander Gordijn (kleutermeester & ICT-Coördinator) antwoord in deze workshop. Hij neemt je mee naar zijn kleuterklas en vertelt over eigen ervaringen met het digitale schoolbord, tablets & robots in de onderbouw. Na afloop kun jij je klas verrijken met digitale middelen, die echt iets toevoegen aan je onderwijs!


mindmap150

Workshop F – Mindmappen met kleuters (door Rianne Hofma – MindmappenMetKleuters.nl)

“Een mindmap is een visueel diagram dat gebruikt wordt om informatie vast te leggen en te organiseren op een manier die past bij hoe onze hersenen van nature werken” (citaat Tony Buzan). Mindmappen met kleuters is Rianne’s specialiteit. Het ligt misschien niet direct voor de hand, maar ook voor kleuters zijn er voldoende mogelijkheden om ze van mindmapping te laten profiteren. Het visualiseren van woorden zorgt ervoor dat kleuters in staat zijn om mindmaps te ‘lezen’. Ze zet deze werkvorm met name in bij woordenschatontwikkeling en begrijpend luisteren. Ben jij ook nog steeds op zoek naar een succesvolle manier om begrijpend luisteren in jouw kleutergroep op een hoger niveau te brengen? Rianne werkt inmiddels al een aantal jaren met mindmaps. Ze merkt dat haar leerlingen enthousiast zijn, een andere luisterhouding ontwikkelen en beter scoren. In deze workshop vertelt zij hoe zij dit in haar groep aanpakt. Daarnaast neemt zij ter inspiratie een flink aantal uitgewerkte voorbeelden mee.


engels150

Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers – JufSanne.com)

Kinderen leren makkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels met kleuters laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma zonder de hulp van een methode.

Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant wanneer je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)


muziek150

Workshop H – Muziek met kleuters (door Jeroen Schipper – bekend van o.a. ‘Rood Rood Mannetje’, ‘Daar komt de boegieman’ en ‘Swingen als een kangoeroe’)

Kleuters zijn de hele dag aan het leren en aan het spelen. Muziek is bij uitstek een gebied waarin die twee activiteiten samenkomen. In deze workshop komen diverse activiteiten aan bod waarbij kinderen al spelend ‘stiekem’ van alles leren. Op het gebied van muziek; o.a. luistervaardigheid, stemontwikkeling en gevoel voor melodie en ritme. Wanneer je het geven van muziekonderwijs leuk maar soms lastig vindt, is deze workshop echt iets voor jou. Jeroen geeft je handige tips, leuke muzieksuggesties die direct toepasbaar zijn in jouw groep.


themaalgemeen150
Workshop I – Onderzoekend leren (door Inge Schilders – HetKleineAvontuur.nl)

Spel, avontuur, contextleren … we onderstrepen allemaal het belang hiervan. Onderzoekend leren is een prachtig middel om kinderen te laten ontdekken, te leren van vallen en opstaan en op eigen tempo te laten ontwikkelen. Maar hoe creëer je zelf makkelijk een onderwijssituatie waarin dit nagenoeg vanzelfsprekend plaatsvindt? En nog belangrijker: hoe ziet jouw rol als leerkracht eruit? Hoe beweeg jij je door dit levendige verhaal? Zit je, loop je, kijk je, praat je of stel je alleen maar vragen?

Tijdens de workshop van Inge Schilders (KleuterLab) krijgen jullie kort uitleg over de principes van onderzoekend leren. Vervolgens ga je zelf aan de slag met activerende Diepere Denkvragen die aansluiten bij de fasen van onderzoek. Zodat straks niet jij aan het werk gaat, maar het kind!


Workshop J – Denken en leren in het kleuterbrein (door Jan van der Zwan – Het Breinbureau)

Als je het kleuterbrein een beetje kent begrijp je vanzelf beter hoe een kleuter leert en denkt. Aan de hand van aansprekende en praktijkgerichte voorbeelden en oefeningen laat Jan zien hoe je kleuters op een breinvriendelijke manier kunt begeleiden bij het denken en leren. Aan het einde van de workshop heb jij antwoord op vragen als: Kan ik de ontwikkeling van mijn kleuters ook versnellen?,  Spelen emoties een rol bij het opslaan van lesstof?, Houdt het brein van het Directe Instructie Model?, en Waarom is bewegen zo belangrijk voor het kleuterbrein?


Workshop K – Buitenspelen (door Marja van Delden – Kommee)

“Joehoe, buitenspelen!”. Voor de meeste kleuters heerlijk, om naar uit te zien. Voor anderen zijn dit momenten van alleen zijn, of van weinig uitdaging. Voor deze kleuters ben jij degene die het verschil kan maken. Het liefst preventief, maar hoe? In deze workshop krijg je heel veel tips waar je op maandag direct mee aan de slag kunt. De workshop Buitenspelen geeft je ideeën die vaak niets kosten, zoals spelen met een oude tuinslang, grote dozen, of een oude laminaatvloer. Het buitenspelen wordt er zoveel rijker van. Buiten is de plaats van groeien in alle ontwikkelingsgebieden! Nieuwsgierig? Kom mee!



Kosten en aanmelden

Deelname aan de dag kost EUR 145,- waarbij BTW, lunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten gewoon via onze webwinkel (zie bovenaan deze pagina). Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers.

Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:

– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.

Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.

Kleuteruniversiteit inspiratiedagen zijn gevalideerd door de registercommissie van registerleraar.nl. Deze activiteit is met 6 RU (registeruren) opgenomen onder activiteitnummer pzDMPTuta4.

pzDMPTuta4



Workshop voorkeur

Bij de bestelling van je tickets voor deze dag geef je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit per deelnemer (in de door jou gewenste volgorde) aan, bijvoorbeeld A-B-C-(D-E). Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor iedere bezoekers de voor- en achternaam, de workshopvoorkeur en volgorde door.

De namen van de deelnemers en de workshopvoorkeuren kun je ook later per email doorgeven via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !

Deel dit bericht: