Kleuteruniversiteit inspiratiedag Den Haag 13 januari 2018

145,00

Uitverkocht

SKU: KU-IN-13-01-2018 Categorie:

Beschrijving

13/10/2017: Sorry, we zitten vol! We kunnen helaas geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren. Houd de website in de gaten voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst!

Op zaterdag 13 januari 2018 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.

Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden op basisschool De Fontein in Den Haag – Wateringse Veld. We hebben weer een leuk programma voor je:



Programma en dagindeling

08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
13:55 – 14:55 – lezing van kinderpsycholoog Tischa Neve,
bekend van o.a. het TV programma ‘Schatjes’
15:00 – afsluiting



Welke workshops zijn er?

Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:


Workshop A – Spelen in uitdagende hoeken (door Bianca Oldenbeuving – JufBianca.nl)

Kleuters moeten spelen! Maar hoe zorg je ervoor dat de kleuters in alle hoeken goed kunnen spelen? En hoe zit dat met de doelen? Tijdens deze workshop bespreken we waar een goede hoek aan moet voldoen, hoe je het spel begeleidt en welke activiteiten je kunt bedenken voor een brede ontwikkeling. Deze tips kun je in alle hoeken toepassen! Een lekker praktische workshop die je met veel ideeën verlaat.
Bianca Antonissen van JufBianca.nl wil kleuterleerkrachten inspireren het beste uit kinderen te halen, op een manier die bij kleuters past.


Workshop B – Buitenspelen (door Marja van Delden – Kommee)

“Joehoe, buitenspelen!”. Voor de meeste kleuters heerlijk, om naar uit te zien. Voor anderen zijn dit momenten van alleen zijn, of van weinig uitdaging. Voor deze kleuters ben jij degene die het verschil kan maken. Het liefst preventief, maar hoe? In deze workshop krijg je heel veel tips waar je op maandag direct mee aan de slag kunt. De workshop Buitenspelen geeft je ideeën die vaak niets kosten, zoals spelen met een oude tuinslang, grote dozen, of een oude laminaatvloer. Het buitenspelen wordt er zoveel rijker van. Buiten is de plaats van groeien in alle ontwikkelingsgebieden! Nieuwsgierig? Kom mee!


woordenschat150

Workshop C – Speel je wijs! Woordenschat en drama (door Janneke van Kammen – JufJanneke.nl)

Woordenschatonderwijs is belangrijk! Beschikken over een ruime woordenschat zorgt ervoor dat je gemakkelijker leert. Maar om nu steeds woordkaarten te flitsen of droge oefeningen aan te bieden om de woordenschat te verrijken, is nou niet bepaald inspirerend. Hoe breng je het op een speelse manier zodat het toch een stevige impuls aan het woordenschatonderwijs geeft? In deze workshop geeft Juf Janneke praktische tips en inspirerende lesideeën waarbij de koppeling van woordenschat naar drama wordt gemaakt. Deze workshop is voor iedereen die jonge kinderen actief en op een creatieve manier wil ondersteunen en stimuleren in hun woordenschat- en spelontwikkeling.


Workshop D – Vouwinspiratie (door Janet de Vink – De Vouwjuf)

Fröbel zorgde er in de 19e eeuw al voor dat er gevouwen werd volgens een doorgaande lijn. “Als je iets nog niet beheerst, kun je immers nog niet werken aan een volgende stap.” Dat een doorgaande lijn en doelen belangrijk zijn, weten we allemaal.

Veel leerkrachten denken vaak dat vouwen alleen een motorische activiteit is, maar we leren door vouwen zoveel meer. In deze workshop gaan we een stuk theorie doornemen van Fröbel, maar sluiten dan aan bij de belevingswereld van de kinderen van tegenwoordig. Vouwen gaan we combineren met verschillende andere technieken, zodat er unieke combinatiewerkjes ontstaan waar iedereen direct in de klas mee aan de slag kan gaan. De workshop sluiten we af door samen te vouwen.


digitaal150

Workshop E – De digitale kleuterklas (door Sander Gordijn – MeesterSander.nl)

Op welke manier kun jij ICT inzetten bij de kleuters? Op deze vraag geeft Sander Gordijn (kleutermeester & ICT-Coördinator) antwoord in deze workshop. Hij neemt je mee naar zijn kleuterklas en vertelt over eigen ervaringen met het digitale schoolbord, tablets & robots in de onderbouw. Na afloop kun jij je klas verrijken met digitale middelen, die echt iets toevoegen aan je onderwijs!


mindmap150

Workshop F – Mindmappen met kleuters (door Rianne Hofma – MindmappenMetKleuters.nl)

“Een mindmap is een visueel diagram dat gebruikt wordt om informatie vast te leggen en te organiseren op een manier die past bij hoe onze hersenen van nature werken” (citaat Tony Buzan). Mindmappen met kleuters is Rianne’s specialiteit. Het ligt misschien niet direct voor de hand, maar ook voor kleuters zijn er voldoende mogelijkheden om ze van mindmapping te laten profiteren. Het visualiseren van woorden zorgt ervoor dat kleuters in staat zijn om mindmaps te ‘lezen’. Ze zet deze werkvorm met name in bij woordenschatontwikkeling en begrijpend luisteren. Ben jij ook nog steeds op zoek naar een succesvolle manier om begrijpend luisteren in jouw kleutergroep op een hoger niveau te brengen? Rianne werkt inmiddels al een aantal jaren met mindmaps. Ze merkt dat haar leerlingen enthousiast zijn, een andere luisterhouding ontwikkelen en beter scoren. In deze workshop vertelt zij hoe zij dit in haar groep aanpakt. Daarnaast neemt zij ter inspiratie een flink aantal uitgewerkte voorbeelden mee.


engels150

Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers – JufSanne.com)

Kinderen leren makkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels met kleuters laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma zonder de hulp van een methode.

Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant wanneer je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)


muziek150

Workshop H – Muziek met kleuters (door Jeroen Schipper – bekend van o.a. ‘Rood Rood Mannetje’, ‘Daar komt de boegieman’ en ‘Swingen als een kangoeroe’)

Kleuters zijn de hele dag aan het leren en aan het spelen. Muziek is bij uitstek een gebied waarin die twee activiteiten samenkomen. In deze workshop komen diverse activiteiten aan bod waarbij kinderen al spelend ‘stiekem’ van alles leren. Op het gebied van muziek; o.a. luistervaardigheid, stemontwikkeling en gevoel voor melodie en ritme. Wanneer je het geven van muziekonderwijs leuk maar soms lastig vindt, is deze workshop echt iets voor jou. Jeroen geeft je handige tips, leuke muzieksuggesties die direct toepasbaar zijn in jouw groep.


themaalgemeen150

Workshop I – Onderzoekend leren (door Inge Schilders – HetKleineAvontuur.nl)

Spel, avontuur, contextleren … we onderstrepen allemaal het belang hiervan. Onderzoekend leren is een prachtig middel om kinderen te laten ontdekken, te leren van vallen en opstaan en op eigen tempo te laten ontwikkelen. Maar hoe creëer je zelf makkelijk een onderwijssituatie waarin dit nagenoeg vanzelfsprekend plaatsvindt? En nog belangrijker: hoe ziet jouw rol als leerkracht eruit? Hoe beweeg jij je door dit levendige verhaal? Zit je, loop je, kijk je, praat je of stel je alleen maar vragen?

Tijdens de workshop van Inge Schilders (KleuterLab) krijgen jullie kort uitleg over de principes van onderzoekend leren. Vervolgens ga je zelf aan de slag met activerende Diepere Denkvragen die aansluiten bij de fasen van onderzoek. Zodat straks niet jij aan het werk gaat, maar het kind!


Workshop J – Denken en leren in het kleuterbrein (door Jan van der Zwan – Het Breinbureau)

Als je het kleuterbrein een beetje kent begrijp je vanzelf beter hoe een kleuter leert en denkt. Aan de hand van aansprekende en praktijkgerichte voorbeelden en oefeningen laat Jan zien hoe je kleuters op een breinvriendelijke manier kunt begeleiden bij het denken en leren. Aan het einde van de workshop heb jij antwoord op vragen als: Kan ik de ontwikkeling van mijn kleuters ook versnellen?,  Spelen emoties een rol bij het opslaan van lesstof?, Houdt het brein van het Directe Instructie Model?, en Waarom is bewegen zo belangrijk voor het kleuterbrein?


dans_beweging150

Workshop K – Dansen met kleuters (door Trudy Persoon – Dariza.nl)

Er is zoveel aandacht voor de cognitieve vakgebieden in het onderwijs, dat cultuurgerichte lessen dikwijls wegvallen in het lesaanbod. Terwijl juist deze lessen als resultaat hebben dat kinderen zich volwaardiger en breder kunnen ontwikkelen. In deze workshop laat Trudy je kennismaken met vrije dansvormen gekoppeld aan een stukje muziektheorie voor kinderen van groep 1/2. De lessen zijn direct toe te passen in de praktijk, zodat je maandag direct aan de slag kunt. Kom naar de workshop en ervaar zélf.

Trudy Persoon is leerkracht/ cultuur coördinator en ontwikkelaar en cursusleider van Dariza.nl.


themaalgemeen150

Workshop L – Coöperatief leren (door Arja Kerpel)

Coöperatief leren, wat is het precies? En hoe geef je het vorm in een kleuterklas? In deze workshop gaan we coöperatieve werkvormen uitvoeren, zodat je ze al doende leert. Ook komt aan bod hoe je de spellenkast een nieuwe impuls kunt geven door spellen die je al hebt, coöperatief in te zetten. De workshop sluit af met coöperatieve energizers.

Arja Kerpel is parttime leerkracht in het basisonderwijs en geeft les aan plusklassen voor begaafde leerlingen. Ook heeft ze ervaring als leidster op de peuterspeelzaal. Na het gymnasium en de PABO heeft ze een opleiding gevolgd voor Specialist Hoogbegaafdheid. Ze schrijft artikelen en recenseert boeken voor Wij-leren.nl. Eén van de thema’s waar ze regelmatig over schrijft is coöperatief leren.



Kosten en aanmelden

13/10/2017: Sorry, we zitten vol! We kunnen helaas geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren. Houd de website in de gaten voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst!

Deelname aan de dag kost EUR 145,- waarbij BTW, lunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten gewoon via onze webwinkel. Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers.

Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:

– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.

Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.

Kleuteruniversiteit inspiratiedagen zijn gevalideerd door de registercommissie van registerleraar.nl. Deze activiteit is met 6 RU (registeruren) opgenomen onder activiteitnummer pzDMPTuta4.

pzDMPTuta4



Workshop voorkeur

Tijdens de bestelling van je tickets voor deze dag kun je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit per deelnemer (in de door jou gewenste volgorde) aan. Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor iedere bezoekers de volledige naam en de workshop voorkeursvolgorde door.

De namen van de deelnemers en de workshopvoorkeuren kun je ook later per email doorgeven via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !

Deel dit bericht: