Kleuteruniversiteit inspiratiedag Den Haag 9 maart 2019

149,00

Uitverkocht

SKU: KU-IN-09-03-2019 Categorie:

Beschrijving

19/10/2018: Sorry, we zitten helaas helemaal vol! We kunnen geen nieuwe inschrijvingen meer toelaten. Bekijk onze evenementen pagina voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst.

Op zaterdag 9 maart 2019 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.

Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden op basisschool De Fontein in Den Haag – Wateringse Veld. We hebben weer een leuk programma voor je:



Programma en dagindeling

08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
13:55 – 15:00 – lezing van Mark Mieras,
wetenschapsjournalist & natuurkundige,
gespecialiseerd in hersenonderzoek.
15:00 – afsluiting

Bekijk de website van Mark Mieras om te zien welke thema’s hem bezighouden,
en waarom dit relevant is voor kleuterleerkrachten.



Welke workshops zijn er?

Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:


Workshop A – Loose parts (door Bianca Antonissen – JufBianca.nl)

Loose parts, misschien heb je er weleens van gehoord. Wat moet je er mee, wat kun je ermee? In deze workshop vertelt Bianca Antonissen van JufBianca.nl wat je precies onder loose parts kunt verstaan, welke doelen je eraan kunt hangen en hoe je het introduceert in je klas. Werk je nog niet met loose parts, maar ben je wel nieuwsgierig? Dan is deze workshop iets voor jou! Je verlaat deze workshop met pasklare ideeën voor je volgende thema.

19/10/2018: Workshop A zit helaas helemaal vol! 


themaalgemeen150

Workshop B – Denksleutels (door Cora Hansen – SlimmeKleuters.nl)

Ken jij de Denksleutels al? Dit zijn 20 sleutels met vragen die een beroep doen op het hogere-orde denken. Je kunt ze downloaden op de site van samenwerkingsverband 30.06.

De Denksleutels zijn een fantastisch leermiddel om te differentiëren in kringgesprekken en om uitdagende opdrachten te ontwerpen in de hoeken. Ze kunnen je zelfs helpen bij het signaleren van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!

Ken je de Denksleutels nog niet, dan is deze workshop echt iets voor jou. Maar ook als je er al mee bekend bent valt er genoeg te ontdekken: je krijgt een duidelijke uitleg bij alle sleutels, maakt kennis met de DenkDroodles, leert hoe je snel tot thema-uitwerkingen komt en je krijgt tips voor het inzetten van de Denksleutels in de kring én in de hoeken.


 Workshop C – Bewegend leren (door Janneke van Kammen – JufJanneke.nl)

Bewegen hoort bij kinderen. Toch wordt er nog vaak verlangd dat kinderen lange periodes achter elkaar stil blijven zitten. En dat terwijl het bewezen is dat de hersenen beter functioneren wanneer ze actief zijn. In de workshop bewegend leren wil ik iedereen laten zien en laten ervaren hoe je verschillende bewegingsactiviteiten kunt aanbieden en op een effectievere en leukere manier zeker doelen behaald worden. Bewegend leren past bij kinderen. Beweeg met ze mee!

16/10/2018: Workshop C zit helaas helemaal vol!


Workshop D – Van bouwen naar vouwen – meetkunde met kleuters (door Janet de Vink – Vouwjuf.nl)

De bekende ontwikkelingspsycholoog Friederich Fröbel gaf vele jaren terug al aan dat een doorgaande leerlijn voor meetkunde belangrijk is. Hij creëerde een duidelijke lijn van de Fröbel bouwblokjes tot aan de vouwbladen en vlechtrepen.

Momenteel splitst het SLO de rekendoelen op in drie domeinen. Getallen, meten en meetkunde. De laatste is misschien wel de belangrijkste, maar komt in vele groepen het minste aan bod.
Oriënteren en lokaliseren, construeren en het opereren met vormen en figuren zijn de doelen die bij meetkunde horen.

Een stuk theorie en samen lekker praktisch bezig zijn. Het goede van vroeger (Fröbel) met het beste van nu.

18/10/2018: Workshop D zit helaas helemaal vol! 


Workshop E – 21st Century skills in de kleuterklas (door Sander Gordijn – MeesterSander.nl)

Een hot item in onderwijsland zijn de 21st century skills. Meester Sander gelooft dat 21st century skills heel belangrijk zijn, maar dat het zeker niet zo nieuw is als wordt gedacht. Daarom gaat hij je in deze workshop laten zien wat je eigenlijk al wel niet doet aan de 21st century skills en natuurlijk geeft hij je een heleboel tips hoe je dit nog beter kunt toepassen in de kleuterklas! Wij gaan ook zelf aan de slag met onze 21st Century skills en leren onder andere programmeren met heel veel verschillende materialen.

Na afloop van deze workshop:

– Kun je de 21st century skills benoemen.
– Kun je de 21st century skills toepassen in de kleuterklas.
– Heb je de werkvormen en tools gekregen die je direct kunt toepassen in de klas.


Workshop F – Begrijpend luisteren op een hoger niveau (door Rianne Hofma – MindmappenMetKleuters.nl)

‘Door middel van begrijpend luisteren kunnen strategieën worden getraind die noodzakelijk zijn voor begrijpend lezen’ (SLO).

Rianne neemt je mee in de wereld van ‘de mindmapdidactiek’ in relatie tot begrijpend luisteren. Ze werkt inmiddels al een aantal jaren met mindmaps en merkt dat haar leerlingen in de eerste plaats enthousiast zijn, een andere luisterhouding ontwikkelen en beter scoren op toetsen.

Een kortlopend onderzoek uitgevoerd door Rianne in 2018 in samenwerking met de VU, toont aan dat deze strategie zeer effectief is. In deze workshop leer je hoe je zelf aan de slag kunt gaan met een leuk prentenboek. Je leert welke stappen je moet nemen om op een leuke en zinvolle manier meer diepgang aan jouw lessen begrijpend luisteren te geven.


engels150

Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers – JufSanne.com)

Kinderen leren makkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels met kleuters laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma zonder de hulp van een methode.

Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant wanneer je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)

17/10/2018: Workshop G zit helaas helemaal vol! 


muziek150

Workshop H – Muziek met kleuters (door Jeroen Schipper – bekend van o.a. ‘Rood Rood Mannetje’, ‘Daar komt de boegieman’ en ‘Swingen als een kangoeroe’)

Kleuters zijn de hele dag aan het leren en aan het spelen. Muziek is bij uitstek een gebied waarin die twee activiteiten samenkomen. In deze workshop komen diverse activiteiten aan bod waarbij kinderen al spelend ‘stiekem’ van alles leren. Op het gebied van muziek; o.a. luistervaardigheid, stemontwikkeling en gevoel voor melodie en ritme.

Wanneer je het geven van muziekonderwijs leuk maar soms lastig vindt, is deze workshop echt iets voor jou. Jeroen geeft je handige tips, leuke muzieksuggesties die direct toepasbaar zijn in jouw groep.


themaalgemeen150
Workshop I – Onderzoekend leren (door Inge Schilders – HetKleineAvontuur.nl)

Spel, avontuur, contextleren … we onderstrepen allemaal het belang hiervan. Onderzoekend leren is een prachtig middel om kinderen te laten ontdekken, te leren van vallen en opstaan en op eigen tempo te laten ontwikkelen. Maar hoe creëer je zelf makkelijk een onderwijssituatie waarin dit nagenoeg vanzelfsprekend plaatsvindt? En nog belangrijker: hoe ziet jouw rol als leerkracht eruit? Hoe beweeg jij je door dit levendige verhaal? Zit je, loop je, kijk je, praat je of stel je alleen maar vragen?

Tijdens de workshop van Inge Schilders (KleuterLab) krijgen jullie kort uitleg over de principes van onderzoekend leren. Vervolgens ga je zelf aan de slag met activerende Diepere Denkvragen die aansluiten bij de fasen van onderzoek. Zodat straks niet jij aan het werk gaat, maar het kind!


Workshop J – Een bewegende kleuter ontwikkelt zijn brein (door Jan van der Zwan – Het Breinbureau)

Wanneer kleuters rondrennen, fietsen, klimmen en klauteren, ontwikkelen ze neurale paden in hun brein. De bewegingen, vormen, kleuren, eigenschappen en snelheden worden opgeslagen. Vervolgens worden in het brein aanwezige zandpaadjes omgezet in snelwegen. Dit vindt ongemerkt plaats. Tenminste … áls kinderen bewegen.

Hersenwetenschappers laten steeds vaker zien dat het erg belangrijk is dat kinderen bewegen. Bewegen en leren blijken ook erg goed samen te gaan. In deze workshop laat onderwijsadviseur Jan van der Zwan je kennis maken met je eigen brein en leer je hoe je beweging kunt krijgen in je cognitieve lesdoelen: een vertaalslag van theorie naar de praktijk.

Aan het einde van de workshop heb jij antwoord op:

– Wat gebeurt er in het brein als een kleuter beweegt?
– Welke onderdelen van ons brein werken er dan samen?
– Wat is het effect van bewegen op de leerprestaties van jonge kinderen?
– Waarom beweegt de steunhand bij het schrijven soms mee?
– Wat is dopamine en waarom is deze stof zo belangrijk voor ons brein en het opnemen van kennis?


Workshop K – De mooiste spelideeën liggen in de container (door Marja van Delden – Kommee)

Elke dag met dezelfde schepjes spelen in de zandbak of met dezelfde stuurkar rondjes rijden op de speelplaats? Dat is vaak de praktijk en daar is helemaal niets mis mee. Maar het kan wel
uitdagender en spannender! In deze workshop ontvang je buitenspeelideeën met gebruik van afval. Zo kun je van het buitenspelen momenten van ontwikkelen maken. Je wekt de nieuwsgierigheid van kinderen gebruiken en maakt ze warm voor uitdagende spelactiviteiten. Door een nieuw fris aanbod ga je meer betrokkenheid zien, ook bij kinderen die minder worden uitgedaagd door de standaardmaterialen en activiteiten. Hiermee geef je ieder kind een passend aanbod, waardoor er minder kinderen ‘buiten spel’ staan.

We nemen je mee door de garage, keuken, groene afvalbak en duiken in een container. Daar liggen mooie spelkansen voor kinderen. Wat denk je van een oude tuinslang en een emmer sop? Of het toevoegen van rioolbuizen of keukenrollen aan het zandbakmateriaal? Kun je tijdens het buitenspel iets met een paraplu, plastic (boterham)zakken of een appeltaartdoos? Je kijkt morgen voor je naar school gaat vast eerst even in de afvalcontainer…

Deze workshop is vooral heel praktisch en natuurlijk geven we ook aandacht aan de basis, de effecten van buitenspelen. Het gaat er in deze workshop vooral om dat je het buitenspelen anders kan gaan inrichten/aanpakken zonder dat het gelijk veel geld kost.


themaalgemeen150

Workshop L – Werken met Kleuteruniversiteit

Kleuteruniversiteit maakt thematische projecten op basis van kinderboeken. Op verzoek van eerdere inspiratiedag bezoekers introduceren wij een workshop waarin we meer vertellen over de mogelijkheden van het werken met Kleuteruniversiteit projecten. Het doel van de workshop is je te informeren en inspireren, en antwoord te geven op mogelijke vragen. Zo weet je aan het eind van de workshop meer over het maken van een jaarplanning, het registeren van de aangeboden doelen in bestaande registratiesystemen, hoor je veel verhalen uit de praktijk, krijg je inzicht in de werkwijze van onze auteurs en opbouw van de projecten, en ontvang je handige tips & tricks van onze ambassadeurs. Deze workshop is geschikt voor zowel gebruikers van de projecten die meer willen weten, als voor leerkrachten die overwegen om met Kleuteruniversiteit aan de slag te gaan.

De projecten van Kleuteruniversiteit zorgen voor een hoge betrokkenheid van kinderen. Wil jij ontdekken wat het geheim van de smid is? Dan is deze workshop zeker iets voor jou!


themaalgemeen150

Workshop M – Coöperatief leren (door Arja Kerpel)

Coöperatief leren, wat is het precies? En hoe geef je het vorm in een kleuterklas? In deze workshop gaan we coöperatieve werkvormen uitvoeren, zodat je ze al doende leert. Ook komt aan bod hoe je de spellenkast een nieuwe impuls kunt geven door spellen die je al hebt, coöperatief in te zetten. De workshop sluit af met coöperatieve energizers.

Arja Kerpel is parttime leerkracht in het basisonderwijs en geeft les aan plusklassen voor begaafde leerlingen. Ook heeft ze ervaring als leidster op de peuterspeelzaal. Na het gymnasium en de PABO heeft ze een opleiding gevolgd voor Specialist Hoogbegaafdheid. Ze schrijft artikelen en recenseert boeken voor Wij-leren.nl. Eén van de thema’s waar ze regelmatig over schrijft is coöperatief leren.



Kosten en aanmelden

19/10/2018: Sorry, we zitten helaas helemaal vol! We kunnen geen nieuwe inschrijvingen meer toelaten. Bekijk onze evenementen pagina voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst.

Deelname aan de dag kost EUR 149,- waarbij BTW, lunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten via onze webwinkel (zie bovenaan deze pagina). Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers.

Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:

– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.

Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.



Workshop voorkeur

Bij de bestelling van je tickets voor deze dag geef je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit per deelnemer (in de door jou gewenste volgorde!) aan, bijvoorbeeld A-B-C-(D-E). Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor iedere bezoekers de voor- en achternaam, de workshopvoorkeur en volgorde door.

De namen van de deelnemers en de workshopvoorkeuren kun je ook later per email doorgeven via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !

Deel dit bericht: