Kleuteruniversiteit inspiratiedag Reeuwijk 28 september 2019

149,00

Start: 28 september 2019 Vanaf: 09:00 tot 15:00
×

Kleuteruniversiteit inspiratiedag Reeuwijk 28 september 2019 #1

149,00
Zet op verlanglijst
Zet op verlanglijst
SKU: KU-IN-28-09-2019 Categorie:

Beschrijving

Op zaterdag 28 september 2019 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.

Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden in Basisschool de Venen in Reeuwijk. We hebben weer een leuk programma voor je:



Programma en dagindeling

08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
14:00 – 15:00 – plenaire inspiratiesessie met  kinderboekenmaker en liedjesschrijver Erik van Os, bekend van o.a. de prentenboeken Schatje en Scheetje, O, o, Octopus! en Kees van Dijk
15:00 – afsluiting


Welke workshops zijn er?

Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:


Workshop A – De kracht van spelend leren (door Lianne Jongsma – DeKleuterspecialist.nl)

Albert Einstein benoemde het al eens: “Play is the highest form of research”. Met andere woorden: spelen is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, omdat ze er heel erg veel van leren. Tijdens het spel wordt de aanleg van nieuwe verbindingen in de hersenen volop gestimuleerd. Het bevordert de emotionele, sociale, motorische, taalkundige en rekenkundige ontwikkeling. Je zou dus kunnen zeggen dat spelen voor kinderen de meest leerzame activiteit is die er bestaat.

Als leerkracht kun je de voorwaarden creëren om hen hierin zo optimaal mogelijk te faciliteren. In de workshop “de kracht van spelend leren”, leer je hoe de ontwikkeling van spel bij jonge kinderen verloopt. Je krijgt handreikingen hoe je spel positief kunt beïnvloeden en stimuleren, waardoor je het kind een stap verder kunt brengen in zijn ontwikkeling.


Workshop B – Denksleutels (door Cora Hansen – SlimmeKleuters.nl)

Ken jij de Denksleutels al? Dit zijn 20 sleutels met vragen die een beroep doen op het hogere-orde denken.

De Denksleutels zijn een fantastisch leermiddel om te differentiëren in kringgesprekken en om uitdagende opdrachten te ontwerpen in de hoeken. Ze kunnen je zelfs helpen bij het signaleren van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Ken je de Denksleutels nog niet, dan is deze workshop echt iets voor jou. Maar ook als je er al mee bekend bent valt er genoeg te ontdekken: je krijgt een duidelijke uitleg bij alle sleutels, maakt kennis met de DenkDroodles, leert hoe je snel tot thema-uitwerkingen komt en je krijgt tips voor het inzetten van de Denksleutels in de kring én in de hoeken.


 Workshop C – Bewegend leren (door Janneke van Kammen – JufJanneke.nl)

Bewegen hoort bij kinderen. Toch wordt er nog vaak verlangd dat kinderen lange periodes achter elkaar stil blijven zitten. En dat terwijl het bewezen is dat de hersenen beter functioneren wanneer ze actief zijn. In de workshop bewegend leren wil ik iedereen laten zien en laten ervaren hoe je verschillende bewegingsactiviteiten kunt aanbieden en op een effectievere en leukere manier zeker doelen behaald worden. Bewegend leren past bij kinderen. Beweeg met ze mee!


Workshop D – Van bouwen naar vouwen – meetkunde met kleuters (door Janet de Vink – Vouwjuf.nl)

De bekende ontwikkelingspsycholoog Friederich Fröbel gaf vele jaren terug al aan dat een doorgaande leerlijn voor meetkunde belangrijk is. Hij creëerde een duidelijke lijn van de Fröbel bouwblokjes tot aan de vouwbladen en vlechtrepen.

Momenteel splitst het SLO de rekendoelen op in drie domeinen. Getallen, meten en meetkunde. De laatste is misschien wel de belangrijkste, maar komt in vele groepen het minste aan bod.
Oriënteren en lokaliseren, construeren en het opereren met vormen en figuren zijn de doelen die bij meetkunde horen.

Een stuk theorie en samen lekker praktisch bezig zijn. Het goede van vroeger (Fröbel) met het beste van nu.


Workshop E – Combineer voorlezen met muziek (door Anouk Overman – De Voorleeshoek)

Ben je gek op voorlezen, maar zou je het wel eens wat spannender willen maken? Wil je muziek op een andere manier inzetten in de les? En zou je willen leren hoe je de aandacht van de kinderen in de klas nog langer vast kunt houden tijdens het voorlezen?

In deze workshop gaan we aan de slag met al deze vragen over voorlezen en vertelt Anouk hoe je voorlezen kunt combineren met muziek. Aan het einde van de workshop kun je zelf even genieten van een mooi voorleesverhaal voorgelezen door Anouk en ga je naar huis met handige tips om direct aan de slag te gaan.

Anouk Overman studeerde aan de PABO en muziekwetenschappen. Vanuit deze achtergrond lanceerde zij in 2017 haar bedrijf De Voorleeshoek. De Voorleeshoek maakt voorleesfilmpjes voor kinderen van 0-10 jaar. De filmpjes worden ondersteund door de prenten van het boek en klassieke muziek.


Workshop F – Begrijpend luisteren op een hoger niveau (door Rianne Hofma – MindmappenMetKleuters.nl)

‘Door middel van begrijpend luisteren kunnen strategieën worden getraind die noodzakelijk zijn voor begrijpend lezen’ (SLO).

Rianne neemt je mee in de wereld van ‘de mindmapdidactiek’ in relatie tot begrijpend luisteren. Ze werkt inmiddels al een aantal jaren met mindmaps en merkt dat haar leerlingen in de eerste plaats enthousiast zijn, een andere luisterhouding ontwikkelen en beter scoren op toetsen.

Een kortlopend onderzoek uitgevoerd door Rianne in 2018 in samenwerking met de VU, toont aan dat deze strategie zeer effectief is. In deze workshop leer je hoe je zelf aan de slag kunt gaan met een leuk prentenboek. Je leert welke stappen je moet nemen om op een leuke en zinvolle manier meer diepgang aan jouw lessen begrijpend luisteren te geven.


Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers – JufSanne.com)

Kinderen leren makkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels met kleuters laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma zonder de hulp van een methode.

Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant wanneer je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)


Workshop H – Muziekles; meer dan muziek (door Jeroen Schipper – bekend van o.a. ‘Rood Rood Mannetje’, ‘Daar komt de boegieman’ en ‘Swingen als een kangoeroe’)

Muziek is emotie. Muziek is gezelligheid. Muziek is menselijk. In de kleuterklas wordt de basis gelegd voor gevoel voor ritme, melodie en andere muzikale kenmerken.

Máár: muziek is ook bij uitstek geschikt als ondersteuning op andere gebieden zoals taalverwerving en dagroutine, maar ook bijvoorbeeld het vertrouwd raken met veelvoorkomende begrippen, het bevorderen van sociaal gedrag en het leren omgaan met emoties. Muziekdocent en liedjesmaker Jeroen Schipper laat je in deze actieve workshop zelf ervaren hoe je in de kleuterklas muziekonderwijs kunt combineren met allerlei andere ontwikkelingsgebieden.


Workshop I – Uitvinders en onderzoekers (door Inge Schilders – HetKleineAvontuur.nl)

Hoe begeleid je de Brammetje Bazen/Bazinnen, de eindeloze ‘willen-weters’ in je klas? Kinderen die een tomeloze creativiteit en energie hebben en dolgraag antwoorden vinden op al hun vragen? Hoe doe je dit met onderzoekende kleuters, die zelf nog niet kunnen lezen of Google in kunnen duiken? Je wilt deze kinderen niet in de kou laten staan, maar het zoeken naar antwoorden vraagt veel van jouw begeleidingstijd en energie.

Tijdens deze workshop kijken we naar het belang van goede begeleiding van deze kinderen. We verdiepen ons in de ontluikende executieve functies en je ontvangt handige tips en praktische oefeningen die je zo in je klas kun toepassen.


Workshop J – Denken en leren in het kleuterbrein (door Jan van der Zwan – Het Breinbureau)

Als je het kleuterbrein een beetje kent begrijp je vanzelf beter hoe een kleuter leert en denkt. Aan de hand van aansprekende en praktijkgerichte voorbeelden en oefeningen laat Jan zien hoe je kleuters op een breinvriendelijke manier kunt begeleiden bij het denken en leren. Aan het einde van de workshop heb jij antwoord op vragen als:

– Kan ik de ontwikkeling van mijn kleuters ook versnellen?
– Spelen emoties een rol bij het opslaan van lesstof?
– Houdt het brein van het Directe Instructie Model?
– Waarom is bewegen zo belangrijk voor het kleuterbrein?


Workshop K – Slimmer worden in de zandbak (door Marja van Delden – Kommee)

Kleuters moeten veel en hun juffen ook. Omdat het programma vol zit, wordt er soms beknibbeld op de buitenspeeltijd. In deze presentatie krijg je handvatten om de waarde te zien van dat buitenspelen. We stellen de vragen: worden kinderen slimmer en vaardiger van buitenspelen? Je zult ontdekken dat het buiten ook Onderwijstijd is. Dat je bijvoorbeeld heel gemakkelijk rekenactiviteiten kunt aanbieden in de zandbak. Jonge kinderen leren door te handelen en te ervaren. Spelen dus!


Workshop L – Beweging als basis voor ontwikkeling  (door Karin Stolk)

In deze inspirerende workshop wordt uitgelegd hoe je het brein stimuleert, waarom dat belangrijk is en hoe je aan de bewegingsbehoeften van kinderen tegemoet kunt komen zodat jij kunt ervaren hoe belangrijk specifieke bewegingspatronen zijn. De patronen zijn vertaald in oefeningen, die je de direct kunt inzetten. Een workshop met een preventief karakter!

Karin Stolk werkte 27 jaar in het onderwijs, vooral bij kleuters. Ze begeleidt nu in haar eigen praktijk kinderen met een uitdaging, op het gebied van ontwikkeling en leren. Ze ervaart dagelijks hoe de ontwikkeling van kinderen gestimuleerd kan worden door beweging en wat de invloed hiervan is op de ontwikkeling van het brein. Karin neemt je mee in haar manier van kijken naar het leren, gebaseerd op dat wat fundamenteel is voor de (brein-)ontwikkeling, namelijk beweging.
Bewegingen die van belang zijn voor het gehele bewegingssysteem en daarmee positief effect hebben op de totale ontwikkeling van het kind.


themaalgemeen150

Workshop M – Werken met Kleuteruniversiteit

Kleuteruniversiteit maakt thematische projecten op basis van kinderboeken. Op verzoek van eerdere inspiratiedag bezoekers introduceren wij een workshop waarin we meer vertellen over de mogelijkheden van het werken met Kleuteruniversiteit projecten. Het doel van de workshop is je te informeren en inspireren, en antwoord te geven op mogelijke vragen. Zo weet je aan het eind van de workshop meer over het maken van een jaarplanning, het registeren van de aangeboden doelen in bestaande registratiesystemen, hoor je veel verhalen uit de praktijk, krijg je inzicht in de werkwijze van onze auteurs en opbouw van de projecten, en ontvang je handige tips & tricks van onze ambassadeurs. Deze workshop is geschikt voor zowel gebruikers van de projecten die meer willen weten, als voor leerkrachten die overwegen om met Kleuteruniversiteit aan de slag te gaan.

De projecten van Kleuteruniversiteit zorgen voor een hoge betrokkenheid van kinderen. Wil jij ontdekken wat het geheim van de smid is? Dan is deze workshop zeker iets voor jou!



Kosten en aanmelden

Deelname aan de dag kost EUR 149,- waarbij BTW, broodjeslunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten via onze webwinkel (zie bovenaan deze pagina).

Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers. Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:

– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.

Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.



Workshop voorkeur

Bij de bestelling van je tickets voor deze dag geef je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit per deelnemer (in de door jou gewenste volgorde!) aan, bijvoorbeeld A-B-C-(D-E). Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor iedere bezoekers de voor- en achternaam, de workshopvoorkeur en volgorde door.

De namen van de deelnemers en de workshopvoorkeuren kun je ook later per email doorgeven via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !

Deel dit bericht: