Kleuteruniversiteit inspiratiedag Vleuten 29 september 2018

145,00

Uitverkocht

SKU: KU-IN-29-09-2018 Categorie:

Beschrijving

13/07/2018: Sorry, we zitten vol! We kunnen helaas geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren. Houd de website in de gaten voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst.

Op zaterdag 29 september 2018 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.

Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden in Basisschool de Twaalfruiter in Vleuten, nabij Utrecht. We hebben weer een leuk programma voor je:



Programma en dagindeling

08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
13:55 – 15:00 – lezing Steven Pont
15:00 – afsluiting

Steven Pont is een bekende ontwikkelingspsycholoog.
Hij is regelmatig op televisie te zien, o.a. in de programma’s ‘Het Geheime Leven van 4-jarigen’ en ‘De Opvoeders’.

Steven schrijft boeken en columns over over opvoeding en heeft de gave om mensen op een heldere manier bewust te maken van gedrag en sociale gebeurtenissen.



Welke workshops zijn er?

Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:


Workshop A – Spelen in uitdagende hoeken (door Bianca Oldenbeuving – JufBianca.nl)

Kleuters moeten spelen! Maar hoe zorg je ervoor dat de kleuters in alle hoeken goed kunnen spelen? En hoe zit dat met de doelen? Tijdens deze workshop bespreken we waar een goede hoek aan moet voldoen, hoe je het spel begeleidt en welke activiteiten je kunt bedenken voor een brede ontwikkeling. Deze tips kun je in alle hoeken toepassen! Een lekker praktische workshop die je met veel ideeën verlaat.

Bianca Antonissen van JufBianca.nl wil kleuterleerkrachten inspireren het beste uit kinderen te halen, op een manier die bij kleuters past.


themaalgemeen150

Workshop B – Mindset (door Cora Hansen – SlimmeKleuters.nl)

Sommige kleuters gaan elke uitdaging aan, terwijl anderen juist elke moeilijke opdracht vermijden. Het vermijdingsgedrag (faalangst, onderpresteren) zien we juist vaak terug bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. En dat heeft alles te maken met de mindset die deze kinderen hebben ontwikkeld. Carol Dweck heeft de begrippen groei-mindset en vaste mindset geïntroduceerd.

In deze workshop leer je precies wat deze begrippen inhouden en hoe je in je groep een groei-mindset-klimaat kunt creëren. Smartgames zijn daarbij handig in te zetten, daarom gaan we ook zelf aan de slag met de nieuwste smartgames!


 Workshop C – Bewegend leren (door Janneke van Kammen – JufJanneke.nl)

Bewegen hoort bij kinderen. Toch wordt er nog vaak verlangd dat kinderen lange periodes achter elkaar stil blijven zitten. En dat terwijl het bewezen is dat de hersenen beter functioneren wanneer ze actief zijn. In de workshop bewegend leren wil ik iedereen laten zien en laten ervaren hoe je verschillende bewegingsactiviteiten kunt aanbieden en op een effectievere en leukere manier zeker doelen behaald worden. Bewegend leren past bij kinderen. Beweeg met ze mee!


Workshop D – Van bouwen naar vouwen – meetkunde met kleuters (door Janet de Vink – Vouwjuf.nl)

De bekende ontwikkelingspsycholoog Friederich Fröbel gaf vele jaren terug al aan dat een doorgaande leerlijn voor meetkunde belangrijk is. Hij creëerde een duidelijke lijn van de Fröbel bouwblokjes tot aan de vouwbladen en vlechtrepen. Momenteel splitst het SLO de rekendoelen op in drie domeinen: Getallen, meten en meetkunde. De laatste is misschien wel de belangrijkste, maar komt in vele groepen het minste aan bod. Oriënteren en lokaliseren, construeren en het opereren met vormen en figuren zijn de doelen die bij meetkunde horen.

In deze workshop krijg je antwoord op de vragen:

– Welke vormen van bouwen en constructie zijn er eigenlijk allemaal?
– Wat voor verbindingen gebruiken we?
– Hoe kunnen we differentiëren in bouwen en construeren?

Een stuk theorie en samen lekker praktisch bezig zijn. Het goede van vroeger (Fröbel) met het best van nu.


Workshop E – 21st Century skills in de kleuterklas (door Sander Gordijn – MeesterSander.nl)

Een hot item in onderwijsland zijn de 21st century skills. Meester Sander gelooft dat 21st century skills heel belangrijk zijn, maar dat het zeker niet zo nieuw is als wordt gedacht. Daarom gaat hij je in deze workshop laten zien wat je eigenlijk al wel niet doet aan de 21st century skills en natuurlijk geeft hij je een heleboel tips hoe je dit nog beter kunt toepassen in de kleuterklas! Wij gaan ook zelf aan de slag met onze 21st Century skills en leren onder andere programmeren met heel veel verschillende materialen.

Na afloop van deze workshop:

– Kun jij de 21st century skills benoemen.
– Kun je de 21st century skills toepassen in de kleuterklas.
– Heb je de werkvormen en tools gekregen die je direct kunt toepassen in de klas.


mindmap150

Workshop F – Mindmappen met kleuters (door Rianne Hofma – MindmappenMetKleuters.nl)

“Een mindmap is een visueel diagram dat gebruikt wordt om informatie vast te leggen en te organiseren op een manier die past bij hoe onze hersenen van nature werken” (citaat Tony Buzan). Mindmappen met kleuters is Rianne’s specialiteit. Het ligt misschien niet direct voor de hand, maar ook voor kleuters zijn er voldoende mogelijkheden om ze van mindmapping te laten profiteren. Het visualiseren van woorden zorgt ervoor dat kleuters in staat zijn om mindmaps te ‘lezen’. Ze zet deze werkvorm met name in bij woordenschatontwikkeling en begrijpend luisteren. Ben jij ook nog steeds op zoek naar een succesvolle manier om begrijpend luisteren in jouw kleutergroep op een hoger niveau te brengen? Rianne werkt inmiddels al een aantal jaren met mindmaps. Ze merkt dat haar leerlingen enthousiast zijn, een andere luisterhouding ontwikkelen en beter scoren. In deze workshop vertelt zij hoe zij dit in haar groep aanpakt. Daarnaast neemt zij ter inspiratie een flink aantal uitgewerkte voorbeelden mee.


engels150

Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers – JufSanne.com)

Kinderen leren makkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels met kleuters laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma zonder de hulp van een methode.

Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant wanneer je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)


muziek150

Workshop H – Muziek met kleuters (door Jeroen Schipper – bekend van o.a. ‘Rood Rood Mannetje’, ‘Daar komt de boegieman’ en ‘Swingen als een kangoeroe’)

Kleuters zijn de hele dag aan het leren en aan het spelen. Muziek is bij uitstek een gebied waarin die twee activiteiten samenkomen. In deze workshop komen diverse activiteiten aan bod waarbij kinderen al spelend ‘stiekem’ van alles leren. Op het gebied van muziek; o.a. luistervaardigheid, stemontwikkeling en gevoel voor melodie en ritme. Wanneer je het geven van muziekonderwijs leuk maar soms lastig vindt, is deze workshop echt iets voor jou. Jeroen geeft je handige tips, leuke muzieksuggesties die direct toepasbaar zijn in jouw groep.


themaalgemeen150
Workshop I – Onderzoekend leren (door Inge Schilders – HetKleineAvontuur.nl)

Spel, avontuur, contextleren … we onderstrepen allemaal het belang hiervan. Onderzoekend leren is een prachtig middel om kinderen te laten ontdekken, te leren van vallen en opstaan en op eigen tempo te laten ontwikkelen. Maar hoe creëer je zelf makkelijk een onderwijssituatie waarin dit nagenoeg vanzelfsprekend plaatsvindt? En nog belangrijker: hoe ziet jouw rol als leerkracht eruit? Hoe beweeg jij je door dit levendige verhaal? Zit je, loop je, kijk je, praat je of stel je alleen maar vragen?

Tijdens de workshop van Inge Schilders (KleuterLab) krijgen jullie kort uitleg over de principes van onderzoekend leren. Vervolgens ga je zelf aan de slag met activerende Diepere Denkvragen die aansluiten bij de fasen van onderzoek. Zodat straks niet jij aan het werk gaat, maar het kind!


Workshop J – Inzicht in probleemgedrag (door Jan van der Zwan – Het Breinbureau)

Het vraagt soms veel geduld en energie van de leerkracht om om te gaan met het gedrag van sommige kleuters. Zij stoeien met ogenschijnlijk simpele taken als het omgaan met emoties, het opstarten van een activiteit of het omgaan met andere kinderen. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen.

In deze workshop speelt het brein de hoofdrol. Onderwijsadviseur Jan van der Zwan geeft je aan de hand van de laatste inzichten en aansprekend beeldmateriaal handvatten en ideeën die je direct kunt toepassen binnen je eigen onderwijspraktijk. Tijdens de workshop krijg je onder andere antwoord op de volgende vragen:

– Is het brein van leerlingen met ADHD, ASS of ODD anders? En zo ja, hoe kan ik hier in de praktijk op inspelen?
– Welke rol spelen de executieve functies hierbij?
– Hoe kunnen we deze functies bij kinderen bevorderen?
– En… welke rol speelt mijn eigen brein?


Workshop K – De mooiste spelideeën liggen in de container (door Marja van Delden – Kommee)

Elke dag met dezelfde schepjes spelen in de zandbak of met dezelfde stuurkar rondjes rijden op de speelplaats? Dat is vaak de praktijk en daar is helemaal niets mis mee. Maar het kan wel
uitdagender en spannender! In deze workshop ontvang je buitenspeelideeën met gebruik van afval. Zo kun je van het buitenspelen momenten van ontwikkelen maken. Je wekt de nieuwsgierigheid van kinderen gebruiken en maakt ze warm voor uitdagende spelactiviteiten. Door een nieuw fris aanbod ga je meer betrokkenheid zien, ook bij kinderen die minder worden uitgedaagd door de standaardmaterialen en activiteiten. Hiermee geef je ieder kind een passend aanbod, waardoor er minder kinderen ‘buiten spel’ staan.

We nemen je mee door de garage, keuken, groene afvalbak en duiken in een container. Daar liggen mooie spelkansen voor kinderen. Wat denk je van een oude tuinslang en een emmer sop? Of het toevoegen van rioolbuizen of keukenrollen aan het zandbakmateriaal? Kun je tijdens het buitenspel iets met een paraplu, plastic (boterham)zakken of een appeltaartdoos? Je kijkt morgen voor je naar school gaat vast eerst even in de afvalcontainer…

Deze workshop is vooral heel praktisch en natuurlijk geven we ook aandacht aan de basis, de effecten van buitenspelen. Het gaat er in deze workshop vooral om dat je het buitenspelen anders kan gaan inrichten/aanpakken zonder dat het gelijk veel geld kost.


themaalgemeen150

Workshop L – Werken met Kleuteruniversiteit

Kleuteruniversiteit maakt thematische projecten op basis van kinderboeken. Op verzoek van eerdere inspiratiedag bezoekers introduceren wij een workshop waarin we meer vertellen over de mogelijkheden van het werken met Kleuteruniversiteit projecten. Het doel van de workshop is je te informeren en inspireren, en antwoord te geven op mogelijke vragen. Zo weet je aan het eind van de workshop meer over het maken van een jaarplanning, het registeren van de aangeboden doelen in bestaande registratiesystemen, hoor je veel verhalen uit de praktijk, krijg je inzicht in de werkwijze van onze auteurs en opbouw van de projecten, en ontvang je handige tips en tricks van onze ambassadeurs. Deze workshop is geschikt voor zowel gebruikers van de projecten die meer willen weten, als voor leerkrachten die overwegen om met Kleuteruniversiteit aan de slag te gaan.

De projecten van Kleuteruniversiteit zorgen voor een hoge betrokkenheid van kinderen. Wil jij ontdekken wat het geheim van de smid is? Dan is deze workshop zeker iets voor jou!


themaalgemeen150

Workshop M – Inspiratie op de informatiemarkt (door Leesvink.nl en Credu.nl)

Op de Kleuteruniversiteit inspiratiedagen zijn er altijd een aantal standhouders aanwezig met interessante materialen voor kleuterleerkrachten, maar het ontbreekt vaak aan tijd om van deze standhouders te horen wat er met hun materialen gedaan kan worden in de klas. In deze gecombineerde workshop krijg je een dubbele dosis inspiratie van twee van deze standhouders: Leesvink.nl en Credu.nl . De onderwerpen in deze workshop zijn:

Lezen, lezen, lezen
Merel de Vink is zelfstandig leesadviseur en eigenaar van Leesvink. Zij helpt scholen met het opzetten en onderhouden van een aantrekkelijke en goede schoolbibliotheek en is partner van Kleuteruniversiteit. Vandaag vertelt ze op onze infomarkt kort welke nieuwe prentenboeken er zijn en welke boeken absoluut niet mogen ontbreken in jullie boekencollectie. Boekinspiratie ten top! 

Kleutermaterialen: Hoe je een kleurrijke leeromgeving creëert
Je hebt nieuwe materialen, maar dan? Bij de meeste producten voor kleuters zit geen uitgebreide handleiding. Hoe laat je kinderen de mogelijkheden ontdekken? Hoe combineer je met de materialen die je al hebt? Wat doe je met speelgoed dat in de kast staan, maar waar niets mee gedaan wordt? Laat je inspireren door Credu.nl met praktische tips om een kleurrijke leeromgeving te creëren.


Workshop N – Dansen met kleuters (door Trudy Persoon – Dariza.nl)

Er is zoveel aandacht voor de cognitieve vakgebieden in het onderwijs, dat cultuurgerichte lessen dikwijls wegvallen in het lesaanbod. Terwijl juist deze lessen als resultaat hebben dat kinderen zich volwaardiger en breder kunnen ontwikkelen. In deze workshop laat Trudy je kennismaken met vrije dansvormen gekoppeld aan een stukje muziektheorie voor kinderen van groep 1/2. De lessen zijn direct toe te passen in de praktijk, zodat je maandag direct aan de slag kunt. Kom naar de workshop en ervaar zélf.

Trudy Persoon is leerkracht/ cultuur coördinator en ontwikkelaar en cursusleider van Dariza.nl .



Kosten en aanmelden

13/07/2018: Sorry, we zitten vol! We kunnen helaas geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren. Houd de website in de gaten voor nieuwe inspiratiedagen in de toekomst.

Deelname aan de dag kost EUR 145,- waarbij BTW, lunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten gewoon via onze webwinkel (zie bovenaan deze pagina). Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers.

Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:

– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.

Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.

Kleuteruniversiteit inspiratiedagen zijn gevalideerd door de registercommissie van registerleraar.nl. Deze activiteit is met 6 RU (registeruren) opgenomen onder activiteitnummer pzDMPTuta4.

pzDMPTuta4



Workshop voorkeur

Bij de bestelling van je tickets voor deze dag geef je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit per deelnemer (in de door jou gewenste volgorde) aan, bijvoorbeeld A-B-C-(D-E). Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor iedere bezoekers de voor- en achternaam, de workshopvoorkeur en volgorde door.

De namen van de deelnemers en de workshopvoorkeuren kun je ook later per email doorgeven via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !

Deel dit bericht: