Konijn zoekt het andere konijn.
Maar hij vindt een vliegtuig.
Zal het konijn lukken om het andere konijn te vinden? Het boek ‘Memorykonijn’, geschreven door Maranke Rinck en geïllustreerd door Martijn van der Linden, is eigenlijk een memospel. De activiteiten in dit project gaan over ‘hetzelfde’, rijmen en spiegelen en uiteindelijk verzamelen de kinderen zelf kaarten voor een groot memospel!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Eline van der Plaat (geverifieerde eigenaar) –
Wat ik direct merkte aan de kinderen was dat het boek direct veel betekenisvoller werd in combinatie met het project. De kinderen waren meer betrokken en intrinsiek gemotiveerd door de probleemstellingen bij de opdrachten bij het boek.
Ik merk dat de kinderen bewuster naar de prenten gaan kijken in het boek en steeds meer gaan zien.
Er is in dit project een activiteit met geluiden. Deze les was bij mij grote favoriet! De kinderen willen dit nog steeds vaak doen. De kinderen roepen dan: ‘’Juf, gaan we weer draak en konijntje in de kring doen?’’
Ook is er een activiteit over hetzelfde bouwen. Ook deze sloeg goed aan bij de kinderen en nu wordt dit nog gedaan als kinderen samen in de bouwhoek spelen. Dit is een hele goede oefening voor de visuele waarneming, die op een speelse manier wordt aangeboden.
Het rijmen vinden de kinderen in mijn klas nog lastig. Wel merkte ik dat het wat beter ging na de les rijmen uit dit project. Ik denk dat dit komt omdat er bij dit project vaak sprake is van een probleemstelling, wat ervoor zorgt dat de kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om te helpen. Ook kunnen de kinderen steeds een deel van het memoryspel ‘’verdienen’’ als een opdracht gedaan is, ook dit zorgt voor intrinsieke motivatie.
In dit project wordt enorm veel aandacht besteedt aan het begrip ‘’hetzelfde’’. Dit begrip komt regelmatig aan bod en wordt ook veel herhaald. Hierdoor krijgen de kinderen steeds meer kennis van dit begrip en wordt het minder abstract.