In het boek Niets gebeurd van Mark Janssen is wel degelijk iets gebeurd. Niek en Saar vertellen elkaar wat ze gedaan hebben, ondertussen zien wij dat ze allerlei bijzondere dieren gezien hebben! In dit project bij het boek leren de kinderen deze dieren ook kennen, door elke dag een dier centraal te stellen. Spelenderwijs leren ze diverse vaardigheden!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
leonie.zuid –
Voor ons het eerste project van kleuteruniversiteit. Een project over verschillende dieren.
Het boek behorende bij dit thema is een prachtig prentenboek. De platen spreken de kinderen aan en het boek sluit goed aan bij het niveau van onze klas. Dit is altijd even zoeken op een SO- school. Gedurende dit project is het de bedoeling dat er plaatjes worden verzameld van de dieren.
Eigenlijk zouden wij na de kerstvakantie starten met dit thema, maar helaas zat iedereen toen thuis in lockdown. Ondanks het thuis onderwijs zijn we toch gestart. Het boek hebben we voorgelezen op film, maar ook tijdens de “online” momenten met de kinderen. De opdrachten behorende bij het project zijn ook geschikt om thuis uit te voeren, bijvoorbeeld het raden van de ingezoomde afbeeldingen.
De beweegdobbelsteen hebben we ook al in de lockdown geïntroduceerd. Toen we eindelijk weer naar school mochten, zijn we als het ware opnieuw begonnen aan het project en het was zo leuk om te zien, dat de kinderen veel wisten van het thuis werken. Je zag ze groeien.
Zowel de jongste als de oudste kleuters waren zeer betrokken bij dit project. Het meten van de Walvis was een groot succes! Die past gewoon niet in ons lokaal! Daarna hebben we gemeten hoe groot de kinderen zijn, toen kwamen we tot de conclusie dat zelfs als we alle kinderen achter elkaar leggen, we nog lang niet zo groot zijn als de walvis. Wat een enorme meerwaarde voor de kinderen om dit visueel te maken.
De activiteiten waarbij bewogen moet worden, zoals de activiteit met de dobbelsteen was een groot succes. Deze hebben wij ook meerdere malen herhaald, ook op tussendoor momentjes.
Het tekenen van wat je op een dag doet, vonden de kinderen ook erg leuk. Deze activiteit hebben we meerdere malen aangeboden. Vooral de oudste kleuters lieten hier veel groei in zien, ze begonnen er zelfs al woordjes bij te schrijven.
Voor ons was dit het eerste project van kleuteruniversiteit, maar ik ben zeer benieuwd naar de volgende projecten. Er is een perfecte balans tussen passieve en activiteiten. Het gehele aanbod wordt spelenderwijs aangeboden. Het project is makkelijk aan te passen aan de verschillende niveaus in onze groep. En ik heb het rooster als zeer prettig ervaren. Zeker in de samenwerking met mijn duo, fijn om structuur te hebben.
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Een project over heel veel verschillende dieren. Het gelijknamige boek is echt een heel mooi prentenboek en de plaatjes uit het boek zijn gebruikt bij de bijlage wat het project extra gaaf maakt. Tijdens het project verzamel je plaatjes van de dieren uit het boek (Je begint met ingezoomde afbeeldingen en na iedere activiteit zoom je 1 plaatje uit). Heel fijn aan dit project vond ik dat er wel een vaste volgorde was maar dat je die niet perse hoeft te volgen zodat ik zelf kon bepalen wanneer ik welke activiteit wilde doen. De tweede les waarbij we met de beweegdobbelsteen verschillende dieren gingen nadoen was de favoriete les van de kinderen. Deze activiteit hebben we het hele thema door nog meerdere keren herhaald. Maar ook het meten van de walvis (wij hebben 25 meter op het schoolplein uitgetekend) was een hele leerzame activiteit die juist de kinderen uit groep 2 weer heel erg prikkelde. De les over de fantasiebeesten waarbij we geoefend hebben om woorden in klankgroepen te verdelen zorgde dat de kinderen snappen waarom ze het moeten leren en het nu ook willen leren. Ze maken de raarste dierennamen. Je merkt het al ik ben heel enthousiast over dit project en dat komt omdat de kinderen enthousiast waren. De verschillende activiteiten zorgen voor een hoge betrokkenheid en de kinderen worden uitgedaagd. Naast de eerder genoemde activiteiten leer je ook nog alles over verschillende tegenstellingen, plattegronden (gezien vanuit een vogel) en getallen. Tijdens de les over de ijsbeer gaat het over samenwerken. Dit was een hele waardevolle les waarbij de kinderen hebben samengewerkt met kinderen waarmee ze niet dagelijks samen spelen. En heb je wel eens gehoord van frottage? Ik voor dit project nog niet, maar heel leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen gaan zoeken naar verschillende structuren! Het is een heel breed project waarin veel verschillende dieren gekoppeld zijn aan leerzame activiteiten!