Het kleurenmonster is een beetje zenuwachtig.
Hij gaat vandaag voor het eerst naar school en heeft geen idee wat dat inhoudt.
Dit project is geschreven voor de start van het schooljaar. Het bevat activiteiten bij het boek ‘Het kleurenmonster gaat naar school‘ van Anna Llenas. Het project richt zich op het kennismaken met elkaar en het schoolgebouw, regels en afspraken en het creëren en versterken van het groepsgevoel.
Samen met het kleurenmonster maken jullie er een fantastisch schooljaar van!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Wat een fijn project om het schooljaar mee te starten! Het kleurenmonster gaat voor het eerst naar school en is daar flink van in de war. Heel herkenbaar voor kleuters na een vakantie!
In het boek komen allerlei emoties aan bod. De kinderen leren deze herkennen en benoemen en leren elkaar daardoor steeds beter te begrijpen. Wij hadden ook een emotiemeter in de klas hangen met afbeeldingen van het kleurenmonster. Hier konden ze elke dag hun eigen knijper bij hun gevoel op dat moment ophangen. Dit kon gedurende de dag natuurlijk ook veranderen. Erg leuk om te zien dat kinderen elkaar er ook op wezen: ‘hé, ik zie dat je nu verdrietig bent, je knijper hangt niet meer goed!’ In het project zitten heel veel leuke groepsvormende activiteiten, super belangrijk voor de Gouden Weken. Ook de afspraken die je met elkaar maakt aan het begin van een schooljaar komen aan bod, want het kleurenmonster doet allemaal dingen die niet mogen, zoals een boek opeten en wc papier afrollen. Dit laatste hebben wij ook gedaan in de klas en wat vonden de kinderen dat leuk! Heel stout, net als het kleurenmonster, rolden we de wc rol af. Als je de rol kreeg, mocht je vertellen wat je leuk vond om te doen. Dit alles moest natuurlijk wel stiekem, want wat nou als de directeur er achter zou komen? Het was echt genieten! Wat ik ook heel leuk vond in dit project waren de muzieklessen. Bij de ene les kregen de kinderen muziekstukken te horen en moesten dan aangeven hoe ze zich bij die muziek voelden (leuk om te zien dat kinderen dat toch anders kunnen ervaren en er daarna over in gesprek te gaan met elkaar) Bij de andere les mochten ze zelf muziek maken bij het tonen van de emotiekaart, superleuk! Wij hebben er 3 weken over gewerkt en het is echt een aanrader voor de start van het nieuwe schooljaar!
rosanvangessel1 –
Dit project is heel erg leuk om het schooljaar mee te beginnen! Afgelopen schooljaar zijn wij gestart met het project “Kleurenmonster” dus de kinderen konden nog precies benoemen welke kleur voor welke emotie staat en wat het betekent. Dat maakte het juist ook enorm leuk, omdat het kleurenmonster al zo bekend was voor ze!
In het project leren de kinderen de verschillende emoties, maar leren ze ook vooral over de start van een nieuw schooljaar. Het project bevat bijvoorbeeld lessen over welke afspraken er zijn in een klas, maar ze leren ook over hoe het eigenlijk gaat tijdens een gymles. Erg leuk en zinvol, want een aantal kinderen bij mij in de groep waren daar erg zenuwachtig over. Een kind gaf zelfs aan dat hij het zo fijn vond dat het kleurenmonster hem bij de eerste gymles had geholpen! Naast al die leuke lessen over school bevat het project ook verschillende lessen rondom de gouden weken. Ze leren elkaars naam kennen en leren om samen te werken.
Ook bij de kinderen thuis speelde het thema. Veel ouders gaven aan dat de kleuren en emoties thuis ook veel besproken en gebruikt werden!
Wij hebben in totaal 2,5 week over het project gewerkt, maar we hadden er nog langer mee kunnen werken! Een ontzettend leuke en nuttige start van het nieuwe schooljaar!
Ellen –
Wij startten dit schooljaar met dit kleurrijke project vol emoties, regels en afspraken. Goed passend bij de Gouden Weken van het nieuwe schooljaar.
‘Juf’ Anke van Boxmeer schreef dit project. Dat zij werkzaam is in de onderbouw, kan je terugvinden in de opdrachten. Dit project staat vol met taal-, rekenactiviteiten waarbij coöperatieve werkvormen en plezier centraal staan. Ook is er ruimte voor groepsvormende spellen, muziek, spel en bewegen en sociaal-emotionele activiteiten.
Kinderen ervaren dat er gevoelens zijn, ze leren ze herkennen en benoemen. Zo mooi! Ook bij de jongste kleuters die net gestart zijn.
De kleuren en bijhorende emoties werden meegenomen naar huis, zo vertelden de ouders.
Het project staat vol leuke, makkelijk in te zetten lessen. Ook de afspraken die je bij de start van een nieuw schooljaar met elkaar maakt, komen aan bod.
Ik had het gelukt, dat de onderwijsassistente de verschillende kleurenmonsters maakte van vilt. Samen met de groot uitgewerkte exemplaren, hebben ze een blijvend plaatsje gekregen in de school. En zo wordt er, ook na afloop van het project nog volop gesproken over de kleuren en emoties.
Als tijdsduur geeft dit project 3 weken aan. Wij hebben de eerste 5 weken gewerkt over het kleurenmonster. Er is zoveel extra te bedenken buiten de lessen om en veel activiteiten nodigen herhaling uit.